המבקר: כאוס במכרזי הזרוע הביצועית של משרד התיירות

דוח המבקר תוקף את חוסר השקיפות ואת ההתנהלות הפגומה של החברה הממשלתית לתיירות

מלונות אילת / צילום: תמר מצפי
מלונות אילת / צילום: תמר מצפי

החברה הממשלתית לתיירות (חמ"ת), המתפקדת כזרוע ביצועית של משרד התיירות לפיתוח תשתיות ציבוריות לתיירות, לא פעלה על-פי תקנות חוק חובת המכרזים בהתקשרויות עם קבלנים חיצוניים - כך עולה מדוח מבקר המדינה, יוסף שפירא, שבחן התקשרויות שונות של חמ"ת עם קבלני חוץ בין החודשים יוני-דצמבר 2013. כמו כן נבדקה גם פעילותה של ועדת המכרזים של החברה בין השנים 2013-2011.

"בעת טיפולה בהתקשרויות לא הקפידה החמ"ת לפעול על-פי תקנות חובת המכרזים ובאופן שיבטיח את הגשמת תכליותיהן: שוויון הזדמנויות למציעים בכוח, יעילות כלכלית ושקיפות מלאה שתבטיח הליך תקין ותמנע פגיעה בטוהר המידות", כותב המבקר.

עוד הוא כותב: "הוכחת היכולת המקצועית לבצע התקשרויות ומכרזים באופן מיטבי וכדין היא הכרחית לקיום פעילותה של חברה ממשלתית שתכלית עיסוקה היא פיתוח תשתיות ציבוריות. משרד מבקר המדינה מציין לחיוב את הצעדים שנקטה הנהלת החמ"ת במהלך הביקורת ובעקבותיה לשיפור פעולותיה בנושא, יחד עם זאת, עליה להמשיך ולנקוט צעדים נוספים כדי שכל ההתקשרויות והמכרזים שלה יבוצעו על-פי דין ובבקרה נאותה, וכדי שיתוקנו הליקויים שעלו בביקורת זו. על משרד התיירות ועל רשות החברות הממשלתיות לעקוב אחר תיקון הליקויים בידי החמ"ת. פעולות אלה יסייעו להבטיח כי כספי הציבור הרבים המופקדים בנאמנות בידי החברה ינוהלו בחיסכון, ביעילות ובאחריות".

בין הליקויים המרכזיים שעלו מהביקורת: אי-דיווח של ועדת המכרזים של חמ"ת לוועדת הביקורת של החמ"ת על כל ההתקשרויות שהוחלט לבצען בפטור ממכרז, בניגוד לנדרש בתקנות.

"בידי החמ"ת גם לא היה להמציא למשרד מבקר המדינה את סכומי כל ההתקשרויות הללו. זאת ועוד, בשנת 2013 לא דיווחה הנהלת החמ"ת לדירקטוריון החברה על כל בעלי המקצוע שהיא מעסיקה ועל פרטי ההתקשרויות עמם, כנדרש בנוהל החברה. נציג משרד התיירות לא השתתף ברוב ישיבות ועדת המכרזים בשנים 2013-2011, אף שהוא רשאי להשתתף בהן כמשקיף ומטרתו לשמש כפיקוח חיצוני על פעילות הוועדה", כותב המבקר.

כמו כן, החמ"ת לא הקפידה לשמור במרוכז את המסמכים הרלוונטיים לכל פרויקט. "עד דצמבר 2013 גם לא הוטמעה בחמ"ת מערכת מחשוב המאפשרת לקבל מידע מקיף על ניהול כל הפרויקטים שבאחריותה ועל כל פרויקט בנפרד", כותב המבקר.