מייסד קבוצת "עולים לברלין" - מהפכן או מאכער?

מייסד הקבוצה מתעקש לשמור על אנונימיות, וידוע רק שהוא עוסק בדירות להשכרה ולימוד שפות זרות ■ לישראלים הוא כבר הציע השכרת דירה ענקית בברלין וקורסים ללימוד גרמנית בבית-הספר "דויטש אקדמי"

שער ברנדנבורג / צילום: רויטרס
שער ברנדנבורג / צילום: רויטרס

דף הפייסבוק "עולים לברלין" ממשיך לעורר סערה וגורם לצעירים ישראלים להצטלם עם שלט "אנגלה מרקל, תני לי ויזה" - ולהעלות אותו בפייסבוק. התקשורת בגרמניה גם החלה לעסוק בנושא, אבל ככל שהזמן עובר מתרבים סימני השאלה סביב מייסד הקבוצה, שמתעקש לשמור על אנונימיות מוחלטת.

עד כה ידוע רק כי מייסד הקבוצה הוא צעיר בן 25, קצין בצה"ל לשעבר שהיגר לברלין לפני מספר חודשים ועוסק בהשכרת דירות ולימודי שפות זרות. בסטטוסים השונים שפרסם בעמוד הפייסבוק הוא קידם את בית-הספר "דויטש אקדמי" בברלין ללימוד השפה הגרמנית, וטען כי המחיר שם זול יותר מאשר בישראל. האם יש קשר עסקי כלשהו בין מייסד הקבוצה למוסד חינוכי זה?

באשר לתחום השכרת הדירות, מייסד הקבוצה ניסה לקדם זאת בשני סטטוסים שפרסם עד כה. בפעם הראשונה הוא הציע שני חדרים להשכרה בברלין וקרא לגולשים לפנות אליו בפייסבוק באופן פרטי. בפעם השנייה, ב-8 באוקטובר, הוא כבר ביקש גורם מממן מישראל אשר יממן שכירת דירה ענקית בברלין, "שתשמש עד כ-20 ישראלים בכל רגע נתון... יש שם אפילו שני כיורים לשומרי כשרות. דרוש גם מתנדב שיפעיל את המקום וינהל רישום מסודר של המגיעים והעוזבים". גם כאן ייתכן שהוא פועל ממניעים אידיאולוגיים בלבד, אך מצד שני, כמי שפעיל ממלא בתחום תיווך הדירות, האם אין כאן ניסיון, די בוטה, לגזור קופון מדמי תיווך?

במקביל לדיבורים על יוקר המחיה והמניעים האידיאולוגיים שלו, ישנם סימנים שעשויים להעיד על כך שלא מדובר ביוזמה אקראית של צעיר עם להט, אלא יוזמה מאורגנת יותר. כך, למשל, הוא מתכנן הפגנה גדולה בכיכר רבין מחרתיים (ג') ומחפש מתנדבים ל"פעילות שטח". לדבריו, הוא גם שוקל לפנות לממשלת ספרד לקדם את מתן האזרחות לכ-3 מיליון יהודים-ספרדים הגרים בישראל, תוך שימוש במתנדב.

בנוסף, לפני 3 ימים הוא ביקש מהגולשים לפתוח עוד קבוצות בפייסבוק דוגמת "עולים לברלין", וציין גם את שמות הקבוצות. באורח פלא, באופן כמעט מיידי החלו הקבוצות הללו לצוץ. שוב - ייתכן כי הגולשים מילאו אחר בקשתו, אך מצד שני יכול להיות שהוא זה שעומד מאחורי פתיחת הקבוצות.

מדוע מייסד הקבוצה שומר על אנונימיות באופן קנאי כל-כך? מדבריו אפשר להבין שהוא חושש שיקרה לו מה שקרה לדפני ליף במחאת 2011, כאשר האש הופנתה לא פעם כלפיה, וגורמים שונים הכתימו את שמה. הוא טוען כי ברגע שזהותו תיחשף, תשומת-הלב תוסט מהמהות (המחאה על יוקר המחיה) לזהות, ובכך תאבד מטרתו.

"דבר אחרון לגבי הזהות שלי", הוא כתב לפני מספר ימים בפייסבוק. "אני בן 25, עשיתי צבא ואפילו הייתי קצין כמה שנים, אני מת על ישראל ותמיד מגן עליה בכל פורום בפני בורים שמשמיעים עלינו ביקורת חסרת הבנה באמצע מלחמה. אבל ממש לא בא לי לחשוף כרגע את הזהות שלי. למה? כי בשנייה שיש לפוליטיקאים ולתקשורת שם, פרצוף וכתובת - קל להפוך את הכול לאישי, קל להקניט, קל ללעוג. הרבה יותר קל להכפיש בן אדם מאשר להתמודד עם המסר שהוא רוצה להעביר. והמסר שלי הוא חד וחלק: תדאגו לעצמכם ולעתיד שלכם, ישראל ויתרה עליכם מזמן, ושתחפש אתכם כשיתחיל להיות לה אכפת מכם".