לפיד לחרדים: מע"מ אפס תמורת תקציב למוסדות

יש עתיד הבטיחה לבית היהודי 20 מיליון שקל להתנחלויות בתמורה לתמיכה במע"מ אפס וניסתה לפתות גם את החרדים ■ ח"כ גפני הגדיר בשיחה עם "גלובס" את הניסיונות כ"הצעות מגונות" ■ יש עתיד: "אין מגעים עם החרדים"

יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי
יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי

אחרי שסיכמו על העברת 20 מיליון שקל לרשויות מקומיות בשטחים תמורת תמיכת הבית היהודי בחוק מע"מ אפס, עתה מתברר שביש עתיד ניסו לקנות גם את תמיכת החרדים בחוק הדגל של שר האוצר יאיר לפיד, תמורת העברת תקציבים ייעודיים למגזר החרדי. ל"גלובס" נודע, כי כחלק מהניסיונות להביא את החרדים למשוך את אלפי ההסתייגויות שהגישו על הצעת החוק במטרה לגרום לעיכוב אישורו, הציעו כמה בכירים בסביבת לפיד לשני ראשי יהדות התורה, חברי הכנסת משה גפני ויעקב ליצמן, לרקום דיל שבמסגרתו יועברו כספים למגזר החרדי, גם כאלו שאינם קשורים להצעת החוק. בשיחה עם "גלובס" הגדיר גפני את הניסיונות כ"הצעות מגונות" ואמר כי מדובר בהטבות שנוגעות לכלל הציבור החרדי "ולא דברים שנוגעים לחוק".

מבדיקת "גלובס" עולה, כי בין היתר הוצעו הענקת תקציבים למוסדות התורניים והסכמה על מתווה דיפרנציאלי בחוק מע"מ אפס שעל פיה יוכלו החרדים ליהנות מהפטור ממע"מ עד דירות בסכום של 1.1 מיליון שקל.

כל הניסיונות של יש עתיד ומשרד האוצר להגיע לפשרה עם החרדים נתקלו בחומה בצורה. "מדובר בחוק רע ואנחנו נעשה כל מאמץ שהוא לא יעבור", אמר גפני. "גם לא נסכים לשום תמורה שהיא כדי לתמוך בו". לדברי גפני, הסיכום בין שר האוצר ליו"ר ועדת הכספים, ניסן סלומינסקי, שעל פיו בתמורה לתמיכת הבית היהודי יועברו 20 מיליון שקל להתנחלויות הוא שוחד ויהדות התורה לא תסכים לקבל כסף בתמורה לתמיכה בחוק. "טענתי שזה שוחד ואני מוכן שיתבעו אותי לדין. אני יודע מה הייתה עמדת הבית היהודי, ואחרי שקיבלו את התמורה סלומינסקי התהפך. אנחנו לא ננהג ככה, ובכל מקרה לא נלך על מהלך שאינו מתואם עם כל האופוזיציה. גם אם היינו מסכימים ללכת לפשרה זה היה נעשה בתיאום עם העבודה, מרצ והערבים. האופוזיציה הוכיחה שהיא יכולה להביא את הקואליציה לתבוסה", אמר גפני והבהיר שיהדות התורה נחושה למנוע את העברת החוק גם במושב הכנסת הבא.

מיש עתיד נמסר בתגובה כי "לא מתקיימים מגעים עם החרדים בנוגע לחוק מע"מ אפס. הדיונים על החוק ימשכו לאחר שהכנסת תחזור לעבוד בספטמבר והחוק יעבור בתחילת מושב הכנסת הקרוב. אנחנו לא נאפשר סחטנות פוליטית על גבם של עשרות אלפי זוגות צעירים, שעובדים, משרתים בצה"ל ומשלמים מסים".