ההיי-טקיסט שמוביל מהפך בחברת קומטאץ' לשעבר

ליאור סמואלסון, יו"ר סיירן (קומטאץ' לשעבר), סוגר שנה בתפקידו המקביל כמנכ"ל ומסביר מה עומד מאחורי שינוי המודל העסקי האחרון של החברה (ולא הראשון)

ליאור סמואלסון / צילום: תמר מצפי
ליאור סמואלסון / צילום: תמר מצפי

קומטאץ' (סליחה, סיירן, עוד רגע תבינו מדוע התבלבלנו) היא כנראה אחת החברות הישראליות שעברו שינוי שהוא יותר מסתם החלפה של מודל עסקי במהלך מחזור חייהן. השינויים בחייה כללו לא אחת חילופי גברי בהנהלת החברה, ולמרות זאת נראה כי היא עדיין לא איתרה את הכיוון הנכון עבורה.

אפילו שינוי שמה המקורי מקומטאץ' (Commtouch) - שם שליווה אותה מהקמתה בפברואר 1991, דרך הנפקתה הראשונית בנאסד"ק ביולי 1999 - לסיירן (Cyren, מלשון Siren, אזעקה) שמלווה אותה מינואר השנה, נראה יותר כמו חלק ממיתוג מחדש מאשר מציאת הכיוון הנכון.

התנהגות המניה, יותר מכל, ממחישה כי השינויים הללו לא ממש הקפיצו את ביצועי החברה, ולא ממש שכנעו את וול סטריט. מניית סיירן איבדה מתחילת השנה 37% וזאת לעומת עלייה של 7% במדד S&P. במהלך חמש השנים האחרונות, ההשוואה מחמיאה עוד פחות: ירידה של 45% לעומת עלייה של 77% במדד. בקיצור, ביצועי חסר מול השוק הכללי.

סיירן נסחרת כעת לפי מחיר מניה של 1.95 דולר, המשקף שווי שוק של 51 מיליון דולר, דהיינו חברת Nano Cap במונחי וול סטריט.

את שינוי המודל העסקי האחרון של החברה - או ליתר דיוק, הניסיון להוציא את סיירן מנישת ה-Nano Cap לנישת ה-Small Cap - מוביל ליאור סמואלסון (65), יו"ר מדצמבר 2010 ומנכ"ל מנובמבר 2013. בעל המניות הגדול בחברה - ולמעשה בעל העניין היחיד בה - הוא אביב רייז (19.6%).

סמואלסון, שכמעט סוגר שנה בתפקידו כמנכ"ל, ולכן זהו זמן לא רע לבחון את ביצועיו, טוען כי הוא "אופטימי טוטאלי", אך במקביל מדגיש כי הניסיון לשרוד בשוק הטכנולוגי - על אחת כמה וכמה עבור חברה קטנה כמו סיירן - דומה למלחמה יומיומית. "הדירקטוריון הגיע למסקנה שכדי להתחיל לתת תוצאות אני צריך להיות המנכ"ל. הגענו למסקנה שזהו הפתרון הטוב והמהיר ביותר, וכי מינוי חיצוני ייצור זעזוע. אני מסור לחברה", הוא מסביר.

סמואלסון החליף בתפקיד את שמוליק ינאי, שכיהן כמנכ"ל במשך שנתיים, ובעצמו החליף בתפקיד את עידו הדרי, ששרד בו רק עשרה חודשים. הדרי נכנס לנעליו הגדולות של גדעון מנטל, מייסד סיירן, שכיהן בתפקיד הכפול של יו"ר ומנכ"ל מרגע הקמתה.

סיירן מוגדרת עתה כחברה שמספקת טכנולוגיה ושירותי אבטחת אינטרנט מבוססי ענן - אותו ענן ששינה את המודל העסקי של לא מעט חברות טכנולוגיה. במקרה של סיירן זה אומר שהחברה עברה מכזו שמוכרת טכנולוגיות אבטחה שפיתחה (כמו אנטי SPAM) תחת הסכמי OEM (ר"ת של Original Equipment Manufacturer, הסכם שלפיו יצרן מוכר את מוצריו לחברה אחרת וזו משווקת אותו תחת המותג שלה), לחברה שמספקת פתרונות אבטחה, ולא כיצרן OEM.

שלוש רכישות תוך שנתיים

החל מספטמבר 2010 וכלה בנובמבר 2012 ביצעה החברה שלוש רכישות שנועדו להגדיל את סל מוצריה, לשפר את שיעורי צמיחתה ולתמוך באותו שינוי של מודל עסקי. הראשונה, Command, חטיבת האנטי וירוס של Authentium האמריקאית, נרכשה תמורת 8 מיליון דולר במזומן; השנייה, F PROT, ספקית תוכנת אנטי וירוס איסלנדית (התמורה לא הוסגרה), ואילו השלישית, eleven, ספקית גרמנית של פתרונות אבטחה מבוססי שירות (SAAS, ר"ת של Security as a Service) תמורת 11.3 במזומן ובמניות. זו האחרונה הייתה יותר משמעותית לשינוי המודל העסקי.

"שוק ה-OEM הוא שוק מוגבל, כי אין בו הרבה יכולת להטמיע טכנולוגיה של אחד בתוך פתרון של אחר", מסביר סמואלסון. "לכן, החלטנו לנצל את כמויות המידע האדירות שעוברות דרך הפלטפורמות שלנו (מעל 550 מיליון משתמשי פלטפורמה, ומעל 12 מיליארד טרנזקציות יומיות) כדי לפתח פתרון לאבטחת גלישה באינטרנט".

לדברי סמואלסון, פתרון זה הושק באחרונה והתקבל בהצלחה. "הגלישה באינטרנט, דרך סמארטפון או טאבלט, עוברת דרך הענן שלנו, ומהענן הזה המשתמש מקבל את כל סל הפתרונות שלנו", הוא מסביר. "סיירן מאפשרת למעשה לתעבורה שלך באינטרנט להיות נקייה, ולדעתי פתרון אבטחת הגלישה הזה הוא אחד הטובים בשוק".

- לסיירן הקטנה יש פתרון שהוא מהטובים בתחומו?

"כן, אין עוד חברה שמספקת פתרון טהור של אבטחת גלישה באינטרנט דרך ענן".

טוב או לא, סמואלסון מודה שכמו הרבה חברות טכנולוגיה - בעיקר קטנות כמו סיירן - "כשהשוק משתנה, צריך להשתנות. לא רצינו להפוך לחברה לא רלוונטית, וזה כנראה מה שהיה קורה אם היינו ממשיכים להתמקד בהסכמי OEM".

כדי להמשיך להיות רלוונטית, וזה אומר בין היתר להשקיע במו"פ ולרכוש חברות נוספות, גייסה סיירן לאחרונה 11.5 מיליון דולר בהנפקה פרטית של מניות רגילות ואופציות למשקיעים מוסדיים, לפי מחיר מניה של 2.41 דולרים. במקרה של האופציות, כל אופציה ניתנת להמרה ל-0.35 ממניה רגילה ולפי מחיר מימוש של 3.08 דולרים - דהיינו מחיר המשקף פרמיה של 58% לעומת מחיר המניה הנוכחי, 1.95 דולר.

מלבד פתרון לאבטחת גלישה באינטרנט (Web Security), סיירן מספקת דרך הענן שלה פתרון אנטי וירוס (Anti-malware), ופתרון לאבטחת אי מייל (Email Security). "סיירן עובדת על פיתוח פתרון סייבר, והוא יהיה עוד פתרון בסל הפתרונות שנציע בענן", אומר סמואלסון ומודה: "אני לא ממציא את הגלגל מחדש. האתגר שלי הוא Execution, הוצאה לפועל של שינוי המודל העסקי והפיכת סיירן לחברה יותר משמעותית בזמן יותר קצר".

לסיירן יש בקופה, נכון לרבעון השני של השנה ולפני הגיוס לעיל, מזומן בשווי של 3.1 מיליון דולר, וזאת לאחר ששרפה במחצית השנה 2.1 מיליון דולר, אך ברבעון השני לבדו ייצרה מזומן בשווי צנוע ביותר של 324 אלף דולר. החברה, לפי מסמכיה, ניצלה 5.3 מיליון דולר מתוך קו אשראי של 7.5 מיליון דולר שעומד לזכותה. מאזן זה מסביר את הצורך של סיירן בגיוס הפרטי שביצעה. סיירן מעסיקה 189 איש.

שוקי הליבה של סיירן
 שוקי הליבה של סיירן

התוצאות הכספיות של Cyren
 התוצאות הכספיות של Cyren