פשרה בייצוגית: קבוצת דלק תשלם כ-7 מיליון שקל ללקוחותיה

כך נקבע בהסדר פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד דלק, בטענה כי גבתה סכומים בניגוד לדין מציבור המתדלקים שתדלקו בשירות מלא בתחנות שבניהולה

דלק / צילום: תמר מצפי
דלק / צילום: תמר מצפי

קבוצת דלק תשלם כ-7 מיליון שקל ללקוחות שנאלצו לתדלק את מכוניותיהם בשירות מלא בתחנות הדלק של החברה - כך נקבע בהסדר פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד החברה, בטענה כי גבתה סכומים בניגוד לדין מציבור המתדלקים שתדלקו את רכביהם בשירות מלא בתחנות שבניהולה. ההסכם אושר היום (א') על-ידי שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, יצחק ענבר.

בתביעה שהוגשה ב-2010, טענו התובעים כי דלק הפרה את צו הפיקוח הקובע כי ניתן לגבות בגין תדלוק בשירות מלא תוספת על המחיר המרבי שנקבע לתדלוק בשירות עצמי, רק כאשר שיעור משאבות התדלוק העצמי הוא לפחות שליש מכמות המשאבות לתדלוק בשירות מלא.

דלק טענה מנגד כי רוב-רובן של תחנות הדלק עמדו בדרישות הצו, וכי מכל מקום הדין אינו מאפשר או מצדיק פיצוי בדיעבד של מי שתדלק בתחנה בשירות מלא ושילם עבור שירות מלא. לטענתה, בכל התחנות ניתן היה לתדלק בשירות עצמי בנוחות וללא כל קושי.

"המחלוקת בעניין עמידתן של הנתבעות בתנאי הצו הינה מחלוקת פרשנית המשפיעה על אופן ספירת המשאבות", ציין השופט יצחק ענבר. "לגישת התובעים המונח 'משאבה' פירושו עמדת תדלוק אחת - בעוד שלגישת הנתבעות 'משאבה' הינה מתקן התדלוק כולו, שבדרך-כלל יש לו שני צדדים.

"הנתבעות סבורות, בנוסף, כי את המונח 'פחות משליש', כאשר המספר אינו שלם, יש לפרש כמספר השלם הקרוב אליו, ואין למנות לצורך החישוב משאבות המכילות רק פיות בנזין מסוג שאינו מפוקח על-ידי הצו".

במסגרת הדיון בבקשת האישור הוגשה עמדת היועץ המשפטי לממשלה, לפיה יש לפרש את המונח "משאבה" כ"עמדת תדלוק" (כעמדת התובעים), ובמקרים בהם שליש ממספר המשאבות הכולל אינו מספר שלם - אין לעגל את המספר כלפי מטה.

באוגוסט 2010 אישר השופט (בדימוס) ד"ר עמירם בנימיני את התביעה כייצוגית, לאחר שקיבל את עמדתם הפרשנית של התובעים, שנתמכה, כאמור, גם בעמדתו של היועץ המשפטי לממשלה. בהמשך הגיעו הצדדים לפשרה.

במסגרת הסכם הפשרה צוין כי הסעד הראשון שהתבקש על-ידי התובעים (במסגרת בקשת האישור) התממש מיד לאחר הגשת בקשת האישור (בשנת 2007), כאשר הנתבעות הציבו בתחנות התדלוק מספר משאבות התואם את פרשנותם של התובעים לדרישות הצו.

אשר לסעד הפיצוי, הנתבעות התחייבו להעניק לחברי הקבוצה ולציבור פיצוי באמצעות מתן הטבות תדלוק וחלוקת מוצרים בשווי כולל של כ-7.5 מיליון שקל.

במסגרת הסכם הפשרה התחייבו הנתבעות להעניק הטבה של תדלוק בשירות מלא במחיר תדלוק בשירות עצמי לכלל ציבור המתדלקים בתחנות, מבלי שאלה יידרשו להוכיח תנאי זכאות כלשהם.

חלוקת ההטבה תחל בתוך 90 ימים ותוענק לציבור המתדלקים עד למיצויה. ההטבה תינתן בשעות שבהן ניתן לציבור בתחנות שירות בתדלוק מלא, כמפורט בנספח 3 להסכם הפשרה.

ההטבה תחולק בתחנות הבאות: הכפר הירוק (משה סנה 210 רמת-השרון); מבואות חיפה (צומת ההגנה, חיפה); הנשיא (שדרות הנשיא 34, חיפה); הנביאים/לבונטין (לבונטין 3, חיפה); מגשימים (בכניסה למושב מגשימים על כביש 40 לכיוון נתב"ג, ליד צומת שעריה); וכן ב-25 תחנות נוספות בפריסה ארצית המפורטות בסעיף 11(א) להסכם הפשרה.

סכומן המצטבר של ההטבות מגיע, כאמור, לכ-7 מיליון שקל.

במהלך התקופה בה תוענק ההטבה נשוא הסדר הפשרה לציבור המתדלקים, תציב כל אחת מהנתבעות בתחנות בהן תינתן ההטבה שלט במקום בולט הנראה היטב ממסלול כניסת המתדלקים לתחנות, בנוסח: "לקוחות נכבדים, אנו מזמינים את ציבור לקוחותינו לקבל תדלוק בתחנה בשירות מלא במחיר תדלוק בשירות עצמי (בשעות בהן יש מתדלקים בתחנה). ההטבה ניתנת במסגרת הסדר פשרה בתובענה ייצוגית שאושרה על-ידי בית המשפט, והיא תסתיים עם מיצוי סכום הפשרה".

את חברת דלק ייצגו בתביעה עורכי הדין אילת גולמב-פלנר ויונתן קהת ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'.