אלה מפקדי החמאס שלא ישנו בשקט בסוף השבוע הקרוב

מרוואן עיסא, אחמד ע'נדור, ראא'ד סעד, איימן סיאם: אלה האנשים שמובילים את הזרוע הצבאית של חמאס לאחר חיסול הבכירים היום ברצועה

צוק איתן - חמאס / צילום: רויטרס
צוק איתן - חמאס / צילום: רויטרס

לאחר שרה"מ נתניהו הבטיח בנאומו אתמול (ד') "לכתוש את מפקדי החמאס", ספג חמאס מכות קשות, כאשר חוסלו מפקד רפיח ראא'ד אלעטאר, מפקד הגזרה הדרומית מוחמד אבו שימאלה ומוחמד ברהום מהחטיבה הדרומית של גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס. בנוסף, סימני שאלה מרחפים עדיין סביב דיווחים על חיסול של מח"ט ח'אן יונס, מוחמד סנואר, כמו גם סביב מצבו של מוחמד דף, המפקד הכללי של גדודי אלקסאם.

כך, השדרה הפיקודית של הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז אלדין אלקסאם, ספגה מכה אנושה. עם זאת, הזרוע הצבאית היא ארגון סמי צבאי מסודר, הכולל מעל ל-20 אלף פעילים, עם שדרה פיקודית מאורגנת, המחולקת לחטיבות מרחביות ומנהלתיות. לאחר מותם של מפקדים בכירים אלה, מובילים כעת את הזרוע הצבאית מספר דמויות מפתח.

מהמפקדים הבולטים, ומי שהחליף בתפקידו את אחמד אלג'עברי כראש הזרוע הצבאית, הוא מרוואן עיסא. עיסא נולד ב-1965 וריצה בעבר עונשי מאסר בישראל וברשות הפלסטינית. באוגוסט 2006 הוא ניצל מניסיון התנקשות ישראלי, יחד עם מוחמד דף, שנפצע קשה. בניגוד לאלג'עברי, קודמו בתפקיד, הוא אינו מרבה להצטלם וודאי שלא להתראיין, אולם הוא מוכר לקהילה המודיעינית הישראלית. מינויו היה מפתיע, שכן על פי הערכות ראא'ד אלעטאר, שחוסל היום, היה אמור להחליף את אלג'עברי - אולם התנגדות מצרית למינוי הובילה בסופו של דבר לעליית המדרגה של עיסא, שמוערך על ידי בכירי הארגון.

מפקד הזרוע הצבאית בצפון רצועת עזה, אחמד ע'נדור, נולד ב-1967, וריצה גם הוא עונשי מאסר בישראל וברשות הפלסטינית. ע'נדור הוא פעיל בכיר בזרוע הצבאית כבר שנים ארוכות, ונחשב כשייך לפלג הניצי, גם ביחס ליחסים הפנים-פלסטיניים.

המפקד בעיר עזה, אחת החטיבות החשובות ביותר של הזרוע הצבאית, הוא ראא'ד סעד. הוא נולד ב-1972.

מלבד מפקדי החטיבות ישנם פעילים בכירים נוספים האחראים על תחומים שונים, כגון הברחות, נ"ט, רקטות ועוד. אחד מהם הוא איימן סיאם, מהפעילים הבכירים במערך שיגור הרקטות, אשר צה"ל ניסה לחסל בחודש יולי, אולם לאחר מכן התברר כי היה מדובר בטעות בזיהוי.

נוסף לבכירים הללו ישנם מפקדים בכירים בדרגי הגדודים, אשר מובילים את הלחימה בשטח. סביר להניח שחלק מהם יקודמו לתפקידי מח"ט לאחר הפגיעה האנושה בארגון היום.