החינוך יחכה? האוצר ביטל את "שבוע החינוך הפיננסי"

לאחר שנדחה מאפריל, כעת מתברר כי השבוע שנועד להגביר את המודעות הפיננסית של הציבור לא יתקיים גם בספטמבר ■ האוצר: "לאור המצב הביטחוני והשינוי בסדרי העדיפויות, הוחלט לא לקיים את האירוע בעת הזו"

יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי
יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי

האם משרד האוצר שינה את תוכניותיו הקודמות בנושא החינוך הפיננסי של הציבור בישראל? ל"גלובס" נודע כי לאחר שדחה בכחצי שנה את השקת "שבוע חינוך פיננסי" הראשון, לחודש ספטמבר הקרוב, הודיע בימים האחרונים האוצר על דחייה נוספת של המהלך, וזאת מבלי לקבוע מועד חדש.

עם הדחייה השנייה של שבוע החינוך הפיננסי - שעל השקתו הודיע המשרד לראשונה כבר ב-2012 - הבהיר האוצר כי "לאור המצב הביטחוני והשינוי בסדרי העדיפויות, הוחלט במשרד שלא לקיים בעת הזו את אירוע 'שבוע חינוך פיננסי'". לדברי גורם שמעורה בהכנות שנעשו לקראת המהלך, בשיתוף עם גורמים רבים מחוץ לאוצר ומהשוק הפרטי, מדובר בצעד מפתיע שמעלה חשש כי האוצר אינו מחויב לחינוך הפיננסי במידה דומה למה שהצהיר בעבר.

מנגד, במשרד האוצר טוענים בתגובה כי "קידום החינוך הפיננסי הוא אחת מהמטרות האסטרטגיות של אגף שוק ההון. האגף ממשיך לפעול להגברת המודעות הפיננסית ולמתן כלים צרכניים בתחומים רבים ומול גורמים שונים".

גורם בסביבת האוצר ציין היום כי "באופן חד משמעי אין כאן סיבוב פרסה מבחינת האוצר. שבוע החינוך הפיננסי נדחה בגלל שהעת הזו לא נכונה. אנו לא יורדים מהנושא".

יחד עם זאת, למרות האמירות הללו, כרגע אין מועד לביצוע תוכניות מסוימות בהיבט זה, ולדברי האוצר כלל לא ידוע מתי ואם זה יקרה, והאם המהלכים להגברת החינוך והמודעות הפיננסית של הציבור ייעשו עוד השנה או יידחו אף מעבר לכך. בהקשר זה ניתן לציין כי במשרד כבר נערכו עם מהלך פרסומי שילווה את שבוע החינוך הפיננסי.

התחייבו למהלך כבר ב-2005

בנובמבר 2011 הסמיכה הממשלה את הממונה על שוק ההון - אז היה זה פרופ' עודד שריג, כיום מכהנת בתפקיד דורית סלינגר - להוביל את נושא החינוך הפיננסי. שר האוצר הקודם, יובל שטייניץ, הקים אז את המחלקה לחינוך פיננסי באגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, במטרה שתרכז עניינים אלה.

באוקטובר 2012 שיחרר האוצר תוכנית חומש אסטרטגית לחינוך פיננסי לשנים 2013-2018, במסגרתה הכריז כי החל מ-2013 המדינה תוביל לפחות קמפיין מרכזי אחד לשיפור המודעות הציבורית, כאשר החל מאפריל 2014 יתקיים מדי שנה שבוע חינוך פיננסי. השבוע אמור היה להיערך בסמוך לחג הפסח, ובמסגרתו אמורות להיות מושקות יוזמות לחינוך פיננסי.

שבוע החינוך הפיננסי של האוצר היה אמור להתקיים בארבע נקודות מרכזיות: תל-אביב, ירושלים, באר-שבע וחיפה. באוצר צפו כי בכל אחת מהנקודות הללו ישתתפו כ-5,000-10,000 איש שהיו אמורים לזכות להדרכות בנושאי הפיננסים, כולל מתחמים לילדים ונוער, וזאת תוך מתן דגש לנושאים כגון הדוח השנתי של הפנסיה, ניהול חשבון הבנק ושימוש בכרטיסי אשראי.

כאמור, השקתו של שבוע זה התעכבה ולאחרונה בוטלה ללא מועד חלופה. אגב, אין מדובר בגחמה של הנהלה קודמת באגף שוק ההון באוצר. למעשה, הממשלה עצמה התחייבה לייצר בישראל חינוך פיננסי ממשי כבר בשנת 2005, במסגרת רפורמת בכר. ואולם, למרות עלויות לא משמעותיות שנדרשות לקידום מהלך זה, באוצר החליטו נכון לעכשיו להמתין עוד עם חינוכו הפיננסי של הציבור.

הקפיצה בתקציב החינוך
 הקפיצה בתקציב החינוך