אדם טבע ודין: ראש מינהל התכנון ובנייה מצוייה בניגוד עניינים

בארגון הגישו עתירה לבג"ץ בה נטען כי כי יש לפסול את השתתפותה של ראש מינהל התכנון, בינת שוורץ, מטיפול בעדכון תמ"א 35 וזאת משום ניגוד עניינים בו היא מצויה

בינת שוורץ / צלם: אוריה תדמור
בינת שוורץ / צלם: אוריה תדמור

רגע לפני הדיון המכריע בעדכון תמ"א 35 במועצה הארצית לתכנון ובנייה בעוד יומיים (ג') טוענים ב"אדם טבע ודין" כי יש לפסול את השתתפותה של ראש מינהל התכנון, בינת שוורץ, מטיפול בנושא וזאת משום ניגוד עניינים בו היא מצויה, כך על פי עתירה שהוגשה לבג"ץ. מנגד, במשרד הפנים, בשם ראש מינהל התכנון, טוענים כי מדובר בניסיון לפגיעה אישית בשוורץ.

אט"ד עתרה לבג"ץ בסוף אוגוסט במטרה להביא לתכנון מחדש של פרק המכלולים הנופיים בתמ"א 35 ללא מעורבותה של ראש מינהל התכנון וכן לפרסם את הסכם ניגוד העניינים עליו היא חתומה.

על פי עתירת אט"ד, בן זוגה של בינת שוורץ, דוד רוסו, עבד עד שנת 2009 עבור חברה בשם אר.אר.סאט, שהיא חברה פרטית העוסקת בקלט והפצת תכני תקשורת. "בשנת 2009 הופיע בפני הועדה המחוזית דרום מר רוסו, ולאחר שהציג עצמו כמנהל הפרויקט, ניסה לשכנע את הועדה לאשר תכנית מפורטת להקמת מתקן תקשורת גדול ליד קיבוץ גלאון. הניסיון לא צלח, והתכנית לא אושרה עד היום, כאשר ערעור היזמים על דחית התכנית עודנו תלוי ועומד בפני ועדת ערר של המועצה הארצית", כך בעתירה. עוד צוין בעתירה כי הסיבה המרכזית שמנעה את אישור התכנית להקמת אתר התקשורת הינה שהאתר ממוקם בשטח שייעודו לפי תמ"א 35 הוא מכלול נופי - סוג השטח המוגן ביותר שמגדירה תמ"א 35.

במסגרת העתירה טוענים עוד באט"ד כי לאחר כניסתה לתפקיד ראש מנהל התכנון, הוסיפה בינת שוורץ המלצה: "לאפשר להקים בתחום המכלולים הנופיים גם "מערכות תשתית", שלפי הגדרתן כוללות גם "מתקני שידור ותקשורת". כלומר, אם יאושרו ההמלצות לתיקון התמ"א בגרסתן העדכנית, אישור התכנית המפורטת שקידם בן זוגה של בינת שוורץ בעבר, ושהיה עד כה בלתי אפשרי לחלוטין, יהפוך בבת אחת לאפשרי".

עוד נכתב בעתירה כי: "ראש מנהל התכנון הייתה צריכה להימנע לחלוטין מהטיפול בנושא המכלולים הנופיים של תמ"א 35, נושא שניתן להפרידו בנקל מהטיפול בשאר חלקי התמ"א, ולהעביר את הטיפול בחלק זה לבכיר אחר במינהל התכנון. העובדה שהיא אפשרה שמתחת ידיה תצא המלצה להכניס שני שינויים בתקנון הנוגעים לנושא זה, והמיטיבים באופן מרחיק לכת עם לקוחות של בן זוגה מהעבר, מעידה על פגם חמור בשיקול הדעת".

עו"ד אלי בן ארי, היועץ המשפטי של 'אדם טבע ודין' התייחס לעתירה ואמר: "מה אמור הציבור לחשוב כאשר בת זוגו של מי שעסק בקידום פרויקט גדול בעבר, מטפלת בקידום התכנון שבא לאפשר את הקמת פרויקט זה, בעת שהיא עומדת בראש המערכת הממשלתית האחראית על כך?".

ממשרד הפנים נמסר בתגובה לטענות כי: "בין עמותת אדם טבע ודין לבין מנהל התכנון ישנה מחלוקת מקצועית בנושאים שונים וקיים פער מקצועי. בעוד העמותה רואה רק את הנושא הירוק מול עיניה, מחויבים מנהל התכנון ומוסדות התכנון לראייה כוללת ורחבה ושוקלים גם שיקולים רבים נוספים, ובהם הרצון לקדם תכנון ליחידות דיור על מנת לסייע בפתרון למצוקת הדיור. לצערנו, העמותה אינה מקבלת את הגישה המקצועית הזו, והיא מנסה לפגוע אישית במנהלת מנהל התכנון. הטענות ה"מוצקות" כנגד מנהלת מינהל התכנון, שמטרתן היתה למנוע את השתתפותה בדיון הקרוב במועצה הארצית, נדחו על הסף על ידי בית המשפט העליון. כמוהן, כל אחת ואחת מהטענות בעתירה, תבחן ותקבל מענה מלא ושקוף במועד המתאים".