לאחר הירידות הדחות: נעילה חיובית במרבית בורסות אירופה

קרן המטבע הבינלאומית הזהירה שריביות הגובלות ברמה אפסית עלולות לחולל משבר פיננסי אם הן יישארו על כנן לאורך תקופה ממושכת ■ בורסות אסיה ננעלו בירידות - בורסת יפן הייתה סגורה

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

הפוגה בירידות: מרבית בורסות אירופה ננעלו היום (ב') בעליות לאחר הנפילות של הימים האחרונים בשל החששות מהאטה בצמיחה הגלובלית, כאשר הטלטלה הנוכחית מחקה כ-1.5 טריליון דולר במונחי שווי שוק. מחיר הנפט ממשיך לרדת ב-1.3% ל-84.6 דולר לחבית.

אז מה גרם לבהלה בשווקים? הכל התחיל כאשר לקראת סוף השבוע קרן המטבע הבינלאומית (IMF) חתכה את תחזיות הצמיחה של הכלכלות המובילות בעולם. זאת ברקע קיפאון בכלכלה הצרפתית, מיתון באיטליה ורצף של נתונים מאכזבים בגרמניה.

בתחילת השבוע קרן המטבע הבינלאומית הזהירה, שריביות הגובלות ברמה אפסית, התרופה שרקחו הבנקים המרכזיים, בהובלת פדרל ריזרב להאצת הצמיחה, עלולות לחולל משבר פיננסי אם הן יישארו על כנן לאורך תקופה ממושכת. הקרן קוראת לממשלות ולבנקים מרכזיים לגלות "ערנות מוגברת" במאמץ לסכל את הסיכון הזה.

"אנשים מודאגים מהרבעון הרביעי והלאה", אמר לסוכנות בלומברג אסטרטג השקעות ב-IG. "הנתון החיובי שפורסם היום בסין לא מספיק. המשקיעים יחפשו אחר עוד נתונים טובים כדי להתעודד".

מבין המניות הבולטות היום בשוק, מניית Gas Natural SDG נופלת ביותר מ-4% לאחר שהציעה לרכוש את חברת Chile’s Compania General de Energia תמורת 2.6 מיליארד אירו. מניית דויטשה בנק יורדת ביותר מ-1% בעקבות דיווח שהבנק הגרמני עלול לשלם קנסות בהיקף של 7 מיליארד אירו.

נעילה שלילית באסיה

מרבית בורסות אסיה ננעלו היום בירידות שערים, בהמשך לסיום השבוע הצורם בוול סטריט ולמגמה השלילית בחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט. בורסת יפן סגורה היום לרגל חג מקומי.

בורסת סין ירדה היום בחדות, וזאת למרות נתוני סחר טובים מהצפי שפורסמו היום. לפי הנתונים, מאזן הסחר עמד בספטמבר על 31 מיליארד דולר לאחר זינוק מפתיע של 7% ביבוא וזינוק של 15.3% ביצוא הסיני.

ביפן הבורסה סגורה לרגל חג מקומי, ובהונג קונג המשטרה פינתה היום בכוח מפגינים מאתרי הפגנות מרכזיים במדינה.

השבוע החולף בוול סטריט היה הגרוע ביותר מאז מאי 2012, ביום שישי בלבד המדדים סיימו בירידות של 2% ויותר וחתמו את השבוע בירידה של כ-3% בסיכום שבועי.

מדד MSCI אסיה ירד (לא כולל בורסת יפן) והוא בדרך לסגור ברמה הנמועה ביותר מאז מארס. 8 מתוך 10 קבוצות התעשיה הנמנות עם המדד יורדות - בהובלת מניות הטכנולוגיה.

"ישנם מספר גורמים שניתן להצביע עליהם כסיבות למכירת מניות בשוק", אמר וולטר טוד מ-GREENWOOD. "משקיעים מודאגים ממצב כלכלות אירופה וארה"ב ומנתונים כלכליים שליליים שממשיכים לזרום לשווקים".

מניית לנובו צנחה בחדות בהונג קונג, כמו גם Kunlun Energy ו-Agile Property.