רוב הזמן היא אשתו

למה דווקא שרה נתניהו מרואיינת בתוכנית של רשת על לקויות למידה?

שרה נתניהו / צלם: אבי אוחיון לעמ
שרה נתניהו / צלם: אבי אוחיון לעמ

"אבחונים בהפרעה", יום ב' 21:00, ערוץ 2 רשת

איפה נתחיל? בנושא שלשמו התכנסנו או בשערורייה? אתם יודעים מה? בואו ונתחיל בנושא עצמו: ישראל היא אימפריה באבחון לקויות למידה. המורים בבתי-הספר מודים כבר שהמערכת לוקה ב"אבחון יתר", הכיתות והמסלולים המיוחדים שנועדו להקל על בעלי לקויות למידה מתהדרות ב"רשימת המתנה" של עשרות תלמידים כמעט בכל בית-ספר, וקרוב ל-50% מהתלמידים זכאים לסוג כלשהו של פטור או הקלה בבחינות.

"ככה אי-אפשר לנהל מערכת חינוך", מסכימים כולם. האמירה הזאת הייתה בוודאי מרשימה אלמלא היו אלה בדיוק אותם מורים ואותם בתי-ספר שהיו מפנים את התלמידים לאבחון. במילים אחרות: תלמיד שעושה רושם של בחור נבון שמפריע בכיתה, נראה משועמם וכיו"ב - מיד מזמנים את הוריו לשיחה עם היועצת ומפנים אותו לאבחון, כי בינינו, עזבו את כל הפטורים וההקלות - מה יותר קל למורה מאשר לשבת מול כיתה של 40 תלמידים על ריטלין?

חלק מהשאלות האלה מטופלות ב"אבחונים בהפרעה" של שרון כידון, כלומר, הנושא מעניין, וכך גם חלקים מהתוכנית. הבעיה מתחילה כאשר בתוכנית נמתחת ביקורת, למשל, על התרבות שבה כל הורים לתלמיד שידם משגת, יכולים "לקנות" עבורו אבחון שיקל על המשך לימודיו.

למה זו בעיה? כי באתר של זכיינית ערוץ 2 רשת, לצד ה"טריילר" של התוכנית, מפורסמים פסיכולוגים ומאבחנים לרוב שישמחו להעניק את שירותיהם הטובים תמורת כסף טוב. במילים אחרות: רשת מציגה לפנינו גוש של חמאה - ואחר-כך מניחה אותו על ראשה ויוצאת לשמש.

ועכשיו לשערורייה: אחת המשתתפות בתוכנית היא פסיכולוגית הילדים הנודעת, הגברת שרה נתניהו, שהיא לגמרי במקרה גם רעיית ראש הממשלה שהוא במקרה גם משפיע בכיר, שלא לומר קריטי, על עתידה של הטלוויזיה המסחרית בישראל. עוד לא התאוששנו מתשדיר היח"צ לחברת הכנסת גילה גמליאל (מועמדת לתפקיד שרת התקשורת), במסגרת "6 אימהות", וכבר אנו מקבלים את אשת ראש הממשלה (היא מעדיפה אמנם את הכינוי "רעיה", אבל רוב הזמן היא אשתו).

נניח לרגע שהגברת נתניהו הייתה קונה לעצמה מוניטין אדיר, עולמי או לפחות ארצי כפסיכולוגית ילדים, בלי קשר לנישואיה. או אז לא הייתה לי טענה לרשת - הם פשוט הביאו את המומחית הכי גדולה. זו לא אשמתם שהיא גם "במקרה" אשתו של. אלא שבמקרה שלא מדובר בסמכות מקצועית מהגבוהות ביותר בתחום, מהי הסיבה שהיא מרואיינת בתוכנית? יכול להיות שמישהו ברשת מקווה (או חמור מכך - יודע), שחשיפה חיובית לגברת נתניהו עשויה לסלול את דרכו לרישיון המיוחל? לא יכול להיות, נכון?

ואם כבר מראיינים אותה גם על תקן אשת ראש הממשלה, למה לא לשאול אם 20 תלמידים בכיתה במקום 40 (עניין שהוא בתחום אחריותו הכוללת של בעלה) לא היו מפחיתים משמעותית את הצורך בחיפוש מוגזם אחר לקויות למידה?