זעם במשרד הביטחון על ההחלטה לגבות ארנונה מבסיס נבטים

משרד הביטחון: "בסיס נבטים לא מקבל שירותים מאף רשות מקומית, אז איפה ההיגיון לספח אותו לשטחה של דימונה?"

גדעון סער / צילום: איל יצהר
גדעון סער / צילום: איל יצהר

החלטת שר הפנים גדעון סער אתמול (ב'), לחייב את בסיס נבטים בתשלום ארנונה לעיריית דימונה, לאחר שהוגדר עשרות שנים כ"שטח גלילי" שאינו שייך לאף רשות מקומית, עוררה זעם במשרד הביטחון.

"בסיס נבטים לא מקבל שירותים מאף רשות מקומית, אז איפה ההיגיון לספח אותו לשטחה של דימונה?", שאל היום בכיר במשרד הביטחון, "אין שום קשר בין בסיס נבטים ליישובים סביב. אתמול נודע לנו מהתקשורת שבכוונת משרד הפנים לחייב את משרד הביטחון בעשרות מיליוני שקלים בשנה בגין בסיס נבטים, מבלי לפרט בכלל איזה תחשיב נעשה".

לדברי הבכיר, הוועדה לחקירת גבולות דרשה להיכנס לבסיס נבטים על מנת לבצע בו מדידות, באמצעות אוטובוס מלא באנשים, שחלקם אינם נמנים עם המגזר היהודי, ומשרד הביטחון סירב להכניסם מטעמי ביטחון. "לא ברור איך הגיעו לסכומים שהגיעו, באיזה סכומים מדובר בכלל, ולפי איזה שטחים או סיווג קבעו מה שקבעו. אולי הסתכלו בתוכנית גוגל ארת' והחליטו", אמר הבכיר.

אותו גורם התייחס גם לעובדה שבמשך שנים שילם משרד הביטחון ארנונה של מיליוני שקלים בגין בסיס חיל האוויר בח"א 27 הסמוך לנתב"ג, בעוד מתחם נתב"ג עצמו היה ועדיין פטור מתשלום ארנונה בשל הגדרתו כשטח גלילי, למרות שטחי המסחר הנרחבים והמניבים בתחומו. אמנם שלוש הוועדות לחקירת גבולות שסיימו השנה את עבודתן עסקו אך ורק בחלוקת ההכנסות בשטחי הנגב, ולא בשטח נתב"ג, אך סער ציין אתמול במפורש כי הוועדות לחקירת גבולות קמות ביוזמת משרד הפנים ועל פי בחירתו.

"מדובר בכשל ממשלתי. מצד אחד משרד ראש הממשלה מנסה לייצר רפורמה בתחום הארנונה שהיא רוויית אבסורדים וכשלים, ומצד אחר שר הפנים ומשרד הפנים ממשיכים בשלהם". הרקע לדברים נחשף בסדרת כתבות שיזם "גלובס" בנושא "עושק הארנונה" בשנה החולפת, שבו הוצגו כמה אבסורדים הנוגעים לחיובים של רשויות מקומיות את משרד הביטחון בגין שטחי מחנות צה"ל. בפרויקט הוצגו דוגמאות לכך שמגורי חיילים מסווגים לעתים בסיווג מלונאי לצורך חיוב ארנונה, חניוני מטוסים מסווגים בסיווג של חניונים בתשלום, שלמייה צבאית מסווגת כבנק וחדרי אוכל כמסעדות. בשנת 2012, למשל, שילם משרד הביטחון יותר מ-600 אלף שקל בגין ארנונה לרשויות מקומיות. כל רשות מקומית קובעת סכומים לחיוב על פי ראות עיניה.

באפריל האחרון פרסם "גלובס" כי במשרד הביטחון דורשים ממשרד הפנים להסדיר את סוגיית הסיווגים של מחנות צה"ל, כך שתהיה אחידות בסיווג שטחים הייחודיים אך ורק למחנות צה"ל, ובמשרד הפנים הגיבו אז כי "הנושא נמצא בדיונים בין משרד הפנים למשרד הביטחון". אך מהודעת משרד הפנים אתמול עולה כי שר הפנים גדעון סער בחר להתעלם מדרישת משרד הביטחון. "אנחנו מחכים לקבל החלטה רשמית ממשרד הפנים ולא ללמוד על כך מהתקשורת", הוסיף הבכיר, "צריך להבין שמשמעות העמסת תשלומי ארנונה על משרד הביטחון משנה את המאזן של תקציב הביטחון, בלי לבדוק ובלי להתייעץ עם המשרד. כל גריעת תקציב ממשרד הביטחון משמעותה הפחתה בתקציבים לשיקום נכי צה"ל, אימוני לחימה וכדומה".

במשרד הפנים סירבו להגיב.