"חובות חברת החשמל נוצרו הרבה לפני התחרות בענף"

היצרנים הפרטיים מגיבים להתקפות מנכ"ל חברת החשמל: "הוא מסיט את הדיון ממצב החברה להאשמה שלנו"

חדר בקרה בחברת חשמל / צילום ארכיון: תמר מצפי
חדר בקרה בחברת חשמל / צילום ארכיון: תמר מצפי

"מנכ"ל חברת החשמל ניסה בנאומו להסיט את הדיון מחובותיה של חברת החשמל ומצבה הפיננסי, על-ידי האשמת היצרנים פרטיים במצב. המנכ"ל טוען כי התחרות במשק היא חשובה, אך עושה כל מה שהוא יכול כדי להאשים אותה בקריסת החברה". כך אמר היום (ד') מנכ"ל פורום יצרני החשמל הפרטיים בגז טבעי, איתי אייגס, בתגובה לדבריו של מנכ"ל חברת החשמל, אלי גליקמן, שלשום בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה.

גליקמן אמר, בין היתר, כי "היזמים הפרטיים מציעים חשמל זול לטייקונים ועשירים; את העניים משאירים לחברת החשמל".

אייגס אמר כי, "חובותיה של חברת החשמל קיימים הרבה לפני כניסתם של היצרנים, כאשר חברת החשמל הייתה מונופול יחיד במשק החשמל. תחנת הכוח OPC התחילה לפעול לפני כשנה, ותחנת הכוח דוראד התחילה לפני כמה חודשים - אי-אפשר להאשים את היצרנות הפרטית במצבה של החברה".

אייגס הוסיף ואמר כי "מנכל חברת החשמל שכח שהאינטרס של היצרנים הפרטיים הוא להגיע לכמה שיותר לקוחות, ושהרגולציה היא זו שלא מאפשרת ליצרנים הפרטיים להגיע עד לביתם של הצרכנים הסופיים, שלא לדבר על הפעולות והלחצים שמפעילה חברת החשמל על מנת שהיצרנים הפרטיים לא יגיעו עד אותם צרכנים ושלא תיפתח תחרות אמתית במשק החשמל".

אייגס הוסיף ואמר כי, "היצרנים הפרטיים מממנים מכספם הקמת תחנות כוח במיליארדי שקלים וכך מורידים עלות זו מגבם של הצרכנים ומתקציב המדינה. חברת החשמל במצבה הפיננסי לא יכולה להקים תחנות כוח".

לגבי הדיון שיתקיים ביום שישי הקרוב סביב מתווה השביתה שיותר לוועד עובדי חברת החשמל, אומר מייצגם של היצרנים הפרטיים שהוא מקווה שבית הדין לא יאפשר לוועד לפגוע בתחרות. פגיעות כאלה נראו כבר בעבר וכללו למשל את אי-חיבורן של תחנות פרטיות לרשת ההולכה וכן סירוב של העובדים להעביר ליצרנים הפרטיים את קריאות המונים של לקוחותיהם.

בחברת החשמל האשימו בתגובה את היצרנים הפרטיים בפופוליזם, וציינו כי "אלמלא הסיוע של חברת החשמל, הן בתחום הרגולציה והן בעבודות פיזיות, ספק אם תחנות הכוח הפרטיות היו נכנסות למערך הייצור בזמן".

עוד נמסר כי "המנכ"ל התייחס בדבריו להשלכות של חוסר הסדרת 'כללי המשחק' במשק שעובר ממצב של מונופול לעולם תחרותי על כל הסכנות הנגזרות מכך. חברת החשמל מברכת על כניסת היצרנים הפרטיים ורואה חשיבות רבה בקיומה של תחרות הוגנת ומוסדרת".