ספינות חדשות להגנה על אסדות הגז? לא לפני סוף 2015

מבקר המדינה וקצינים כבר התריעו על "הגנה חלקית של אסדות הגז"

קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10
קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10

לאחר שבעבר נבחנו אפשרויות לרכוש את הספינות החדשות בגרמניה, בקוריאה, בארה"ב ואף לייצר אותן במספנות ישראל - משרד הביטחון פרסם לפני מספר שבועות מכרז בינלאומי המזמין חברות שעוסקות בתחום למסור לו הצעות מחיר. על פי הערכות, שלב פתיחת המעטפות במכרז יהיה רק בסוף השבוע ובכל מקרה, החלטה בנושא תתקבל רק בשנה הבאה. יש לציין, כי מרגע קבלת ההחלטה, עשויות לחלוף מספר שנים עד שהספינות ייבנו, יותאמו לצרכים המבצעיים של חיל הים ויוכרזו מבצעיות.

במערכת הביטחון מעוניינים לצייד את חיל הים בארבע ספינות סיור מתקדמות, שיבטיחו מעטפת הגנה על תשתיות הגז בים התיכון. בין האיומים: טילי חוף-ים מסוג יאחונט, שעל פי הערכה מצויים בידי חיזבאללה ומאיימים על אסדות הגז, כמו גם על כלי שיט במים הטריטוריאליים של ישראל. הספינות אמורות לשאת מערכות הגנה חדישות הכוללות דור חדש של טילים מסוג "ברק" שמתוצרת התעשייה האווירית.

הדיונים במערכת הביטחון על הצורך לצייד את חיל הים בספינות החדשות החלו כבר לפני כ-5 שנים: תוכניות הצטיידות קמו ונפלו, בעיקר משיקולי תקציב. זאת, כשקצינים בחיל הים הבהירו מספר פעמים כי באמצעים הקיימים לא ניתן לספק הגנה מוחלטת על האינטרסים הכלכליים של ישראל בים התיכון. מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא, פרסם במארס השנה דוח ביקורת על מערכת הביטחון, ובו ביקר את משרד הביטחון ואת המועצה לביטחון לאומי (מל"ל) על העיכובים בתוכנית. המבקר קבע כי בשל סחבת מצד משרדי הממשלה, מתקני הגז בים התיכון זוכים להגנה חלקית על אף שהם מהווים יעד לפגיעת טרור.

ההיקף הכספי של תוכנית ההצטיידות בספינות החדשות הוערך בעבר בידי קצינים בחיל הים ביותר מ-2 מיליארד שקל. ממשרד הביטחון נמסר, כי "המשרד ערוך מזה מספר שנים לצאת למכרז בינלאומי לרכש ספינות שיפעלו בתחומי המים הכלכליים ואף ביצע עבודת מטה מעמיקה בנושא. רק בנובמבר 2013 החליטה הממשלה לצאת לרכש, ואף העמידה לכך תקציב ייעודי. היציאה לרכש הושהתה כדי לאפשר את מיצוי המגעים לביצוע העסקה עם מדינה זרה. ביולי האחרון, בעקבות הימשכות ההליכים, החליט משרד הביטחון לצאת למכרז בינלאומי לרכש הספינות. המכרז בעיצומו, בדצמבר הקרוב יפתחו המעטפות ויינתן מענה ראשוני. עד סוף 2015 יסתיים המכרז".