הישראלי שמגלגל 600 מיליון דולר בשנה בניו-יורק

שמעון שקורי, הבעלים והנשיא של Ariel Property Advisors - חברת ברוקרים מצליחה העוסקת במכירת נכסי נדל"ן להשקעה בניו-יורק, מדבר על השהות של ישראלים בחו"ל ועל הסיבה המרכזית להצלחה

בגיל 28, שמעון שקורי, כמו צעירים ישראלים מוכשרים אחרים בשני העשורים האחרונים, הגיע ללימודי MBA במוסד יוקרתי בארה"ב. במקרה שלו זה היה וורטון בפנסילבניה, שם למד תואר שכלל גם לימודים בינלאומיים. ספק אם הוא חשב שגם 15 שנה לאחר מכן, חייו יהיו בארה"ב, אבל התפתחויות ברמה האישית והעסקית, הביאו לתוצאה אחרת.

"במהלך השהות בארה"ב", הוא מספר, "הכרתי את אשתי רובי גלמן, רופאת שיניים לילדים במנהטן, שהיא אמריקנית יהודייה עם זיקה חזקה לישראל, וביחד עם ההתפתחות העסקית בנינו את ביתנו בניו-יורק. כיום אני הבעלים והנשיא של Ariel Property Advisors - חברת ברוקרים העוסקת במכירת נכסי נדל"ן להשקעה בניו-יורק ומתמחה במכירת בנייני דירות מגורים ושטחי בנייה בעיר. אני גם מייסד-שותף ב-Equity Group Arlington - פלטפורמה בינלאומית לגיוס הון המספקת פתרונות פיננסיים עבור בעלי נכסים בארה"ב".

באופן מעניין, דווקא משבר המשכנתאות ב-2008, הביא לקפיצה בקריירה שלו. שקורי: "האהבה שלי לנדל"ן, הייתה קיימת תמיד. ההצלחה הגיעה עם שיטות עבודה מסודרות שהנהגתי ויישמתי וגם תפיסה עסקית מסוימת, שהיטיבה עם הלקוחות. בתקופת המשבר נוצרו הזדמנויות עסקיות מיוחדות, שבניהול נכון ידענו למקסם אותן.

"המשבר פגע בכולם בתחום בנדל"ן, עם זאת הוא גם עזר ליצור הזדמנויות חדשות, בהערכות מתאימה. בשנת 2008, היה ברור שקצב העסקים ייחלש משמעותית בשנים הקרובות. מה שלא היה ברור זה למשך כמה זמן ובאיזה ירידות מחירים יהיה מדובר. האסטרטגיה של חברת אריאל, שהוקמה בשנת 2011, הייתה להיערך ליום שאחרי בצורה מקצועית ויעילה. הרחבנו את מעגל הקשרים עם בנקים ועם משקיעי הון חדשים שנכנסו לשוק".

כתוצאה מהמשבר נוצרו צרכים והזדמנויות עסקיות במספר תחומים: בנקים והלוואות בעייתיות שהיו זקוקים למשקיעים חדשים, יזמים באמצע או סוף בנייה שהיו זקוקים למשקיעים על מנת לסיים פרויקטים, בעלי בניינים מניבים עם הלוואות גבוהות מהערך שהיו זקוקים למימון חדש.

- מדובר בהרבה אפיקים. במה בכל זאת התמקדתם?

"אריאל התמקדה לא רק בבעלי הנכסים אלא גם בקונים הרציניים בשוק. למדנו את הצרכים שלהם,עזרנו להם לבנות אחזקות חדשות בנדל"ן שמתאימות להם וגם עזרנו להם בגיוס כספים, בין היתר גם מעבר לים. בנינו מערכות יחסים ארוכות טווח עם הלקוחות, דווקא בזמנים המאתגרים, וזה הוכיח את עצמו בטווח הארוך".

- חשבת לעשות עסקים גם בארץ?

"כל הזמן אני שוקל לעשות עסקים בארץ וייתכן שעוד אעשה זאת. כיום, המשאבים שלי מושקעים בעיקר בניו-יורק. עם זאת, כחברה אנחנו עובדים הרבה עם משקיעים ישראלים".

- מה אתה מקבל בחו"ל שלא הייתה לך אפשרות לקבל בארץ?

"לאיש נדל"ן אין מקום בעולם כמו ניו-יורק. הגודל, היצירתיות, הביקוש והשחקנים - זה משהו שאי אפשר לחוות בשום מקום אחר בעולם, גם לא בישראל".

- עד כמה אתה מתעניין במה שקורה בארץ?

"אני מאוד מעורב ומתעניין במה שקורה בארץ. המדינה מאוד חשובה לי. הוריי, משה וצפורה שקורי, הם ציונים אמיתיים שעלו מעיראק עם משפחתם בגיל צעיר. הוריי ואחותי גרים בארץ ואנחנו מבקרים אותם באופן תדיר. יש לי חברי ילדות בארץ, שאנחנו שומרים על קשר ומבלים יחד.

"אשתי ואני מעורבים מאוד בפעילות ובתרומות למען מדינת ישראל בארגונים כגון איפא"ק, הפדרציה היהודית של ניו-יורק, IAC, ידידי צה"ל בארה"ב, הבונד הישראלי ובתי חב"ד, כולל חב"ד ישראל באפר איסט סייד, שמארגן את פרויקט 'בלב אחד'. כמשפחה וגם דרך החברות, אנחנו גם מעורבים באוניברסיטה הפתוחה במתן מלגות ע"ש אחי, גיא שקורי ז"ל.

"ההימצאות שלי בניו-יורק, מעניקה לי אפשרויות ויכולות רבות יותר לתרום למדינת ישראל, שלא היו לי אם הייתי חי בארץ. המשפחה שלי תמיד הייתה מעורבת במה שקורה בארץ. מעבר לזה שכולנו שירתנו בצבא כקצינים, בשנה האחרונה היה למשפחה שלנו כבוד גדול כשדודי, פרופ' יעקב קטן, היה מחתני פרס ישראל".

- חו"ל זו תחנה ארוכה בדרך או יעד קבוע עבורך?

"אנחנו חיים בעולם דינמי ומשתנה, אז קשה לדעת. מה שבטוח הוא שיש אצלנו במשפחה, ובעיקר אצל הילדים, דגש חזק לכך שישראל היא חלק בלתי נפרד מחיינו ומזהותנו.

"הילדים שלי גדלים בזהות יהודית וישראלית, מדברים עברית וחוגגים את כל החגים. בנוסף, אני אחד ממספר אנשים שהקימו את IAC בניו-יורק, שהוא ארגון גג של אמריקנים-ישראלים שחשוב להם מאוד לעזור אחד לשני ולהיות חלק מקהילה ישראלית דווקא בגלל שמרכז החיים שלהם הוא בארה"ב או בניו-יורק".

- אתה נתקל בתגובות מסוימות לעובדת היותך ישראלי?

"כן. בעיקר כשיש מתיחות בארץ. למשל, לאחרונה במהלך מבצע 'צוק איתן' אנשים שידעו שמשפחתי בארץ, מאוד התעניינו והביעו דאגה אמיתית. מעבר לזה, יש הרבה הערכה לאנשי עסקים ישראלים. כישראלי, אני מרגיש כשגריר וחש צורך להסביר את עמדתנו. צריך הרבה הסברה בנושא של ישראל.

- אתה היום יותר מזדהה עם ישראל או פחות?

"אני מזדהה עם ישראל כיום הרבה יותר מהעבר. ישראל חזקה היא זו שמאפשרת לישראלים וליהודים לחיות בבטחה ובהצלחה מחוץ לגבולותיה. אני סבור שמחובתו של כל יהודי בכלל וישראלי בפרט לתרום מזמנו וממשאביו לקידום ולחיזוק מדינת ישראל.

"בימי מבצע 'צוק איתן', הייתי הרבה יותר דרוך וקשוב למה שקורה בארץ, וזה היה לי מאוד קשה להמשיך בחיי עם המשפחה כל-כך רחוק כשהלב שלי בישראל. השתדלתי לעזור כמיטב יכולתי גם בימים אלו".

- אתה יותר קרוב ליהדות מאז שאתה בחו"ל?

"כן. היהדות היא חשובה כאן יותר - לשמר את זהות הילדים ולחזק אותה. הילדים הולכים לבתי ספר יהודיים ואנחנו מקפידים להיות מעורבים. אני מוצא הרבה יופי וכוח ביהדות. כשאתה חי בישראל, החיים הם יהודיים, החגים הם יהודיים, וזה חלק מהיומיום שלך.

כאן צריך להתעקש על זה - להיות בסביבה של יהודים וישראלים והדת היהודית מאוד מחזקת ומעשירה אותי ואת העולם הרוחני שלי".

- למה אתה הכי מתגעגע בישראל?

"קודם כל לחומוס, למרות שהיום יש חומוס טוב גם בניו יורק, בזכות מספר יזמים ישראלים. וכמובן גם למשפחה, לחברים, לקירבה, לאוכל בכלל בארץ, ללילות של לתל אביב, ולקדושה של ירושלים".

- למה אתה הכי לא מתגעגע?

"לביורוקרטיה העסקית, למרות שהיא השתפרה ביחס לעבר. כנ"ל גם לגבי השירות לצרכן, שאמנם השתפר אבל עדיין טעון שיפור".

שמעון שקורי

גיל: 43

מצב משפחתי: נשוי 2

מגורים: מנהטן, ניו-יורק

כמה זמן בחו"ל: מ-1999

תחנות מרכזיות בקריירה:

1994-1999: עבודה בשקורי סוכנות ביטוח - עסק משפחתי

2000: בוז אלן המילטון - התמחות בחברת ייעוץ אסטרטגי בניו-יורק

2001-2002: עבודה בבנק השקעות של סוסייטה ג'נרל

2002: הצטרפות לחברת מאסי קנקל בניו-יורק בתור ברוקר נדל"ן

2003: מינוי לשותף, מנהל ויזם בחברה בתוך שנה

2003-2007: בניית החברה ביחד עם שותפים נוספים והגדלת נפח המכירות ל-2 מיליארד דולר בשנה

2011: הקמת חברת אריאל נכסים (Ariel Property advisors) עם 8 אנשים בסמוך לסיום משבר בנדל"ן

2013: אריאל מבססת את מעמדה כאחת החברות המובילות בתחום הנדל"ן בניו-יורק עם מעורבות בעסקאות נדל"ן בהיקף של כ-600 מיליון דולר לשנה

הסיבה המרכזית להצלחה:

שקורי: "לא ניתן לבודד מרכיב כזה או אחר. מקצועית, בנינו חברה במבנה דומה לבנק השקעות עם מחלקת ברוקרים ומחלקת מחקר נפרדות תוך מתן מענה ייחודי למשקיעים מוסדיים. זהו מודל ייחודי בתחומנו"