הגדלת מס' יח"ד במושבים והקיבוצים לא תעלה לדיון

המועצה הארצית לתכנון ובניה לא תוכל לדון מחר בנושא תוספת יחידות הדיור במושבים והקיבוצים ובנושא הנחלה השלישית במושבים והכפרים השיתופיים

המועצה הארצית לתכנון ובניה לא תוכל לדון מחר (ג') בנושא תוספת יחידות הדיור במושבים והקיבוצים ובנושא הנחלה השלישית במושבים והכפרים השיתופיים, כך עולה מתגובת הפרקליטות שהועברה היום לבג"צ כתשובה לעתירת אדם טבע ודין. מדובר בשינוי מהותי בסדר היום של המועצה הארצית שהייתה אמורה לדון בנושא זה במסגרת העידכון לתמ"א 35.

תשובת הפרקליטות הגיע לאחר שאדם טבע ודין טענו בפני בג"צ כי הנושא לא יכול לעלות בישיבת המועצה וזאת בשל ניגוד עניינים של ראש מינהל התכנון, בינת שוורץ. יש לציין כי סוגייה זו כבר זכתה להתייחסות בישיבתה הקודמת של המועצה הארצית לפני כחודשיים אז נקבע כי הנושא יעלה לדיון אולם ראש מינהל התכנון, שוורץ, לא תשתתף בו. באט"ד טענו כי הדיון עצמו הוא רק חלק מהבעיה משום שהחלטת המועצה הארצית בנושא מתבססת על דיונים מקצועיים שהתקיימו בנושא בהם לקחה שוורץ חלק ולכן לא ניתן לקיים את הדיון . כאמור, הפרקליטות הודיעה היום לבית המשפט כי אכן הדיון בנושא האמור לא יוכל להתקיים: "המדינה מודיעה כי ככלל, במועד זה לא יתקיים דיון בלוח 2 של תמ"א 35 לרבות הוראת סעיף 8.1.3 לתמ"א 35", כך בתשובת הפרקליטות לבג"צ.

המשמעות של דחיית ההחלטה שעוסקת בהגדלת השטח הניתן לבנייה במושבים ובקיבוצים ברחבי הארץ היא שגם הצעת החלטה נוספת, ההצעה המבקשת לאשר בניית בית שלישי בנחלה במושבים ובכפרים השיתופיים לא תוכל לעלות מחר לדיון משום ששני נושאים אלו כרוכים אחד בשני ולא ניתן להפריד בניהם.

"מדובר בהחלטה חשובה מאוד שהייתה אמורה לעלות מחר לדיון והייתה גם אמורה להיות מאושרת להבנתי", כך אמר היום דודו קוכמן מזכ"ל תנועת האיחוד החקלאי, "מדובר בהחלטה חשובה במישור החברתי ובמישור המשפחתי בישובים הכפריים וגם החלטה שהייתה יכולה להשפיע על מצוקת הדיור. זו החלטה מצערת מאוד שמשאירה כעת יישובים רבים באוויר בלא יכולת להתרחב יחד עם הגדילה הנורמטיבית של האוכלוסיה. החלטה זו גובשה בצורה מקצועית על ידי ועדת המעקב לתמ"א 35 במשך שנים ולצערי כעת בגלל סיבות שאינן מקצועיות היא נדחית למועד בלתי ידוע".

חשוב לציין שבמסגרת העתירה שהוגשה על ידי אט"ד נטען גם כי ניגוד העיניינים בו נתונה לכאורה שוורץ, בשל עיסוקו בעבר של בן זוגה, אמור למנוע ממנה לקחת חלק גם בשאר הדיונים בעדכון תמ"א 35, אולם בתשובת הפרקליטות הובהר כי למעט סוגיית הקיבוצים והמושבים שאר הדיונים יתקיימו כרגיל בהשתתפות ראש מינהל התכנון שוורץ: "יתר הסוגיות שאינן קשורות ללוח 2, לרבות "המכלול הנופי", אמורות לעלות לדיון במועד זה, ובהן תיקח חלק אף מנהלת מינהל התכנון כמקובל".

במקביל, הצעה חדשה שתעלה מחר לישיבת המועצה הארצית תכלול שורה של הקלות בתכנון היישובים הנמצאים בעוטף עזה. מדובר בהצעה להגדיל את היקף יחידות הדיור המאושרות ביישובים ל-500 יחידות דיור. נוסף על כך, במושבים הקיימים בתחום עוטף עזה (נתיב העשרה ויכיני) מוצע לאפשר גם מימוש יחידת דיור שלישית בתחום הנחלה. שינויים אלו, כך נמסר היום ממשרד הפנים, לא יידרשו תיקון בתמ"א 35 אלא רק עידכון בתוכנית המתאר המחוזית.

משמעות הצעה זו בפועל היא שלמרות שהמועצה הארצית לא תוכל לדון בנושא המושבים והקיבוצים כמו גם בסוגיית הבית השלישי בנחלה, מוחרגים יישובי עוטף עזה מהחלטה זו.