"בנק ישראל שבר את הכלים ובזבז את כל תחמושת הריבית"

שמואל בן אריה, מנהל המחקר בקבוצת פיוניר, סבור בתגובה להחלטת בנק ישראל לחתוך את הריבית לשפל, כי "במצב הנוכחי, נראה שמה שהיה ימשיך להיות" ■ משה שלום מ-FXCM: "בנק ישראל חופשי לקרב את הריבית לרצפת ה-0"

"בנק ישראל מפתיע ושובר את הכלים, הוא ניצל את כל תחמושת הריבית בשתי ההחלטות האחרונות", כך טוען שמואל בן אריה, מנהל המחקר בקבוצת פיוניר, בתוגבה להחלטה המפתיעה של בנק ישראל לחתוך את הריבית לשפל היסטורי של 0.25%.

בן אריה ציין כי בנק ישראל פשוט נלחץ מרמת מדד המחירים כאשר נכון להיום לא נראה כי בשנת 2014 הוא יעמוד ביעד האינפלציה. "בנק ישראל מוזיל את הכסף לרמה אפסית במטרה שהאזרח לא יחסוך, הוא פשוט יצא לצרוך. במצב הנוכחי, נראה שמה שהיה ימשיך להיות, מרבית הכסף הזול ילך לשוק הנדל"ן". להערכתו של בן אריה, "ללא הגבלות, הכסף ימשיך ללכת לשוק המשכנתאות ולנפח את בועת הנדל"ן וכנראה לא יגדיל את הביקושים במשק".

משה שלום, ראש מחלקת מחקר FXCM ישראל ציין בתגובה כי "אין כמו לרכב על הגל. כאשר השקל נוחת במהירות ביחס לדולר האמריקאי בנק ישראל החליט לתת דחיפה נוספת של חולשה למטבע הישראלי. בועת נדל"ן? לא ממש בעיה עכשיו כאשר הפוליטיקאים הממונים (שר האוצר ושר השיכון) עשו הכול כדי להאט את קצב רכישות הדירות. למעשה גרמו לקריסה של השוק. וכך, בנק ישראל חופשי לקרב את הריבית לרצפת ה-0 ולשמח עוד יותר את היצואנים".

ערן צחי, אנליסט במחלקת המחקר של אינפיניטי תומך בהחלטה של בנק ישראל ומציין כי "למרות שהנשק 'המוניטרי' של בנק ישראל הולך ואוזל, בבנק התקבלה ההחלטה כי ההאטה בפעילות הכלכלית בישראל, שהוחמרה כתוצאה מהלחימה בעזה דורשת הורדת ריבית נוספת".

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מסבירים כי מהלך הורדת הריבית נועד בין היתר לחזק את מגמת הפיחות השקל, זאת במטרה לשפר את רווחיות היצוא ולבלום את מגמת הדפלציה במשק הישראלי. להערכתם, השלב הבא בניהול מדיניות מוניטארית מרחיבה, אם יידרש, צפוי להיות הקלה כמותית (QE), הדפסת כסף של ממש על ידי רכישת מט"ח ללא עיקור.

אלעד סלומון, אנליסט בבית ההשקעות יוטרייד אמר כי "מדובר בהחלטה שנויה במחלוקת שהפתיעה את השוק. מדובר בדלק נוסף על מדורת שוק הנדל"ן שממשיך לרתוח. בנוסף נוצר עיוות כלכלי באשר לתמורה עבור הסיכונים שמגלמת כלכלת מדינת ישראל. כמו כן, בנק ישראל ייהנה מהתחזקות נוספת של הדולר מול השקל הישראלי. הנגידה מעוניינת להוזיל את רמות האשראי במשק ולכן נראה בתקופה הקרובה הנפקות רבות יותר של אג"ח קונצרניות".

אילן ארצי, מנהל השקעות ראשי בהלמן אלדובי ציין כי "הורדת הריבית הינה הצהרה של בנק ישראל על נכונותו לתמוך בצמיחה במשק, לנוכח המבצע הצבאי והשלכותיו על הכלכלה. בנק ישראל חושש מהאטה משמעותית בצמיחה במשק הישראלי, העשויה להוביל לצמיחה שלילית ברבעון השלישי של 2014. בנק ישראל מקווה שהורדת הריבית גם תעודד את המשך המהלך של פיחות השקל. הבעיה העיקרית שכעת יאלץ להתמודד עמה הבנק המרכזי, הינה שנשק הריבית מיצה עצמו, ועל מנת לעודד צמיחה בעתיד יהיה צורך בשימוש בכלים מונטריים אחרים, כגון רכישת אג"ח".

שמאי המקרקעין ארז כהן סבור כי "המשק גולש לעבר מיתון עמוק ואין ברירה אלא להוריד את הריבית ל-0.25 ולנסות ולהאיץ את הפעילות הכלכלית במשק. ההאטה במשק הורגשה עוד בטרם מבצע צוק איתן ובאה לידי ביטוי בשורה של מדדים נמוכים מאוד שהצביעו על העדר צמיחה מוחלט במשק הישראלי. הריבית גם חייבת להיות מותאמת לשערי הריביות הנמוכים בעולם, כשבמספר מדינות אירופיות יש אף, ריבית שלילית. מצד שני, אסור לשכוח קיימת הסכנה של המשך לקיחת משכנתאות ולצערי עדיין בחודשי הקיץ יולי-אוגוסט שיעור זה גבוה ביותר ונע בין 4.5 ל-5 מיליארד שקלים, למרות מבצע צוק איתן".