ניסנקורן התערב - ועובדי רש"ת הפסיקו את השביתה בנתב"ג

(עדכון) - עובדי רש"ת פתחו אחה"צ בשביתת פתע, במחאה על החלטת האוצר לגבות תמלוגים בסך כ-700 מיליון שקל מתקבולי הרשות ■ כתוצאה מכך נרשמו עיכובים בהמראות מנתב"ג ■ יו"ר הוועד: גם מחר ייתכנו שיבושים

נתבג/ צילום: תמר מצפי
נתבג/ צילום: תמר מצפי

שיבושים בטיסות היוצאות מנתב"ג: עובדי רשות שדות התעופה פתחו היום (א') אחר-הצהריים בשביתה פיראטית, ללא כל הודעה מוקדמת. כתוצאה מכך נרשמו עיכובים של כחצי שעה בהמראות, וועד העובדים החל באסיפות הסברה לעובדים.

בסביבות השעה 19:00, בעקבות התערבותו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, הושגו הבנות, הופסקה השביתה בנתב"ג, והפעילות בשדה חזרה למתכונת מלאה - זאת לאחר כשעתיים של שיבושים.

עובדי רשות שדות התעופה מוחים על החלטת משרד האוצר לגבות תמלוגים בסך כ-700 מיליון שקל מתקבולי הרשות. השביתה היום פרצה לאחר שהמשא-ומתן מול האוצר בנושא לא צלח.

על האיום לשבש את הפעילות התקינה בנתב"ג הכריז יו"ר ועד עובדי רש"ת, פנחס עידן, כבר לפני יום כיפור. טרם כניסת החג אמר עידן ל"גלובס" כי אם וכאשר המשא-ומתן עם משרד האוצר יתפוצץ, והממשלה תחליט לגבות מרש"ת כ-700 מיליון שקל תמלוגים במסגרת חוק ההסדרים - אותם מכנים ברש"ת מס - הוועד ינקוט צעדים ארגוניים במסגרתם ישבית את נתב"ג.

במקביל, טרם כניסת החג הגיש הוועד להסתדרות בקשה לסכסוך עבודה - "שיהיה מוכן למקרה שנאלץ להשבית" - והערב, כאמור, האיום מתממש בעקבות "התפוצצות" הדיונים עם האוצר, שלטענת עובדי רש"ת מתעקש לגבות את התמלוגים.

בוועד חזרו והדגישו כי רש"ת היא גוף שמטרתו אינו לייצר רווח אלא לשרת את אזרחי המדינה, וכי היא גוף שמשלם מסים בגובה של מאות מיליוני שקלים בשנה למדינה ואינו נתמך על-ידה. "הטלת המס המדובר ייקר את השירותים הבסיסיים הניתנים לציבור הנוסעים", נמסר.

ומה יהיה מחר?

הערב אמר עידן ל"גלובס" כי אסיפות ההסברה התקיימו הערב כדי להסביר לעובדים על כוונת האוצר לגבות מחר את התמלוגים. "אנחנו רוצים להסביר לעובדים שלנו מי נגד מי", הוא אומר.

לדבריו, הקש ששבר את גב הגמל הוא התנגדות האוצר להעלות על הכתב את כל הסיכומים שהושגו בין הצדדים. "הגענו לסיכומים שה-700 מיליון שקל יהיו תשלום חד-פעמי שרש"ת משלמת למדינה. כמו כן, דובר על קבלת רשת ביטחון מהמדינה אם וכאשר בג"ץ ידחה את הערעור של רש"ת וייאלץ אותה לשלם מיליוני שקלים פיצוי על הרעש הנגרם לתושבי הסביבה, וכן לקבל פטור ממס ל-3 שנים על קרן הפנסיה של העובדים הוותיקים ברש"ת. את הכול סיכמנו, אבל באוצר לא מוכנים להעלות את הסיכומים על הכתב, רק בעל-פה. אני לא מכיר כזה דבר. אם מסכמים דברים ומתכוונים אליהם - אז בכתב".

לדברי עידן, עובדי רש"ת לא יאפשרו למדינה להפוך את רש"ת לרשות השידור או לדואר ישראל. "אנחנו צריכים לשמור על רש"ת, כי מי יהיה יציל אותה אם היא תיקלע לקשיים בעתיד?", אמר.

לדבריו, "שיבשנו קלות את הפעילות בנתב"ג. אם מחר ייקחו את הכסף - וזה כנראה מה שיקרה, שהרי הם מבקשים 12.5% מהכנסות הרשות - מה יהיה הרשות תיקלע למצב קשה בעתיד? נהפוך לרשות השידור ולדואר ישראל? מי ישלם את המחיר?".

לגבי מחר (ב'), עידן אומר כי עד אשר יושג הסכם כתוב, בכל משמרת תתקיים אסיפת הסברה לעובדים, שמשמעותה שיבושים בלוח הטיסות בנתב"ג. "נתחיל עם שיבושים קלים ובהתאם למידת הצורך נגביר אותם. נקווה ששר האוצר, יאיר לפיד, יתערב וינסה למצוא פתרון לבעיה", אמר עידן ל"גלובס".