תספורת של 237 מ' ש': לוקסי מוציא לדרך ההסדר בסקיילקס

הסכום מהווה 26% מהחוב המתואם של החברה לשעבר של אילן בן דב ■ עם השלמת ההסדר, יחזיק בה בעל החוב המרכזי, יעקב לוקסנבורג, כ-13%

יעקב לוקסנבורג / צילום: תמר מצפי
יעקב לוקסנבורג / צילום: תמר מצפי

חברת סקיילקס חדלת הפירעון פרסמה הבוקר (ב') מתווה להסדר חוב, ששלח את המניה לירידות חדות אשר כמעט איפסו את שווי החברה שנסחרה הבוקר בשווי של 8 מיליון שקל בלבד. מדובר בהסדר בהיקף של קרוב למיליארד שקל, הכולל המרת חוב למניות והנפקת אג"ח חדשות, המגלם "תספורת" של כ-237 מיליון שקל (26% מהחוב המתואם).

סקיילקס, אשר קרסה בעקבות מהלכיו של בעל השליטה הקודם בה, אילן בן דב, כבר נשלטת בפועל בידי נושיה, בראשות יעקב לוקסנבורג (לוקסי) שמחזיק באג"ח החברה באמצעות חברת לפידות. עם השלמת ההסדר תחזיק לפידות בכ-13% מהון המניות של סקיילקס, וברשותה גם אופציה להגדלת ההחזקה ב-20%-30% נוספים מההון, על רקע הערבויות שהעמידה לסקיילקס באחרונה.

עקרונות ההסדר מובאים לאישור הנושים לאחר דיונים ארוכים שהתנהלו בין מחזיקי סדרות האג"ח השונות; האינטרסים שלהם, נזכיר, אינם זהים, בשל הבדלים ברמת הבטוחות ובהיקפי החוב.

לאחר ובכפוף לקבלת אישור בית המשפט לכינוס אסיפות מחזיקי האג"ח, מתכוונת סקיילקס לנהל מו"מ עם הנאמנים ונציגי מחזיקי האג"ח בדבר תנאי ההסדר המפורט, אשר יהיה כפוף לקבלת כל האישורים הנדרשים על פי דין. בסקיילקס מדגישים, כי אין כל ודאות לכך שההסדר יגובש בסופו של דבר.

בסך-הכול עומד חובה המתואם של סקיילקס למחזיקי האג"ח על 923 מיליון שקל - מחציתו ללא בטחונות. כאן בא לידי ביטוי השוני בין הסדרות השונות - אג"ח מסדרה י' מכוסה כמעט לגמרי בביטחונות, בעוד ביתרת הסדרות הכיסוי הוא חלקי.

השיעבוד שניתן למחזיקי האג"ח, הוא ברובו במניות חברת הסלולר פרטנר (אשר בה מחזיקה סקיילקס 11.4% מההון). החישוב לצורך ההסדר בוצע לפי מחיר של כ-27.3 שקל למניית פרטנר, בדומה למחיר השוק. תופעת לוואי צפויה - אם וכאשר יושלם ההסדר - עלולה להיות לחץ על מניית פרטנר, כאשר מחזיקי האג"ח שיקבלו את הבטוחות שלהם, יבחרו למכור אותן בשוק.

כחלק מההסדר סקיילקס תנפיק לנושיה סדרת אג"ח חדשה בהיקף של 220 מיליון שקל. הסדרה תכלול את מלוא יתרת החוב הלא-מובטח לסדרות ד' ו-ו', והיתרה תוקצה לחלק הנותר של החוב הלא-מובטח של סדרות ז', ח', ט' ו-1.

הסדרה החדשה תהיה צמודה למדד המחירים לצרכן ותישא ריבית שנתית של 2%. תשלום הריבית יבוצע פעמיים בשנה, ופירעון הקרן יחל ב-2016. תנאי האג"ח כוללים איסור על החברה לחלק דיבידנד עד לפירעון של 75% מסדרת האג"ח החדשה.

הביטחונות לסדרה זו כוללים, בין היתר, את נכס הנדל"ן של החברה בפ"ת. יתרת החוב הלא-מובטח של סדרות ז', ח', ט' ו-1 תומר להון מניות סקיילקס, כך שלאחר ההסדר יחזיקו סדרות אלה ב-99.9% מההון המונפק.

ההפסד במחצית: 109 מיליון שקל

סקיילקס, שהייתה כאמור בשליטת בן דב (באמצעות חברת סאני שהתמוטטה), מחזיקה במניות מיעוט בחברת הסלולר פרטנר, שבה שלטה בעבר, ובפעילות של יבוא מכשירי הקצה של סמסונג. לדוחות החברה מוצמדת הערת "עסק חי".

בדוחות הרבעון השני סקיילקס הודתה למעשה באיבוד הזיכיון מול סמסונג. היא הפחיתה את שווי הנכס הזה ל-0, לאחר שבספרי החברה הזיכיון היה רשום קודם לכן בשווי של כ-48 מיליון שקל. עם זאת, בחברה ממשיכים להשקיע מאמצים בשיפור היחסים עם סמסונג. במחצית הראשונה של השנה הסתכמו הכנסות סקיילקס ב-467 מיליון שקל, וההפסד הגיע ל-109 מיליון שקל.

בדוחות הכספיים של חברת לפידות, שנמצאת כאמור בשליטת לוקסי, אשר פורסמו באחרונה, נכתב כי החברה השקיעה באג"ח סקיילקס בהיקף של כ-60 מיליון שקל. סך ההפסד מהשקעת לפידות באג"ח הללו הגיע ברבעון ל-12.6 מיליון שקל ובמחצית השנה ל-14.1 מיליון שקל. לפידות אינה מוסרת בדוחות מידע על השקעתה באג"ח סאני של בן דב.