כך ירדו לטימיון 3 מיליון שקל על פרויקט אצטדיון ר"ג החדש

בוטלה התוכנית הגרנדיוזית לבנייה מחודשת של האצטדיון הלאומי במיליארד ש' ■ התוכנית החדשה של עיריית ר"ג: מגרש קומפקטי של 40 אלף מקומות

אצטדיון ר"ג / צלם: תמר מצפי
אצטדיון ר"ג / צלם: תמר מצפי

זוכרים את התוכנית הגרנדיוזית של עיריית רמת גן לבנייה מחדש של האצטדיון הלאומי? אותו אצטדיון לאומי שתוכנן ל-60 אלף מקומות ישיבה, ושבנייתו הוערכה בקרוב למיליארד שקל? ובכן, מתברר שעבור התוכנית, שנזנחה ונגנזה - שולמו סכומי עתק לחברה הכלכלית לפיתוח רמת גן - שירדו לטימיון.

מנתונים שהגיעו לידי "גלובס", עולה כי בסך הכל שילמה עיריית רמת גן ורשות מקרקעי ישראל סכום כולל של 2.93 מיליון שקל לחברה הכלכלית (כל אחד מהצדדים השקיע כ-1.45 מיליון שקל), ממנה הועברו מרבית הכספים הלאה - לטובת ייעוץ משפטי, וייעוץ מקצועי שנדרש בגין עריכת המכרז הבינלאומי בעבור חברות התכנון ברחבי העולם שהתבקשו להתמודד על הקמת האצטדיון החדש. ביולי 2012 אף הגיעו נציג ארבעה משרדי אדריכלים בינלאומיים - מספרד, גרמניה ושניים מאנגליה - לסייע בקידום ותכנון הפרויקט.

פרויקט האצטדיון הלאומי שיצא לדרך בשנת 2010 בתקופת ראש העירייה הקודם צבי בר, נעצר עם כניסתו לתפקיד של ראש העירייה החדש ישראל זינגר. גורמים בעירייה מודים כי עם כניסתו לתפקיד של זינגר הוחלט "לקבור" את הכסף שכבר יצא ולוותר על הפרויקט "אחרי שמעולם לא נמצא כאן נייר שמסביר מה ההיתכנות הכלכלית של הפרויקט". כזכור, בספטמבר 2010 כינסו ההתאחדות לכדורגל ועיריית ר"ג מסיבת עיתונאים שבה חשפו תוכנית לשיפוץ האצטדיון בעלות של קרוב למיליארד שקל. יו"ר ההתאחדות דאז, אבי לוזון, אף אמר באותה הזדמנות כי "מדובר ביום היסטורי למדינת ישראל. אפעל לכך שב-2016 או 2017 נביא לפה את גמר ליגת האלופות". הטוטו, שסומן על-ידי לוזון כמי שיממן כמעט מחצית מעלות הפרויקט ההוא - הצהיר כבר אז כי אין לו שום כוונה לעשות כן.

כעת פועלים בעיריית ר"ג על פרויקט חדש לגמרי, מצומצם יותר מבחינת עלות הבנייה, קומפקטי יותר מבחינת כמות מקומות הישיבה. ל"גלובס" נודע כי האצטדיון יהיה חלק מתוכנית להקמת רובע עירוני חדש שיכלול אזורי תרבות וספורט, שישולבו בתוך שטחי מסחר ומגורים חדשים שייבנו. על-פי הערכות, האצטדיון שיוקם יהיה עם קיבולת של כ-40 אלף מקומות, והוא ישמש לאירועים נוספים מלבד משחקי כדורגל.

יש לציין כי מזה תקופה ארוכה לא משחקים כדורגל באצטדיון רמת גן, והוא מתוחזק ברמה מינימלית. כחלק מ"תהליך הפרידה" מהאצטדיון אף החליטה ההתאחדות לכדורגל לקיים את כל משחקי נבחרת ישראל בקמפיין מוקדמות יורו 2016 בשני אצטדיונים - טדי בירושלים וסמי עופר בחיפה.