מה חוסם את אלשטיין ובן-משה לקבל את השליטה בכלל ביטוח?

לפי הפיקוח על הביטוח, הסיבות העיקריות הן אי-עמידה בדרישות איתנות פיננסית, היעדר מידע מספק על עסקיהם ושיעור החזקה נמוך בשרשור בחברה

דרכם של מוטי בן משה ואדוארדו אלשטיין, בעלי השליטה באי.די.בי פתוח , לקבלת היתר שליטה בחברת כלל ביטוח נראית כחסומה. לפני כשבועיים דיווחה אי.די.בי על תוכן מכתב שהתקבל מהפיקוח על הביטוח באוצר, בדבר פערים גדולים בין דרישת הפיקוח מהשניים לבין מה שיש לבן משה ואלשטיין להציע. עתה מתברר מהם הסעיפים במכתב, שלא פורטו בדיווח האמור, ושמהם נובעים הפערים לדידו של האוצר.

המכתב ששלח הפיקוח על הביטוח לאי.די.בי, שעליו חתום פיני שחר, סגן בכיר לממונה, מתייחס לפגישה שהתקיימה בין אנשי האוצר לבין עוה"ד של אלשטיין ובן משה ב-9 בספטמבר, כך שהוא מהווה כנראה מעין סיכום פגישה. מאז הדיווח על המכתב האמור ירדה מניית אי.די.בי פתוח בכ-8%, מניית כלל ביטוח איבדה כ-4%, ואילו מדד מניות הביטוח השיל פחות מ-2%.

ל"גלובס" נודע, כי המכתב מפרט אי-עמידה בדרישות האוצר ביחס לאיתנות החברה האם שמחזיקה בחברת הביטוח (קרי אי.די.בי פתוח). במדיניות לשליטה בגוף מוסדי, שפרסמה המפקחת על הביטוח באוצר דורית סלינגר בפברואר השנה, נקבע בין היתר, כי "שיעור ההון העצמי מסך המאזן סולו לא יפחת מ-50% בכל עת, בכל תאגיד שבאמצעותו מוחזק הגוף מוסדי".

אי.די.בי פתוח, בעלת גירעון של 335 מיליון שקל בהון העצמי נכון לסוף יוני 2014 (לעומת מאזן בהיקף של 4.1 מיליארד שקל) אינה עומדת בתנאי זה.

בסעיף אחר במכתבה של סלינגר נטען כי ישנם פערים בנתונים האישיים של המבקשים אלשטיין ובן משה. נוסף על כך, פער גדול אחר שקיים לדעת הפיקוח על הביטוח, נוגע לאי-עמידה ביחס החזקה משורשר של לפחות 20% בגוף המוסדי. ככל הנראה מדובר בסוגיה שרלבנטית בעיקר לאלשטיין. עם זאת, גורמים המקורבים לשניים גורסים כי לאלשטיין ולבן משה יש תוכניות להגדיל את ההחזקות שלהם באי.די.בי פתוח, כך שחישוב ההחזקה בכלל ביטוח בשרשור תשתנה, ובעתיד תעמוד בדרישות האוצר.

עוד טען האוצר במכתבו האמור, כי אלשטיין ובן משה כבר היו צריכים להגיש לבחינת האוצר עוד במהלך הקיץ את כל המסמכים והמידע הנדרשים לצורך קבלת האישור, אך עד למועד המכתב (נכון לספטמבר) הם הגישו פחות ממחצית מהמסמכים והמידע הנדרשים. באי.די.בי ציינו עובדה זאת, וכן דיווחו כי האוצר קבע שעל בן - משה ואלשטיין להגיש את המסמכים החסרים עד 30 באוקטובר.

הבהירה שלא תהיה הארכה

בכל אופן, סלינגר הבהירה שלא תאריך את התקופה שאותה קבעה כבר בנובמבר 2013 - שבמהלכה יתאפשר לאלשטין ובן משה לקבל את האישור ממנה - עד סוף 2014. לדברי גורם המעורה בנושא נראה שאין לאלשטיין ובן משה סיכוי ריאלי לשנות את דעת המפקחת, ומנגד, בסביבת אלשטיין ובן משה עדיין מנסים לשנות את דעת הממונה.

אם אלשטיין ובן משה לא יצליחו לקבל אישור מהאוצר, או ייכשלו בדחיית לוח הזמנים שקבעה סלינגר, הם יידרשו למצוא במהירות רוכש חיצוני חדש, או שהנאמן למניות השליטה בכלל ביטוח, משה טרי, יידרש לנושא, ואולי גם ימכור את מניות השליטה בכלל ביטוח בבורסה. מוקדם יותר השנה בלמה סלינגר את מכירת השליטה בכלל ביטוח לידי רוכשים סינים.