סלינגר מנסה לעצור את חגיגת הטיסות של סוכני הביטוח

המפקחת על הביטוח מבקשת להסדיר את העמלות והתמריצים שחברות הביטוח ויתר גופים המוסדיים מעניקים לסוכני הביטוח, על מנת שאלה ימכרו ללקוחותיהם את מרכולתם

דורית סלינגר / צילום: לע"מ
דורית סלינגר / צילום: לע"מ

המפקחת על הביטוח דורית סלינגר שבה לקדם את יוזמת האגף שבראשותה להסדיר את העמלות והתמריצים שחברות הביטוח ויתר גופים המוסדיים מעניקים לסוכני הביטוח, על מנת שאלה ימכרו ללקוחותיהם את מרכולתם. היום (ג') פרסם הפיקוח טיוטא רביעית להסדרה עם תקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח) (דמי עמילות), שנועדו לקבוע מחדש את מבנה התגמול של סוכני ביטוח בגופים מוסדיים במסגרת זו ייאסר תיגמול סוכני ביטוח באמצעות פרסים או מתנות, כגון טיסות לחו"ל, וכן ייאסר על החברות והסוכנים לקשור את גובה העמלה לגובה דמי הניהול שישלם הלקוח.

התקנות האלה אמורות להיכנס לתוקף בתחילת יולי 2015. עם זאת, מדובר בהליך מורכב שכולל מספר חריג של טיוטות ונמשך שנים, וגם עתה עדיין לא ברור מתי יגיע לסופו משום שהוא נדרש לאישור הכנסת. כך או אחרת, באוצר מציינים היום כי ה"הוראות חדשות מסדירות את מבנה העמלות המשולמות לסוכני ביטוח. ההוראות נועדו להבטיח כי חלק מהותי מהתגמול המועבר לסוכן יהיה עבור שירות המוענק ללקוח... ההוראות ישפרו את השירות הניתן ללקוח ויקטינו את פוטנציאל ניגוד העניינים של סוכני הביטוח".

לדברי סלינגר, "התקנות נותנות מענה לכשלים שגילינו בתחום ההפצה של מוצרי ביטוח וחיסכון. השינוי צפוי ליצור התאמה טובה יותר של המוצר ללקוח, לשפר עבורו את השירות ואף להפחית את דמי הניהול".

באוצר מסבירים כי התקנות החדשות "קובעות כי לא ניתן יהיה לתגמל סוכני ביטוח באמצעות פרסים או מתנות, שעלולים לתמרץ סוכן לשווק מוצר שאינו מתאים ללקוח". כך, התקנות קובעות במתכונתן החדשה כי "לא ישולמו לסוכן ביטוח עמלות שאינן עמלת שירות (שמשולמות באופן שוטף, ר"ש), עמלת יעד (בגין עמידה ביעדי מכירות, ר"ש) או החזר הוצאות הדרכה מקצועית".

כמו כן, העמלות לסוכנים לא תהיינה תלויות בגובה דמי הניהול שמשלם המבוטח בעד המוצר שהוא מקבל, וכן הסוכנים לא יקבלו עמלות יעד עבור כיסויים ביטוחיים שמשווקים ללקוחות על ידי חברה מנהלת בקופת גמל לקצבה שבניהולה. בנוסף, מבהירים באוצר, חלק מהותי מהתגמול המועבר לסוכן הביטוח יהיה עבור השירות שהוא יעניק ללקוח לאורך חיי המוצר.

עוד נקבע בתקנות, כי במקרים בהם נותק הקשר עם הלקוח או שהלקוח נפטר, יופסק תשלום העמלות לסוכן. עוד הם מדגישים כי אסור לחברה לשלם עמלות לשני סוכנים במקביל משום ש"כפל העמלות עלול להשפיע על גובה דמי הניהול שמשלם הלקוח לגוף המוסדי. לכן, נקבע כי עמלות בשל מוצר פנסיוני מסוים ישולמו לסוכן החדש בלבד".

ככלל, עמלות על עמידה ביעדי מכירות ישולמו רק עבור פעולות שיווק של כל מוצרי הביטוח של גוף מוסדי מסוים הנכללים בסוג מסוים של מוצר ביטוח, ולא אד-וק. לא רק זאת אלא שעמלת העמידה ביעדי המכירות תתבסס על יעד מכירות לתקופה של שנה לפחות והיא תשולם בתשלום כספי - כלומר, ללא מבצעי טיסות לחו"ל לסוכני ביטוח שיעבירו לקוחות ממקום אחד לאחר בהתאם ליעדי מכירות.

שלמה אייזיק, מנכ"ל יונט, בית סוכנים גדול שמאגד תחתיו מספר סוכנים רב למדי, מסר היום בתגובה להוראות החדשות שמקדם האוצר ביחס לעמלות הסוכנים כי "אנחנו בעד ביטול הנסיעות לחו"ל ומבצעי החופשות למיניהן שלא תמיד משרתת את האינטרסים שלנו, ובלבד/בתנאי שתגמול הסוכנים בדרך של עמלה כספית על מבצעי מכירות לגיטימיים לא תפגע כתוצאה מ"טרמפים" שהגופים יכולים לתפוס. אנו בעד מבצעי מכירות אותם עורכים הגופים המוסדיים כמקובל בכל מערכת יחסים אשר מעודדת מכירות ותוצאות, לרבות המערכת הבנקאית".

אריה אברמוביץ, נשיא לשכת סוכני הביטוח, אמר בתגובה כי "אנו תומכים במהלך של האגף לפיקוח לביטול תגמול הסוכנים באמצעות נסיעות לחו"ל. עמדת לשכת סוכני ביטוח היא שענף הביטוח זקוק להסדרה ונורמות התנהגות. אנו שמחים שמצאנו שותפים לעמדה זו בפיקוח. סוכני הביטוח בישראל מבקשים להכיל כללי שקיפות מלאים על כל העוסקים בענף".

חלק מההטבות שמקבלים סוכני הביטוח עבור מכירות
 חלק מההטבות שמקבלים סוכני הביטוח עבור מכירות