אחרי חידוש הירי: חמאס הודיע על הארכת הפסקת האש

(עדכונים שוטפים) - המשלחת הישראלית עזבה הערב את קהיר ושבה ארצה להתייעצות, כאשר בערב חודש ירי הרקטות לדרום ■ סמוך לחצות סוכם על הארכת הפסקת האש לשם המשך הדיונים

מבצע "צוק איתן" /  צילום: רויטרס
מבצע "צוק איתן" / צילום: רויטרס

לאחר חידוש הירי לעבר הדרום, ישראל וחמאס הסכימו על הארכת הפסקת האש ב-5 ימים נוספים.

סמוך לשעה 21:50, שעתיים לפני תום הפסקת האש נשמעו אזעקות בישובי עוטף עזה ורקטה אחת התפוצצה בשטח פתוח במועצה אזורית חוף אשקלון.

שעה קלה לאחר מכן דיווחו גורמים במצרים על הארכת הפסקת האש, כאשר עיזת א-רישק, חבר משלחת לקהיר מטעם חמאס, צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי הפסקת האש תוארך "על מנת להמשיך את הדיונים". בהמשך הודיע חמאס על הארכת הפסקת האש ב-120 שעות.

מוקדם יותר הערב דווח כי המשלחת הישראלית עזבה את קהיר ושבה ארצה להתייעצויות. שעות ספורות לפני מועד סיום הפסקת האש, הכריז אחד ממנהיגי חמאס ברצועת עזה כי במהלך היום נרשמה התקדמות במשא ומתן בקהיר וכעת הצדדים "קרובים מאוד להסכם".

על פי דיווחים מקהיר, לישראלים ולפלסטינים נמסר מסמך הבנות שלכאורה התקבל על שני הצדדים. על פי הדיווח מדובר במספר ליטושים קטנים לנושאים ולהסכמות שדובר בהם עד עתה.

בינתיים, בצה"ל תגברו כבר בשעות אחה"צ את הכוחות בגבול הרצועה ונערכו לאפשרות שעם סיום הפסקת האש בחצות - יחדש חמאס את ירי הרקטות לעבר שטח ישראל. תשע סוללות כיפת ברזל פרושות ברחבי הארץ במוכנות מלאה. במערך ההגנה האווירית מנתחים את תוצאות היירוטים האחרונים בניסיון לשפר את יכולות היירוט בימים הקרובים אם יהיה בכך צורך.

שר החוץ אביגדור ליברמן התנה הבוקר את תמיכתו בהסכם בהשבת גופותיהם של החיילים הדר גולדין ואורון שאול. הבוקר אמר שר החוץ שאם לא יגיעו הצדדים להסכם ותתחדש הלחימה, ישראל חייבת להגיע להכרעה משמעות. בפגישה שקיים עם ראשי יישובים במועצה האזורית חוף אשקלון אמר ליברמן כי "אי אפשר להתקדם לשום הסדר מניח את הדעת בלי שניפטר מחמאס. אסור לסיים את המבצע הזה בלי שגופות החיילים יוחזרו למדינת ישראל".

ליברמן אמר עוד כי "אם המחבלים מהצד השני לא מבינים את זה - הם חייבים להבין שהם יקבלו בחזרה גופות של מוחמד דף, של הניה ושל כל הנהגת החמאס ברצועת עזה".

במקביל, הצהיר שר האוצר, יאיר לפיד, כי גם התמיכה שלו בקבינט בהסכם המתגבש אינה בטוחה. "אצביע רק בעד הסכם שנותן פתרון אמתי לתושבי הדרום. אני חושש שבלי ועידה בינלאומית שאותה הצגנו כבר, זה מהלך שרק יוביל לעוד סיבוב לחימה בעוד שישה חודשים או שנה", אמר.

בראיון שהעניק ל"ניו יורק טיימס" אמר לפיד, כי כל הסכם חייב לגרום לכך שהשקט ישמר לאורך זמן. בראיון התייחס לפיד להעברת השליטה ברצועה לרשות הפלסטינית והסביר כי חמאס נחלש צבאית ופוליטית. "בעבר חששנו שהעברת השליטה תהיה כלי לחמאס להגיע לגדה המערבית", אמר לפיד, "כעת היא תהיה כלי לגדה המערבית להגיע לעזה". לדברי לפיד, היוזמה הוצגה לשרי הממשלה ו"יש לה תגובות מעניינות בעולם הערבי".

בין המתנגדים להסכם הפסקת האש במתווה הנוכחי אפשר למנות גם את יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, שאתמול הגדיר את ההסכם המגבש כ"מכבסת מילים של מימון טרור", וכן השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ'. מנגד, צפוי נתניהו לזכות בתמיכתם של יו"ר התנועה ציפי לבני, ושר הביטחון, משה בוגי יעלון.

על פי הדיווחים, יכלול ההסכם המתגבש את הסרת הסגר על עזה באופן חלקי בלבד ולא יכלול את נושא פירוז הרצועה. הנושא יידון, אם בכלל, בעתיד. גם סוגיית החזרת גופותיהם של שני חיילי צה"ל, אורון שאול והדר גולדין תידון במועד מאוחר יותר. עוד כולל ההסדר הסכמה כי ישראל תפסיק את החיסולים והתקיפות מהאוויר, ובהדרגתיות יוקטן גם אזור החיץ בגבול הרצועה שעומד כעת על 500 מטר. הפערים בנושא הקמת נמל ימי עדיין גדולים.