שופכים קרח

הקמפיין הוויראלי להגברת המודעות למחלת ה-ALS הוא מהלך מרשים

השבוע הוזמנתי מספר פעמים, על-ידי אנשים שונים, לשפוך על עצמי דלי מלא בקרח ובמים קרים. ובנוסף, נתבקשתי לתעד זאת בקליפ קצר, בו אדווח על מניעיי למעשה וגם אקרא לאנשים אחרים, על-פי בחירתי החופשית, לעולל לעצמם את העינוי הזה.

ייאמר לזכותם של מי שתייגו אותי ואיתגרו אותי לשפוך על עצמי קרח מבחירתי החופשית, שהם עשו זאת בעצמם ותיעדו את המעשה, כולל נאום משלהם, מול המצלמה.

שופכי הקרח הללו הם חלק מקמפיין ויראלי מרשים, המשתולל ברשת מאז סוף יולי. את הקמפיין התחיל שחקן הבייסבול לשעבר פיט פרייטס, שאובחן כחולה ALS לפני כשנתיים, בגיל 27. בזמן שחלף מאז איבחונו, איבד פרייטס את רוב יכולותיו המוטוריות, והוא מתקשר כיום עם סביבתו בעיקר באמצעות טכנולוגיות העוקבות אחרי מבע עיניו.

פרייטס התחיל בקמפיין על מנת להגביר את המודעות למחלה הנוראית ולעודד את המשתתפים בחגיגות הקרח לתרום מכספם לקידום המחקר המדעי רפואי, שטרם הצליח להגיע לפריצת דרך משמעותית בתחום זה.

בארצות-הברית חיים כיום כ-30 אלף חולי ALS, מחלה התוקפת את תאי מערכת העצבים בגוף ומעניקה לחולים בה תוחלת חיים אכזרית של שנתיים בממוצע מיום איבחון המחלה.

קמפיין הקרח של פרייטס זכה להצלחה יוצאת דופן. ה"ניו-יורק טיימס" מדווח על כ-1.2 מיליון סרטוני וידיאו שהועלו לפייסבוק, המתעדים את טקס שפיכת הקרח למען המטרה החשובה הזו. מאז תחילת אוגוסט פורסמו בטוויטר יותר מ-2 מיליון ציוצים בנושא. והכי חשוב, בשבועיים האחרונים נתרמו לעמותה לקידום המחקר בתחום ה-ALS למעלה מ-13.3 מיליון דולר - בערך פי עשרה מהתקופה המקבילה בשנה שעברה.

הקמפיין, שאומץ בהתחלה על-ידי ספורטאים כמו לברון ג'יימס וקבוצת ה"רד סוקס" המיתולוגית, התפשט מהר מאוד לעולם הסלבריטאים, תוך דגש עמוק על כוכבי ההיי-טק העולמי.

ביל גייטס - המקים ויו"ר מיקרוסופט; וסטיב באלמר, המנכ"ל הפורש שלה; טים קוק, מנכ"ל אפל; מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק; ורבים אחרים שמחו להשתתף בחגיגות הקרח ולאתגר חברים נוספים שלהם להשתתף בהעלאת המודעות הבין לאומית למאבק במחלה.

וגם אנחנו, אומת הסטארט-אפ, נותנים את מנת חלקנו כחלק מהכפר הגלובלי. גם אצלנו, החלוצים בקמפיין הקרח הישראלי הם אנשי היי-טק, שמיהרו לשפוך על עצמם קרח ולהפיץ את השמועה הלאה. וגם אצלנו, כמו במקומות אחרים, הקמפיין מיהר להדביק סלבריטאים רבים.

קור-רוח

גם גיא לרר מ"צינור לילה" קיבל על עצמו את האתגר. חבוש בקסדה ובשכפ"ץ משטרתי, נעמד לו לרר מתחת לקונטיינר עמוס בעשרות שקיות קרח ואיתגר את חברת הכנסת חנין זועבי (אני מתאר לעצמי את אין סוף התגובות הנזעמות למראה זועבי השופכת על עצמה קרח ומאתגרת את איסמעיל הנייה וחאלד משעל לתרום את חלקם לקמפיין) ואת נשיא המדינה מר ראובן ריבלין. אחרי כן ניתן האות, ומול מצלמות הטלוויזיה נשפכו על לרר ליטרים רבים של מים קרים ואלפי קוביות קרח, מה שגרם לו להשתטח על הקרקע ומן הסתם גם להעלות את הרייטינג של ערוץ 10.

אחת מהדמויות הציבוריות שאותגרו השבוע ונקראו לשמש דוגמה אישית על-ידי טבילה במי קרח הוא לא פחות מראש ממשלת ישראל, מר בנימין נתניהו. לאור ההחלטות הקשות אותן הוא אמור בימים אלה לקבל, בקור-רוח ובהתעלמות מוחלטת מהקריאות המתלהמות של חבורת הילדים העצבניים העונים לשם "שרי הקבינט" המקיפים אותו, נראה לי שטבילה בהרבה מאוד מי קרח קרים מאוד לגמרי לא תזיק לראש ממשלתנו.

ומה לגביי, אתם אולי שואלים? בשלב זה אני מסתפק בתרומה כספית. וגם הבאתי את הדברים האלה בפניכם, אלפי הקוראים. אני קורא לכם לתרום למאבק במחלת ה-ALS. ומי שמכם גם רוצה לרחוץ בקרח באותה הזדמנות חגיגית, בהחלט מוזמן. רחצה נעימה.

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל.