"להיות מאמן בכדורגל הישראלי זה התפקיד הכי גרוע שיש"

מוטי איווניר, בדרך לכסא הפרשן של ערוץ 1: "בארה"ב העבודה הזאת הייתה הופכת אותי למאוד עשיר"; על גולדהאר שפיטר אותו: "מיטש הוא גאון" ■ ריאיון

מוטי איווניר / צלם: תמר מצפי

בשבוע שעבר התבשרנו כי את מקומם (המאוד מבוקר) של יורם ארבל ודני נוימן בשידור המשחק המרכזי של ליגת העל בערוץ הראשון יתפוס צוות חדש וצעיר יותר: עמיחי שפיגלר ומוטי איווניר. הזדמנות טובה מאוד לתפוס את איווניר, 50, לשיחה על צומת הדרכים הזה בקריירה שלו.

- כמה שניות לקח לך להגיד כן להצעה לפרשן את המשחק המרכזי?

"ברור שלא היה צריך לחשוב פעמיים. היו שני דברים שהיו חשובים לי: שזה יהיה מתואם עם צ'רלטון, ועם דני נוימן, כי הוא חבר שלי. הבנתי שנפלה החלטה. כשהבנתי שהכל נקי וטהור, עניתי בשמחה".

- אתה רואה בכך שדרוג משמעותי לקריירה הטלוויזיונית שלך?

"אני רוצה להזכיר שכבר ב-1995 הייתי הפרשן של השידור הישיר במשך שנתיים, עם יורם ארבל ב'דקה ה-91'. לא רק פרשן, אלא פרשן כפול. עושים את המשחק ואז נוסעים, בעצם טסים, לאולפן סיכום המחזור. בשבועיים הראשונים זה היה מאוד קשה, בעיקר בגלל העברית. כשאתה בא עם שפת רחוב, אתה לא מקפיד על עברית תקנית. העירו לי על זה, והייתי צריך לרענן את זה מחדש. הייתי מדבר על כדורגל וכל הזמן חושב בכלל על זה שלא אטעה בעברית. אלו היו שבועיים של מוות".

- תמשיך לשדר בצ'רלטון כרגיל?

"אם זה לא מתנגש, למה לא? אני אמור לשדר שבת, ראשון, שני ובשבועות של ליגת אלופות וליגה אירופית זה עוד פעמיים בשבוע".

- זאת הפרנסה היחידה שלך?

"כן. אני חושב לעשות עוד כמה דברים, וזה עדיין בשלבי תכנון. זה לא יהיה בדיוק אימון פרטי, אלא מקום שייתן לשחקנים צעירים תוספת למה שהם מקבלים במועדונים שלהם. היום אחד המרכיבים הכי חשובים זו הקואורדינציה, במיוחד לשחקן צעיר".

- נהנית מהשידורים של ארבל ונוימן בשנים האחרונות?

"אגיד לך שני דברים: דני ויורם הם חברים שלי ואתה לא מצפה שאם הייתה לי ביקורת, אני אעביר אותה בציבור. דבר שני, לומר לך את האמת, שמהיום שעזבתי את מכבי ת"א ועד לרגע הזה שאנחנו מדברים, אם ראיתי ארבעה משחקים בליגת העל, זה הרבה. לא תשמע ממני שום ביקורת".

- ארבעה משחקים?

"אני צריך לחזור קצת ללמוד כי התנתקתי מהכדורגל הישראלי. יש שחקנים שאני לא מכיר אותם מספיק. הרבה שחקנים אימנתי, אימנתי אותם בנבחרות. אני מכיר אותם לא רק בצד המקצועי אלא מכיר גם את הצד המנטלי שלהם. זה לא שהכדורגל הישראלי עבור תהפוכות ומהפכים, ושינויי טקטיקות וחידושים מודרניים והמצאות שלא רואים בעולם. זה הכדורגל הישראלי. שיהיה לך ברור, המאמנים הזרים שבאים לפה לא באו עם המצאות שלא ראינו".

- יש לך לשון מושחזת וצינית, ליהוק נדיר ל"יציע העיתונות" בערוץ הספורט, ואני לא זוכר שראיתי אותך שם.

"הכל תלוי מה התוכניות שלך. מי שיושב שמה ב'יציע העיתונות' לא מתכנן לחזור ולאמן אי פעם בכדורגל הישראלי. אלי אוחנה? בלי לדבר איתו, אם זה היה תלוי באלי, והייתה לו אפשרות להישאר בהתאחדות עד ליום האחרון שיאמן בכדורגל - הוא היה נשאר. להגיע ל'יציע העיתונות' יכול להביא אותך לסיטואציות שתגיד דברים שאחרי זה יסגרו לך דלתות במקומות מסוימים".

- אחת הסיבות שוויתרו על יורם ברשות השידור היה הריטיינר שלו שלפי פרסום ב"גלובס" עמד על 28 אלף שקל בחודש. יכול להיות שבחרו בך ובשפיגלר כי אתם זולים יותר?

"גם אם כן, זה לא השיקול שלי. לא אהפוך להיות אדם עשיר יותר בגלל הפרשנות בערוץ הראשון. אם הייתי עכשיו בארה"ב, אז 20 השנים האחרונות בערך שאני עובד בפרשנות היו הופכות אותי לאדם מאוד עשיר. שם אפשר להרוויח גם 2 מיליון דולר בשנה על פרשנות. בישראל הטווח הוא בין להרוויח מעט לבין להרוויח קצת יותר. הכסף לא היה שיקול פה. לא נסעתי למונדיאל בגלל סכומי הכסף ששילמו. עשיתי את זה כי אני אוהב את זה וזה היה חשוב לי".

■ ■ ■

עם כל הכבוד להתרגשות מהשידורים הקרובים של ליגת העל - בקיץ איווניר עבד על משהו קצת יותר אקסקלוסיבי: המונדיאל בברזיל, שם הצטרף לנדב יעקבי. שני הצוותים האחרים בדרום אמריקה היו מאיר איינשטיין ואברם גרנט, וזה שכעת שפיגלר ואיווניר מחליפים - ארבל ונוימן.

- איך היה?

"אחזור לעשות את זה עוד פעם. זו חוויה של פעם בחיים. הייתי במונדיאל של 1974 כילד בן 10. הייתי במשחק הפתיחה של מונדיאל 1998, אבל זה האירוע הגדול הראשון ששידרתי כל יום משחק. מבחינת רשות השידור הכל היה מתוקתק ומתוכנן. ההפתעה הגדולה שלי הייתה דווקא מהברזילאים. שדות התעופה, מוניות, פקקים, כניסות ויציאות, מלונות - היו ערוכים לקליטת מאות האלפים, התקשורת הייתה מאורגנת עם אוטובוסים חמישה כוכבים. הפתעה גדולה מאוד. הייתי בטוח שאני הולך לסיוט.

"יש מקומות בברזיל שהייתי בהם וחוץ מחושך ומגרש לא ראיתי כלום. הייתי בנאטאל, עיר על החוף, שלוש פעמים, במלון על חוף הים בקומה ה-20 ואני זוכר אותה רק בחשיכה. זו הייתה חווית כדורגל, אבל לא יכולת לראות את ברזיל כמו מישהו שנוסע לטייל".

- עד כמה הייתם מודעים לביקורת הגדולה על השידורים שהייתה בארץ?

"ידענו. אני שונא להתעסק ברכילות, לא קורא טוקבקים, אבל ברור שאתה מקבל לוואטסאפ בלי שתבקש כל מיני לכלוכים שכתבו עליך. לא שקמנו בבוקר וחיינו סביב זה, אבל זה הגיע, שמענו וידענו".

■ ■ ■

מבלי להמעיט בערכה של קריירת הפרשנות שלו - התשוקה הגדולה ביותר של איש מקצוע כמו איווניר היא לא לדבר על מה אחרים עושים - אלא לחזור לשטח, אל כר הדשא, ולעשות שוב את הדברים בעצמו.

- התחייבת לשידורים למשך עונה שלמה, מה שאומר שלא נראה אותך מאמן השנה.

"ואם לא הייתי מתחייב, כן היית רואה אותי מאמן? תן לי דוגמה למקום שאני יכול לאמן בו עכשיו?"

- עידן בראון, אלון חרזי וחיים סילבס לא אימנו עד לעונה שבפתח קבוצה בליגת העל.

"כשלקחו אותם הייתי פנוי. להיות פה מאמן הפך להיות סיוט. מאמן בכדורגל הישראלי זה התפקיד הכי גרוע שיש. חצי מהבעלים מהקבוצות בליגת העל לא היו רוצים שאאמן אצלם ולא כי אני מאמן טוב או רע, אלא כי אני לא אעשה את מה שהם יבקשו".

- קרית שמונה למשל?

"אני לא עובד שמה כי אני חושב שלאיזי שרצקי - שמבין מצוין בכדורגל - לא היה נוח איתי ואני ביחסים טובים עם איזי. לא הייתי עובד שם כי אני לא רוצה. עובדה שלא לקח אותי גם כשהייתי פנוי. הוא הבין שאני לא מאמן נוח לו. ככה אני חושב".

- נשמע שאתה מעבר לנקודת האל-חזור.

"שמתי לעצמי מטרה, לנסות ולאמן בחו"ל. שלוש שנים אני לא מצליח בניסיון הזה. הפעלתי כבר את כל מי שאני מכיר בעולם, בכל מדינה שהדרכון הישראלי נכנס בה".

- היית מאמן בכל מדינה, גם בקפריסין?

"גם בקפריסין, אבל במקום נורמלי. היו לי משם כבר ארבע הצעות שלא הסכמתי להן, ואף פעם לא הייתה לי הצעה מהמועדונים הגדולים. לא רציתי לאמן בקבוצה קטנה מאותה סיבה שלא רציתי בישראל".

- יצא לך להכיר אישית את מיטש גולדהאר. איך התרשמת מהאיש? הוא פיטר אותך אחרי 14 מחזורים למרות שעשית "מהפכת צעירים" שאת פירותיה ראו בשנים האחרונות.

"מיטש פיטר אותי ממכבי לא בגלל מהפכת 'הצעירים'. הוא פיטר אותי כי בשבועיים האחרונים שלי במכבי נהיה בלאגן שאני לא פתרתי אותו, והוא נאלץ לפתור אותו. לא שלחתי שני שחקנים הביתה - ברק יצחקי ומדוניאנין - וזה נפל עליי. אם הייתי פותר את זה, הייתי נשאר. נהיה בלאגן שלא התאים למיטש. ברגע שמיטש ראה שאני לא עושה את זה, הוא החליט לעשות את זה לבד. אי אפשר לשלוח ארבעה-חמישה שחקנים, אז אני הלכתי. לא צריך להגיד - כי רואים לאן מכבי ת"א הגיעה, והיא חזרה להיות אימפריה - שהוא גאון. אתה רואה את זה בעסקים האישיים שלו, איך שהוא חשב על מכבי והגיע למסקנות הנכונות".

- איך הייתה השנה האחרונה במחלקת הנוער של בהפועל ב"ש?

"היה בסדר פחות או יותר וזו התשובה. עזבתי. זהו. החלטתי שאני רוצה לחזור לאמן, בעיקר בחו"ל. מאפריל-מאי עשיתי הרבה מאוד מאמצים להפעיל קשרים ולמצוא קבוצה. לקחתי בחשבון שזה יקרה. לא רציתי לפגוע בתוכניות שלהם שם לעונה הבאה, כשאני באוויר".

■ ■ ■

- בוא תתחיל אצלנו את הפרשנות. ערן זהבי יכול לשחזר את העונה המטורפת שהייתה לו עונה שעברה?

"אין סיבה שלא. יש לערן זהבי קילינג אינסטינקט וזה אין להרבה כדורגלנים ישראלים. תן לו הזדמנות אחת במשחק, ברגע הנכון, לנצח את המשחק - והוא ינצח אותו. יש לו את זה. כשאימנתי את הנבחרת הצעירה ב-2008, היה לנו 0-0 בגרמניה, נגד השחקנים שזכו עכשיו במונדיאל. רבע שעה לסוף התחממו ביברס נאתכו וזהבי. התלבטתי את מי להכניס למשחק. זהבי היה אז שחקן של רמה"ש, אף אחד לא ידע מי הוא בכלל. החלטתי להכניס את ביברס. שלוש דקות לסוף נתנו כדור רוחב, וביברס איחר בשנייה להגיע ואם הוא מגיע, הוא עושה מזה גול. הדבר הראשון שחשבתי, ברגע שערן זהבי התחיל להיות מה שהוא היום - היה על הרגע הזה. אני בטוח שאם הייתי חוזר אחורה, ומכניס את ערן זהבי אז, הוא היה עושה מזה גול ניצחון על גרמניה, בגרמניה".

- יוסי בניון שיהיה בן 35 בסוף העונה יוכל לתרום מספרים?

"בטוח שכן. שידרתי אותם פעמיים בפגרה. במשחק הראשון יוסי היה הכי טוב במשחק. הופתעתי מהניידות. הוא רץ ועובד".

- להפועל ב"ש יש צ'אנס ללכת עד הסוף העונה?

"הפועל ב"ש הביאה שחקנים טובים, אבל השאלה איך היא תתמודד עם הלחץ. כשאתה שואל אותי עכשיו את השאלה הזו, זה בעקבות מה שהיא עשתה בשנה שעברה, וזה כבר גורם לב"ש להתחיל במינוס. זו אחת הקבוצות הכי לחוצות בכדורגל הישראלי".