גולדברג: כך נממן את "צוק איתן" בלי העלאה של שקל במסים

נשיא לשכת רו"ח: "הפחתת המס על דיבידנד ל-15% תזרים מיליארדי שקלים לתקציב המדינה ותאפשר לממן את דרישות מערכת הביטחון ללא העלאת מסים"

בימים טרום בניית תקציב המדינה, כשהשאלות הבוערות הן עדיין מהיכן יגיע הכסף למימון מבצע "צוק איתן", הפיצויים שהמדינה תצטרך לשלם לאזרחים וגם התוספת העצומה לתקציב שמשרד הביטחון כבר הודיע שתידרש לו (תוספת של 18-16 מיליארד שקל לתקציב 2015-2014) - שוב מהדהדת במסדרונות האוצר התהייה מאיפה יגיע הכסף. לרו"ח דודי גולדברג, נשיא לשכת רואי החשבון, יש תשובה יצירתית לשאלה הזאת.

"הפחתת המס על דיבידנדים לחברות זרות המוחזקות על-ידי תושבי ישראל תאפשר להזרים לקופת המדינה מסים בהיקף של כ-10 מיליארד שקל. זוהי שעת חירום, והיא מחייבת מהלכים יוצאי דופן", אומר גולדברג.

רו"ח גולדברג מציע כי "ממשלת ישראל תפחית את המס על חלוקת דיבידנד מ-30% ל-15%, על מנת לעודד תשלומי מס שיזרימו מיליארדי שקלים לתקציב המדינה ויאפשרו לממן את עלויות מבצע 'צוק איתן', מבלי להכביד את נטל המס על הציבור".

לדבריו, "החודש האחרון הסב נטל תקציבי נוסף למשק. עסקים נפגעו כלכלית ולא רק בגבול ה-40 ק"מ. ענפי המלונאות, אולמות האירועים, בתי-קפה ומסעדות, הלבשה והנעלה נפגעו עקב ירידה חדה בהכנסות, כך שקשה להם לעמוד בתשלום ההוצאות והעלויות הקבועות ולשלם שכר דירה, דמי ניהול, משכורות לעובדים ומסי עירייה.

"במצב זה, לא ניתן להכביד עוד על העסקים ולהטיל מסים חדשים על מנת לממן את עלויות הלחימה ואת צורכי מערכת הביטחון לשנה הבאה. מצד שני, העלאת יעד הגרעון תפגע בחוסנה הכלכלי של ישראל ובמעמדה הבינלאומי. זוהי שעת חירום, שמחייבת מהלכים יוצאי דופן".

לכן, מסביר גולדברג, לשכת רואי החשבון הציעה למשרד האוצר מתווה של הפחתת שיעור המס על חלוקת דיבידנד מחברות זרות שבבעלות תושבי ישראל: "הפחתת המס על דיבידנדים לחברות זרות תאפשר להזרים לקופת המדינה מסים בהיקף מיליארדי שקלים, ותאפשר להתמודד עם דרישות התקציב ועם צרכי מערכת הביטחון. רק קיטון בשיעורי המס יגדיל את גביית המס למימון הגירעון בתקציב המדינה, מבלי להטיל נטל נוסף על אזרחיה".

נוכח ההצהרות היוצאות מכיוון בנק ישראל, לפיהן לא יהיה מנוס מהעלאת שיעור המס על האזרחים על רקע הגירעון התקציבי, הבהיר רו"ח גולדברג כי לא רק שמצב המשק אינו מאפשר להעלות מסים - אלא שעל הממשלה להקל על עסקים בנושא תשלומי החובה, על מנת למנוע את קריסתם.

"המצב הקשה של העסקים בארץ מחייב להקל עליהם על-ידי מתן אפשרות לדחיית תשלומי החובה (מע"מ, מס הכנסה וניכויים) בכל אותם ענפים שהכנסותיהם נפגעו במהלך חודשי הלחימה", אמר גולדברג.