שלום מאשר את גבולות כריש ותנין, ומקרב את פיתוח לוויתן

משרד האנרגיה הודיע על אישור גבולות מאגרי הגז כריש ותנין שמיועדים למכירה במסגרת החלטת הממונה על ההגבלים דיוויד גילה לפתיחת משק הגז לתחרות ■ בכך הוסר אחד המכשולים הרגולטוריים המשמעותיים לפיתוח מאגר לוויתן

קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר
קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר

שותפויות הגז דלק קידוחים ואבנר מדווחות כי שר האנרגיה סילבן שלום קיבל את המלצת מועצת הנפט ואישר את שינוי גבולות מאגרי הגז "כריש" ו"תנין" שיקבלו גבולות גזרה חדשים וירשמו כתגליות גז .בכך הוסר אחד המכשולים הרגולטוריים שעומדים בפני פיתוח מאגר "לוויתן", בהשקעה של 6.5 מיליארד דולר.

כתוצאה משינוי הגבולות ומכירת כריש ותנין, יעניק הממונה על ההגבלים פטור מהסדר כובל לנובל אנרג'י ולדלק שמחזיקות במאגרים תמר ולוויתן, ובכך יסלול את הדרך לפיתוח מאגר לוויתן.

כזכור, הממונה על ההגבלים דיוויד גילה פרסם במרץ האחרון את מתווה הצו בו ימכרו שותפויות הגז נובל אנרגי' ודלק למכור את מאגרי הגז כריש ותנין שברשותן כדי לאפשר תחרות במשק הגז. לטענתו, חלופה זו עדיפה על פני מלחמה בבתי המשפט על הוצאת דלק ונובל מלוויתן - שהייתה עלולה לעכב את פיתוח לוויתן בשנים. לדבריו ההסדר יאפשר לשחקן נוסף להיכנס לשוק עם כמות גז שתוכל לספק 50% מהצריכה של המשק למשך 16 שנה.

מאגרי תנין וכריש מכילים יחד בין 60-80 מיליארד מטרים מעוקבים של גז (BCM), בהם הושקעו עד כה יותר מ 700 מיליון שקל, כך טען יו"ר אבנר גדעון תדמור לפני מספר חודשים.

אז מי ירכשו את כריש ותנין? ל"גלובס" נודע כי מעבר לחברת אדיסון האיטלקית המתעניינת בקניית המאכרים, קיימות גם חברות אנרגיה נוספות מאירופה וארה"ב המתעניינות ברכישתן.