בכל זאת יש כמה ענפי ספורט שנשים מרוויחות כמו גברים

בדיקה של ה-BBC מצאה: פערים עצומים בין הכספים שמחולקים בספורט הגברים לספורט הנשים; טניס, כדורעף ואתלטיקה מבין ה"צדיקים" הבודדים

רוג'ר פדרר, סרינה וויליאמס / צילומים: רויטרס
רוג'ר פדרר, סרינה וויליאמס / צילומים: רויטרס

בחלק ניכר מענפי הספורט נהנים גברים מכספי זכיות גבוהים יותר ביחס לנשים - כך עולה ממחקר שערך ה-BBC.

האפליה המגדרית באה לידי ביטוי גם ובמיוחד בענף הפופולרי בעולם - הכדורגל: ההתאחדות ששולחת למונדיאל את נבחרת הגברים הזוכה בטורניר, גרמניה במקרה של הקיץ האחרון, קיבלה מפיפ"א כ-22 מיליון ליש"ט, בעוד המקבילה הנשית (ברזיל שזכתה ב-2011 במונדיאל הנשים) שווה רק 630 אלף ליש"ט. בגביע האנגלי, עומד מענק הזכייה על 1.8 מיליון ליש"ט לקבוצות הגברים - לעומת 5,000 ליש"ט בלבד לנשים, שבליגה שלהן (WSL) אין כלל מענקים (ואילו אלופת הפרמיירליג מקבלת מענק מיקום של כ-24 מיליון ליש"ט, מתוך קופת כספי הטלוויזיה). ומה קורה בליגת האלופות? 8.3 מיליון ליש"ט לגברים, 199 אלף ליש"ט לנשים.

מבין כלל ענפי הספורט שנבחנו, עד שנת 2004 רק בבאולינג, אתלטיקה ומרתונים, החלקה על הקרח, קליעה, כדורעף וטניס (בחלק מהטורנירים) שולמו כספים זהים לגברים ונשים. ב-10 השנים האחרונות הצטרפו אליהם טקוואנדו, אירועי שייט, תחרויות אופניים שונות, קפיצות אולימפיות. הטניס, בטורניר היו.אס אופן ב-1973, היה הראשון להשוות את פרסי הגברים והנשים מבין כלל 56 ענפי הספורט שנבדקו במחקר של ה-BBC.

עוד ענפים עם הבדלים בולטים כיום: אליפות העולם בסנוקר (300 אלף ליש"ט לגברים, 1,500 ליש"ט לנשים); סקוואש (28.6 אלף גברים, 12.3 אלף נשים); קריקט (אליפות העולם - 2.5 מיליון לנבחרת הגברים, 47 אלף לנבחרת הנשים); טורניר היו.אס אופן בגולף (מיליון ליש"ט לעומת 452 אלף).

רוב ראשי ענפי הספורט אליהם פנו ב-BBC בחיפושם אחר הסיבה לאי השיוויון, הצביעו על הבדלים מסחריים בין ספורט הגברים, שמצליח לייצר הרבה יותר עניין ציבורי, תקשורתי ולפיכך גם תנועה כלכלית - ביחס לספורט הנשים.