מס הכנסה: כך ניסה עורך דין מרמת-גן להתחמק מביקורת

לאחרונה נתפס עורך דין מרמת-גן כשהוא מנסה להערים על מבקרי מס הכנסה ולהתחמק מביקורת בטענה כי כבר נערכה לו ביקורת אך לפני חודשיים

דרכי ההתחמקות מתשלום מס הכנסה לקופת המדינה הן, כנראה, רבות ומגוונות. לדברי רשות המסים, לאחרונה נתפס עורך דין מרמת-גן כשהוא מנסה להערים על מבקרי מס הכנסה ולהתחמק מביקורת, בטענה כי כבר נערכה לו ביקורת אך לפני חודשיים.

לפי דיווח הרשות, "המבקרים, שחשו כי משהו אינו כשורה, יצרו קשר עם המשרד על מנת לבדוק את דברי עורך הדין. לאחר שהסתבר כי לא בוצעה לעורך הדין ביקורת בשנה וחצי האחרונות, המשיכו המבקרים בעבודתם, שבמהלכה מצאו צ'קים בסכום כולל של 50 אלף שקל שלא נרשמו באופן מיידי לאחר קבלתם, דבר האסור על-פי החוק".

לפי הודעת רשות המסים, עורך הדין טען בפני המבקרים כי הוא אינו רושם את הצ'קים, אלא מוציא חשבוניות מס בעת פירעון הצ'קים.

המבצע כלל ביקורות ב-170 עסקים מענפי המסחר והתעשייה בערים רמת-גן, גבעתיים ובני-ברק. בין השאר נערכו ביקורות בעסקים שבביקורות קודמות קיבלו אזהרות וכן בעסקים שהתקבל לגביהם מידע מ"קו הצדק".

מהביקורות שבוצעו במהלך המבצע עלה כי כ-11% מבעלי העסקים שנבדקו לא רשמו הכנסות בהתאם לדרישת החוק.

לפי הודעת הרשות, במשרד תיווך נמצאו צ'קים בסכום כולל של 41 אלף שקל ששולמו כדמי תיווך על מכירה וקניית דירה. "בעל משרד התיווך לא סיפק הסברים מניחים את הדעת", נמסר.

הן במזנון למכירת סנדוויצ'ים והן בחנות תבלינים בבני-ברק נמצאו קופות צדדיות. בעלי העסקים טענו כי הקופות "הנוספות" משמשות לפריטה, אך בעת בקשת המבקרים מבעל חנות התבלינים לצפות במצלמות החנות כדי לבדוק את טענתו, הוא חזר בו ואמר כי חלק מהכסף אכן מיועד לפריטה, וחלקו האחר אכן לא נרשם כנדרש.

לדברי רשות המסים, מבצעי הביקורות ברחבי הארץ נערכים כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים נגד מעלימי מס והון שחור ובמסגרת הנחיה למשרדים האזוריים להגביר את פעילות האכיפה ולשפר את כושר ההרתעה, בין היתר על-ידי עריכת מבצעי שטח שמטרתם להביא לדיווחי וגביית מס אמת ולהגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.

יצוין כי בשבוע שעבר פורסם דוח מבקר המדינה, שבמסגרתו הועברה ביקורת נוקבת על התנהלות רשות המסים במלחמתה בהון השחור. הדוח תיאר, בין היתר, כיצד הזדמנויות פז לגביית מסים במיליארדים, להעמדתם לדין של ראשי ארגוני פשע ולהרתעת רבים מפני העלמות מס, מוחמצות בזו אחר זו עקב חוסר התיאום בין רשויות האכיפה, היעדר ההיערכות לחקירת מקרים שנחשפים ושורה של הסדרים תמוהים שערכה רשות המסים.

בין הממצאים בדוח: חצרות רבנים המחזיקות במאות מיליונים, ארגוני פשיעה שמצפצפים על החוק בגלוי ותעשיית זיוף חשבוניות בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים.