בן משה ואלשטיין לא יקבלו אישור שליטה בכלל ביטוח

אי.די.בי הודיעה לבורסה כי הממונה על הביטוח ושוק ההון במשרד האוצר דורית סלינגר לא העניקה למוטי בן-משה ואדוארדו אלשטיין אישור שליטה בכלל ביטוח ■ הסיבה: קיימים פערים מהותיים בין המידע שהציגו בפניה לבין הדרישות בחוק

אדוארדו אלשטיין מוטי בן משה / צלם: רויטרס תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין מוטי בן משה / צלם: רויטרס תמר מצפי

המפקחת על הביטוח במשרד האוצר, דורית סלינגר, מספקת אינדיקציה חזקה כי תפסול את אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה מלהחזיק את השליטה בחברת כלל ביטוח. זאת, בהמשך לפסילה מוקדם יותר השנה של העברת השליטה בחברה מידי אי.די.בי של השניים לידי קבוצת רוכשים סינים.

אי.די.בי פתוח, בעלת השליטה בכלל ביטוח, דיווחה היום כי הרגולטורית קבעה כי "לא ניתן יהיה לאשר את בקשתם של אלשטיין ובן משה לקבלת היתר לשליטה משותפת בקבוצת כלל ביטוח".

מהאוצר נמסר לאי.די.בי כי "קיימים פערים מהותיים בין מבנה ונתוני השליטה שהוצגו בפני המפקחת, לבין דרישות מבעל שליטה כפי שמפורטות בחוק ובמסמך מדיניות לשליטה בגוף מוסדי, שפורסם על ידי המפקחת בפברואר 2014". וכן, כי "עד כה נתקבלו פחות ממחצית מכמות המידע והמסמכים הנדרשים לשם בחינת הבקשה".

הלו"ז לא יוארך

יצוין כי עדיין לא מדובר בסוף פסוק. על אלשטיין ובן משה להגיש את יתרת המסמכים והמידע הדרושים, בהתאם למדיניות השליטה ועל פי דרישות הממונה, עד לסוף אוקטובר הקרוב. ההחלטה הרשמית של המפקחת אמורה להינתן עד סוף השנה הנוכחית. עם זאת, לדברי האוצר "לאור הפערים המהותיים, במשרד סבורים כי גם לאחר קבלת כל המידע הדרוש, לא ניתן יהיה לאשר את הבקשה לקבלת היתר לשליטה משותפת בקבוצת כלל ביטוח".

באוצר הבהירו לאי.די.בי כי לא יאריכו את לוח הזמנים שנקבע על ידו בנובמבר 2013, לגבי המועדים לקבלת אישור העברת אמצעי השליטה לאלשטיין ובן משה, או למציאת רוכש חיצוני חדש והגשתו לאישור האוצר. לחלופין, על אי.די.בי להוציא את מניות אי.די.בי בכלל ביטוח (55%) למכירה בבורסה. עתה גוברת הסבירות כי מניות השליטה בכלל אכן תימכרנה בבורסה על ידי הנאמן שמחזיק בהן כיום עבור בעלי השליטה - משה טרי.

מתשובתה של אי.די.בי לפיקוח על הביטוח עולה כי בכוונתם של אלשטיין ובן משה "להמשיך בהליך הבקשה ולהשלים את המידע והמסמכים הדרושים לשם כך". כן מסרו השניים לחברה, כי "אין בעמדת הממונה כדי לשנות מכוונתם לפעול להשגת ההיתר שנתבקש". באי.די.בי מסייגים כי "למועד דיווח זה, אין ודאות באשר להשגת היתר השליטה בקבוצת כלל ביטוח על ידי המבקשים".

בסביבת אלשטיין ובן משה אמרו היום כי "השניים בטוחים בכך שיש להם היכולות והם עומדים בתנאים. הם מעריכים שגם הפיקוח על הביטוח ייווכח שיש להם את כל היכולות ואף למעלה מזה, ואין שום סיבה חוקית שלא לאפשר להם להחזיק את השליטה בכלל ביטוח".

בא כוחו של מוטי בן משה, עו"ד רענן קליר, ממשרד עוה"ד קליר בנימיני, מסר בתגובה כי "בשנה שסיימנו זה עתה התמודד בן משה בהצלחה מלאה עם בקשות, שאלות, דרישות וכדומה של כל רגולטור אפשרי. אנו משוכנעים שגם עם דרישות הממונה על שוק ההון והביטוח יתמודד מוטי בן משה בהצלחה מלאה, בהנחה שיתנהל הליך בדיקה ראוי ותקין.

"הפנייה של האוצר מעלה מספר תמיהות ואינה נכונה לדעתנו", הוסיף. "ראשית, מוסכם גם על האוצר שטרם נשלחו כל המסמכים, כך שמוקדם לקבוע, ושנית, תמוה בעינינו שהממונה מתקבעת על מועדים שקבעה בעבר. הליך הבדיקה לרוכשים הסינים נערך כשנה, בעוד שלאלשטיין ובן משה הממונה מקציבה כחצי שנה".

בסביבתו של אלשטיין הבהירו שהם נחושים להמשיך את התהליך, תוך שהם מנסים לגמד את האמירות החריפות והברורות של האוצר באומרם כי "מכתב האוצר אינו מהווה מכשול, מדובר בפניה פורמלית שנועדה להאיץ את התהליך". בכל אופן, בסביבת אלשטיין אמרו בנוסף ביחס לאמירת האוצר שלפי שעה צפוי שלא לאשר לו את עסקת כלל ביטוח, כי "ימשיכו בשיתוף הפעולה המלא והשקוף, ויעבירו את האינפורמציה הדרושה בלוחות הזמנים".

בסוף מאי השנה התפוצצה עסקת כלל ביטוח, לאחר שהמפקחת סלינגר לא אישרה לקבוצת JT קפיטל הסינית לקבל לידיה את השליטה בחברה, הנסחרת כיום בשווי של 3.6 מיליארד שקל. בעקבות זאת הודיעו אלשטיין ובן משה כי יפעלו לקבל לידיהם את השליטה בכלל ביטוח. כנראה על רקע החשש כי לא יצליחו לקבל את אישור האוצר, החלו אז אלשטיין ובן משה לקדם במקביל מאמצים למכירת החברה לצד ג'.

הושלמה מחיקת כלל פיננסים

בתוך כך, השלימה כלל ביטוח פדיון מוקדם לאג"ח החברה הבת כלל פיננסים תמורת 238 מיליון שקל. עקב כך נמחקו האג"ח מהמסחר, וכלל פיננסים חדלה להיות "תאגיד מדווח". בכך למעשה משלימה קבוצת כלל ביטוח, בניהול איזי כהן, את יציאתה מתחום הפיננסים, וזאת לאחר שכבר מכרה את כל הפעילויות העסקיות של כלל פיננסים. קודם לפדיון המוקדם של אג"ח כלל פיננסים (אשר בעבר היה בית השקעות מוביל שהונפק בבורסה לפי שווי מפולפל של מעל למיליארד שקל, ובהמשך קרס ברעש רב), ניסתה כלל ביטוח למכור את השלד והמזומן שבקופת החברה הבת לידי יזמית הנדל"ן רות שפייזר. עסקה זו לא יצאה לפועל משום ששפייזר התקשתה לסגור לה מימון.