מאבק בנתיבי ישראל: סמנכ"ל הכספים ימונה למנכ"ל הזמני

הדירקטוריון לא מינה את המשנה למנכ"ל בנימוק שאסור למנות את מי שמתמודד על מנכ"לות ■ יוגב: "המשנה משמש ממלא מקום מנכ"ל החברה בהיעדרו"

אורי יוגב / צילום: איל יצהר
אורי יוגב / צילום: איל יצהר

סמנכ"ל הכספים בנתיבי ישראל (לשעבר מע"צ) ימונה למנכ"ל בפועל של החברה עד למציאת מנכ"ל קבוע, לאחר שהדירקטוריון סירב למנות לתפקיד את המשנה למנכ"ל. ההחלטה, שהתקבלה ברוב של שלושה מול שניים, נומקה בכך ש"עקרונית אסור למנות למנכ"ל בפועל את מי שמתמודד על המנכ"לות". ואולם מתברר כי האיסור העקרוני הזה אינו מוכר ברשות החברות הממשלתיות, המפקחת על תקינות הממשל התאגידי, בין היתר בנתיבי ישראל. במכתב ששיגר לדירקטוריון נתיבי ישראל מסביר מנהל רשות החברות אורי יוגב לחברי הדירקטוריון כי "מהגדרת תפקידו של משנה למנכ"ל הוא משמש גם ממלא מקומו של מנכ"ל החברה בהיעדרו", ומוסיף כי גם "בנסיבות הנדונות, מינוי מועמד מתוך החברה המתמודד בהליך האיתור למנכ"ל קבוע - לא משפיע כשלעצמו על תקינות הליך האיתור".

נתיבי ישראל, המבצעת פרויקטים בהיקף שנתי של 6 מיליארד שקל, נאלצת לתפקד כיום ללא מנכ"ל ויושב ראש דירקטוריון קבועים. בעבר הלא רחוק נחשבה נתיבי ישראל לחברת ביצוע שעל מקצועיותה אין עוררין, אך בשבועות האחרונים התרבו הטענות לחריגות בתקציבים ובלוחות הזמנים בפרויקטים של החברה, שהגיעו לשיא במכתב חריף ששיגרה לחברה החשבת הכללית באוצר מיכל עבאדי-בויאנג'ו ובו היא טוענת לחריגות בהיקף של 2 מיליארד שקל.

יו"ר דירקטוריון נתיבי ישראל האחרון היה שר החקלאות יאיר שמיר שעזב את החברה כשהצטרף למפלגתו של אביגדור ליברמן. מאז עזיבתו של שמיר בתחילת 2012 לא מונה לו מחליף לאחר ששני מועמדים שהוצעו לתפקיד נפסלו. במאי הודיע גם מנכ"ל נתיבי ישראל שי ברס על רצונו לסיים את תפקידו. ברס עזב בערב ראש השנה, כששבוע קודם לכן, ב-17 בספטמבר, התכנס הדירקטוריון במטרה למנות לחברה מנכ"ל בפועל שימלא את התפקיד עד לבחירת מנכ"ל קבוע. ככל הידוע ניגשו להתמודדות שני בכירים מתוך נתיבי ישראל: המשנה למנכ"ל מיכה קופילובסקי וסמנכ"לית הפיתוח עופרה רהב.

בישיבה התברר כי ההתמודדות הצפויה כבר מייצרת מאבק פנימי קשה בדירקטוריון בין תומכי קופילובסקי ותומכי רהב.

נציג האוצר יוני רגב והדירקטורית החיצונית עליזה שרון הציעו בפתח הישיבה למנות את קופילובסקי למנכ"ל בפועל ונימקו זאת בכך שמדובר ב"בחירה טבעית" היות שקופילובסקי, מוותיקי המנהלים בחברה, כבר מילא את מקום המנכ"ל כמה פעמים בעבר.

ואולם אבנר פלור והלנה בוחניק, נציגי משרד התחבורה, התנגדו להצעה בנימוק שקופילובסקי מתמודד על תפקיד המנכ"ל הקבוע של החברה. בוחניק טענה כי בחירה בקופילובסקי תהווה "הצהרת תמיכה" של הדירקטוריון במועמדותו למנכ"לות ותעניק לו יתרון לא הוגן מול מועמדים אחרים לתפקיד המנכ"ל, ובמיוחד מול רהב. רגב טען בתגובה כי באי מינויו של קופילובסקי ייפגעו סיכוייו להיבחר למנכ"ל משום שהדבר יתפרש כאיתות של חוסר אמון בו מצד הדירקטוריון. יוסי רענן, דירקטור חיצוני שנבחר כיו"ר הישיבה, הכריע במחלוקת כשקבע כי "מיכה מועמד ראוי כמו כל אחד אחר, אבל עקרונית אסור לנו למנות למנכ"ל בפועל את מי שמתמודד על המנכ"לות".

במקומו של קופילובסקי הציע רענן הציע למנות לתפקיד את סמנכ"ל הכספים אמיר אסרף, תוך שהוא פולט כי אסרף כבר נתן את הסכמתו להצעה. שרון זעמה על כך שרענן דיבר עם אסרף לפני הישיבה ורענן מיהר לתקן את עצמו וטען כי הוא "אינו יודע אם אסרף מסכים אבל כל סמנכ"ל שיציעו לו את התפקיד יסכים לקבל אותו".

בסיכום הישיבה הוחלט למנות את אסרף למנכ"ל בפועל בקולותיהם של רענן, פלור ובוחניק. יוגב, שקבע כאמור כי השיקול שלא למנות את קופילובסקי היה לא רלוונטי, לא התערב בהחלטת הדירקטוריון. מינויו של אסרף צפוי להיכנס לתוקף בשבועות הקרובים בכפוף לאישור ועדת ברנר לבחינת כשירות מינויים בשירות הציבורי וכן בכפוף לחוות דעת משפטית שתקבע האם אסרף עומד בתנאי הסף של התפקיד.

מנתיבי ישראל נמסר בתגובה: "דירקטוריון החברה החליט למנות את סמנכ"ל הכספים של החברה כממלא מקום עד לסיום מלאכת איתור למנכ"ל קבוע, זאת בכפוף לאישור רשות החברות הממשלתיות, חוות דעת משפטית ואישור הוועדה למינויים בכירים. כאמור, עד לקבלת האישורים משמש המשנה למנכ"ל, גם בתפקיד ממלא מקום המנכ"ל. ככלל, בהליך לאיתור מנכ"ל קבוע לחברה לוקחים חלק חברי דירקטוריון, נציגי משרד התחבורה והאוצר ומשקיף מטעם רשות החברות הממשלתיות, המבטיחים את שקיפות ותקינות ההליך. כל חברי הוועדה חתומים על הסכם סודיות מחמיר ולכן לא ניתן להתייחס לטענות מטענות שונות על עבודת הוועדה".