דמי פיתוח הנוער של אופ"א ב-2013/14 לכדורגל הישראלי: 1.43 מיליון ש'

הארגון האירופי חילק מעל 80 מיליון אירו אשתקד מהכנסותיה של ליגת האלופות עבור קידום "שורשי המשחק"

מישל פלאטיני נשיא אופ"א / צלם: רויטרס
מישל פלאטיני נשיא אופ"א / צלם: רויטרס

כמדי שנה, הקצתה התאחדות הכדורגל האירופית אופ"א גם ב-2013/14 למועדונים ברחבי היבשת כספים נוספים מתוך עוגת ההכנסות שמייצר מפעל המועדונים הבכיר שלה, ליגת האלופות - מלבד אותם תמלוגים ידועים וקבועים שהיא מחלקת לקבוצות המשתתפות.

הכספים הללו, בסך של למעלה מ-80 מיליון אירו, עושים דרכם אל 54 ההתאחדויות הארציות המסונפות תחת הארגון. כספים אלו אמורים לעבור למועדוני הכדורגל בכל מדינה - באמצעות הצינור של ההתאחדות המקומית או המינהלת - ולהיות מחולקים ביניהם שווה בשווה (ככל שאותם מועדונים עומדים בתקנות פיתוח "שורשי המשחק" של אופ"א). אותם כספים, המכונים "דמי סולידריות", מיועדים כאמור לפיתוח "שורשי" משחק הכדורגל - כלומר להשקעה במחלקות נוער, אקדמיות ופרויקטים קהילתיים כאלו ואחרים.

ההתאחדות הישראלית, שכידוע נמצאת בגירעון כבד, קיבלה ב-2013/14 הקצאה עבור סעיף זה בסך כולל של 306,336 אירו (כ-1.43 מיליון שקל) - כך עולה מדוח חדש שפרסמה אופ"א.

אופ"א בוצעת גם את עוגת ההכנסות הזאת, כפי שעושה עם תמלוגי המפעלים האירופיים ה"רגילים" שלה, לפי פרמטרים של התקדמות במפעלים האירופיים, גודל שוק זכויות השידור המקומי וכו' - וכך הנהנות העיקריות מההקצאות המיוחדות אשתקד היו הקבוצות האיטלקיות (13.32 מיליון אירו), האנגליות (11.96 מיליון) והספרדיות (11.23).

המדינות ששלחו נציגה אחת לפחות לשלב הבתים של ליגת האלופות (18 כאלו ב-2013/14) התחלקו ביניהן ב-68.5 מיליון אירו, ואילו 36 המדינות שלא הצליחו להכניס אף קבוצה למפעל היוקרתי, ביניהן ישראל, נאלצו להסתפק בנתח קטן בהרבה - 10.96 מיליון אירו.

אגב, העובדה שמכבי ת"א נכשלה במשימתה להעפיל לפלייאוף של ליגת האלופות (הודחה בשלב שלפני זה על-ידי באזל השווייצרית), "עלתה" לקבוצות הישראליות בתוספת של 145 אלף אירו נוספים. גם העונה, בעקבות הדחה מוקדמות נוספת של מכבי - לא תהנה ישראל מהתוספת הזאת, ששמורה אך ורק למדינות ששולחות נציגה לפחות לשלב הפלייאוף.