אקדמיה בתמונות: שתי תערוכות פותחות את שנת הלימודים בבצלאל

בביה"ס בצלאל נפתחות במקביל שתי תערוכות של סגל המרצים, שיזמינו את הסטודנטים לאמנות לקפוץ הישר למים העמוקים שבהם פועלים מוריהם

שנת הלימודים האקדמית שנפתחה היום (א') מעמידה אתגרים חדשים לא רק בפני התלמידים. בבצלאל נפתחות במקביל שתי תערוכות, שיזמינו את הסטודנטים לאמנות לקפוץ הישר למים העמוקים שבהם פועלים מוריהם האמנים.

מורים-אמנים

בגלריית בצלאל בתל-אביב נפתחת הערב התערוכה "סגל", שבה מציגים מרצי התוכנית לתואר השני באמנויות של בצלאל. התערוכה היא חלקו הראשון של פרויקט שנתי, שיכלול בהמשך תערוכות נוספות, הרצאות וימי עיון.

את התערוכה אצר ראש התוכנית הנכנס, ניקולא טרזי, והיא מציגה עבודות של האמנים-המורים דור גז, מיכל הלפמן, יצחק ליבנה, אלי פטל, גיל מרקו שני ושרון יערי. טרזי: "אני שואף שהאמנים שילמדו בתכנית יפתחו יכולת לנוע בין העשייה למחקר; יהיו מסוגלים לעבור בין הסטודיו לעולם שמחוץ לו; יוכלו לספר, לתאר ולכתוב באופן רהוט ומובן על פעילותם, ועדיין להישאר מסתוריים ואניגמטיים".

עם פתיחת התערוכה נפתחת מחדש הגלריה ברחוב סלמה 60, שתיקרא מעתה על שמה של מרים ניסנהולץ (שכונתה "חד גדיא") - ילידת אודיסה (1895), שלמדה בבצלאל בשנת 1912 והייתה האישה-הסטודנטית הראשונה באקדמיה.

ימים א'-ה', 12:00-16:00 (או בתיאום מראש), גלריה מרים ניסנהולץ, רחוב סלמה 60, תל-אביב

צילום היסטורי

במחלקה לצילום בבצלאל תיפתח ביום שלישי התערוכה "האמת הפוטוגרפית אמת טבעית היא" - כרוניקה של מחלקה, שאצרה נעה צדקה, מסגל המחלקה לצילום.

התערוכה ההיסטורית מעבירה מבט-על מימי ה"מחלקה לפוטוגרפיה" שהוקמה בשנת 1910 ותפקדה למעשה כבית דפוס תעמולתי ציוני, בראשות הצלם יעקב בן דוב; דרך שיעורי צילום בבית המורה לו לנדאוור, שם נערכו מחוסר מקום במוסד האקדמי בשנות ה-40; ללימודי צילום הפזורים במחלקות השונות בשנות ה-60; ועד ליחידה הבין-מחלקתית שהקים חנן לסקין בסוף שנות ה-70.

כותרת התערוכה מצטטת מספרו של בוריס שץ, מייסד בצלאל, "על אמנות אמנים ומבקרים", פתגמים ומכתמים, שיצא לאור בהוצאת "בני בצלאל", ב-1924. התערוכה מנסה להמחיש את נוכחותו של הצילום, שהפכה משמעותית ביותר מסוף שנות ה-70.

"למחלקה לצילום בבצלאל ולמרציה בראשית דרכה יש תפקיד גדול בגיבוש צילום אמנותי מודרני, אישי, עכשווי בארץ", כותבת צדקה. היא עצמה בוגרת המחלקה לצילום 1995, ומרצה בה משנת 2002. בתערוכה מציגה צדקה עבודה תיעודית מחקרית שערכה במשך יותר משנה, לצד צילומים היסטוריים של מורי המחלקה.

מיום ג', 28.10, מדי יום 10.00-19.00, גלריית המחלקה לצילום, בצלאל, קמפוס הר הצופים