ההופעה נגמרה, האורות כבר כבו

איך הכול התחיל:

אין כנראה ישראלי שלא מכיר את בניין הסינרמה ברחוב יגאל אלון 61 בתל אביב.אין אולי מי שלא היה לפחות פעם אחת באולם העגול בהופעה, בהצגה או בפסטיגל, או סתם חלף על פני הבניין שקשה להתעלם ממנו. הבניין הוקם באמצע שנות ה-50 של המאה הקודמת על ידי קבוצת משקיעים שתכננו להפעיל במקום מעין קרקס במבנה קבוע.

אולם תוכניות לחוד ומציאות לחוד: קשיים כלכליים של היזמים עיכבו את בנייתו והוא עמד כשלד שנים אחדות, עד שבנייתו הושלמה באמצע שנות ה-60.

את הקרקס שהיה אמור לפעול במבנה החליף בית קולנוע שנפתח בשנת 1966, בו הוקרנו סרטים בשיטה שנתנה למקום את שמו עד היום - סינרמה. בשיטה הייחודית הוקרן הסרט משלושה מקרנים על מסך קעור, אולם הייתה זו אופנה חולפת שלא החזיקה מעמד. לאחר תקופה לא ארוכה נסגר בית הקולנוע והמבנה עמד שומם במשך שנים.

מאמצע שנות ה-80 שימש המבנה כמועדון, תיאטרון, מרכז כנסים, אולפן טלוויזיה ועוד, והספיק לארח להקות ואמנים מהגדולים שהגיעו לישראל. באמצע שנות ה-2000 הפסיק הבניין לשמש מקום פעיל.

תיאור המבנה:

בניין הסינרמה הממוקם בפינת הרחובות יגאל אלון ויצחק שדה, ממש על גדת נתיבי איילון, מורכב מכיפה ענקית שבתוכה אולם מופעים גדול שיכול היה להכיל עד 3,000 איש. החלל העגול היה כר פורה לשימושים שונים ואפשרויות רבות להפקות מיוחדות במבנה.

תמונת מצב:

לאחר העליות והמורדות שעבר המבנה, מאז אמצע שנות ה-2000 הוא עמד ריק. מאז קודמה במקום תוכנית על ידי עיריית תל אביב שביקשה להתאים את המתחם כולו לסביבת הבינוי הקיימת הכוללת מגדלי משרדים. למעשה, בניין הסינרמה הוא רק חלק מהתוכנית החלה על שטח כ-30 דונם בין נתיבי איילון לרחוב יגאל אלון מצפון ומדרום לרחוב יצחק שדה. מטרת התוכנית, שאושרה למתן תוקף בנובמבר 2011, היא לחזק את אופיו התעסוקתי של האזור כולו. התוכנית מאפשרת בינוי בהיקף כ-88.5 אלף מ"ר, פי שלושה מהמצב הקיים היום, בשלושה מגדלים בגובה עד 40 קומות המיועדים למסחר ולתעסוקה. במקביל, התוכנית המאושרת מאפשרת המרת חלק מהשטחים לשימוש מגורים, בהיקף של עד 260 דירות. עד כה מתעכב מימוש התוכנית בשל הצורך להתאמתה לתוכנית המתאר החדשה של תל אביב (תא/5000). מעיריית תל אביב נמסר כי בימים אלו מסיימת העירייה לפנות את המתחם לקראת הריסתו עד סוף 2014 או תחילת 2015. לאחר הריסתו, תקבע העירייה לוח זמנים לשיווק הקרקע ליזמים, וזאת בהתאם לקידום התאמת התוכנית לתוכנית המתאר.

אם יורשה לנו:

מדובר בלא פחות מאייקון תל אביבי שליווה דורות שלמים של צעירים ומבוגרים.

מצוקת השטחים בעיר תל אביב ידועה, ומפתיע שמקום כה גדול שמאפשר מגוון רחב של אפשרויות נותר סגור ומסוגר שנים כה רבות.

כל עוד לא נהרס המבנה, אולי מישהו בעיריית תל אביב ירים את הכפפה וימצא שימוש אפשרי לחלל ענק ומגוון שיכול לשמש לפעילות פנאי, קהילה, חינוך או בידור. אמנם על פי התוכנית עתיד הבניין להיהרס עד סוף השנה הנוכחית או תחילת השנה הבאה, אבל כאשר מדובר בתוכנית שמאושרת כבר שלוש שנים ללא התקדמות בשטח, ייתכן שגם ההריסה עוד תידחה וכדאי לנסות ולנצל את המקום כל הוא עומד על תילו.