פרשת הירי בביתוניא: לוחם מג"ב מואשם בהריגה

לפי כתב האישום, הלוחם ירה לכאורה קליע חי לעבר נדים נווארה, שהשתתף בהפגנות "יום הנכבה", בניגוד להוראות הפתיחה באש ולמרות שנווארה היה מצוי לכאורה במרחק רב ממנו ולפי הנטען לא סיכן את חייו או את חיי חבריו של הלוחם

פלסטינים / צילום: רויטרס
פלסטינים / צילום: רויטרס

כתב אישום הוגש היום נגד לוחם מג"ב בקשר לאירוע הירי בביתוניא ב"יום הנכבה" שנערך במאי האחרון. הנאשם, אשר שימש כמפקד כיתה בפלוגת מג"ב שהוצבה בסביבות ביתוניא, נאשם בהריגת נדים נווארה, פלסטיני שהשתתף לפי כתב האישום, בהפרת סדר באזור.

לפי האישום, הלוחם ירה לכאורה קליע חי לעבר נווארה בניגוד להוראות הפתיחה באש ולמרות שנווארה היה מצוי לכאורה במרחק רב ממנו ולפי הנטען לא סיכן את חייו או את חיי חבריו של הלוחם.

חקירת הפרשה החלה לפני כחמישה חודשים בעקבות סרטון וידאו שצה"ל טען שאינו מהימן. באותה תקרית נורה למוות פלסטיני נוסף, מוחמד אבו טאהר ונפצעו 11 נוספים. בית המשפט יחליט ביום חמישי הקרוב בבקשה לעצור את הנאשם עד תום ההליכים.

הפגנות הפגנות "יום הנכבה" שנערכו בביתוניא ב-15 למאי האחרון הפכו להפרת סדר שלוותה בזריקת אבנים מצד המפגינים הפלסטינים. לפי כתב האישום "סמוך לשעה 11:00 מוקמו הנאשם, ששה אחרים מהפלוגה ומתעד צבאי, בעמדה שלטת - מרפסת המשקיפה מגובה לעבר ציר מרכזי בביתוניא, במטרה להדוף ולמנוע כניסת מפגינים לכיוון מחסום ביתוניא... הנאשם ואחר מתוך הכח שהוצב על המרפסת הוגדרו כמי שיבצעו ירי גומי לפיזור מפגינים, במידת הצורך, זאת בהתאם לנהלים הכלליים לשימוש באמצעים לפיזור הפגנות ולהנחיות המידיות שיתקבלו בעת האירוע", נכתב בכתב האישום.

כתב האישום מתאר שבשלב מסוים הגיעה קבוצת מפרי סדר שהתמקמה כ-60 עד 80 מטר מן המרפסת שבה שהה הכח והחלה ליידות אבנים לעבר הכח בידיים ובאמצעות "קלע דוד". "במהלך הארוע קיבל הנאשם הוראה לבצע, במידת הצורך, ירי כדורי גומי לעבר מפירי הסדר", נכתב. לפי האישום, הנאשם הפר את ההוראה כשעשה שימוש בנשק חי. זאת, תוך שהוא עושה שימוש לכאורה במחסנית של כדורים חסרי קליע, כדי להסתיר, לפי האישום, את סוג התחמושת שבה הוא משתמש. "הנאשם הכניס כדור חי למחסנית תחמיש, בכוונה לירותו לעבר מפירי הסדר. הנאשם השתמש במחסנית התחמיש כדי שלא יבחינו בכך שהוא מבצע ירי חי ולא ירי גומי", לשון כתב האישום.

"סמוך לשעה 13:45, בעת שהמנוח צעד באזור כשידיו לצידי גופו, כיוון הנאשם מהמרפסת את נשקו לעבר מרכז גופו של המנוח, וירה לעברו קליע חי במטרה לגרום לו חבלה חמורה, תוך שהוא צופה את האפשרות שיגרום למותו... במעשיו אלה גרם הנאשם במעשה אסור למותו של המנוח", לשון כתב האישום.

עם פרסומם הראשון של הקלטות שבהן נראו נווארה ואבו טאהר המנוחים נופלים, מסר דובר צה"ל כי "מדובר בסרטון מגמתי וערוך שאינו משקף את התקרית האמיתית", מכל מקום נמסר בשעתו כי צה"ל בודק את הנושא. אותה בדיקה הסתיימה לפי שעה, בהגשת כתב האישום היום.