יו"ר לשכת שמאי המקרקעין ללפיד: הקפא את מע"מ אפס

אוהד דנוס קרא לשר האוצר גם להקפיא את תוכנית מחיר מטרה ■ "החשש הגדול הוא שענייני שוק הנדל"ן, בהעדר מוביל ומושל, ייצאו מכלל שליטה וששוב הציבור ישלם את המחיר"

אוהד דנוס יור לשכת מקרקעין  / צלם : תמר מצפי
אוהד דנוס יור לשכת מקרקעין / צלם : תמר מצפי

תוכנית מע"מ בשיעור אפס אחוז עדיין תקועה בוועדות הכנסת ולא ברור מתי תוכל לעלות לדיון לקראת הצבעה בקריאה שניה ושלישית. בזמן שאין איש יודע מתי תאושר התוכנית, אם בכלל, גם תוכנית מחיר מטרה של שר הבינוי אורי אריאל לא יכולה לצאת אל הפועל.

"אני קורא לשר האוצר להודיע לציבור בישראל על הקפאת תכנית מע"מ אפס עד להודעה חדשה", כך אומר היום יו"ר לשכת שמאי המקרקעין אוהד דנוס, "מניתוח מצב העניינים בכנסת כיום, ברור כי תכנית מע"מ אפס לא תצא לדרך לפני אישור התקציב, אם בכלל. דיוני התקציב יחלו רק לאחר שיגיעו להסכמות בדבר פיצול רפורמות מחוק ההסדרים, פיצולים אשר יביאו למעשה לביטולן. גם אם שר האוצר יודיע על הסכמתו לדרישות שותפיו הקואליציוניים כבר מחר בבוקר, הרי שיחסי האמון הרעועים בקרב חברי הקואליציה, יגרמו להמתנה ארוכה עד לביצוע בפועל של הפיצולים ואישור התקציב. בכל מקרה, מדובר בתקופה של כארבעה חודשים מהיום. עוד ארבעה חודשים בהם יסבול המשק ושוק הנדל"ן בפרט, מהקיפאון המתמשך. מובן שבכל אותה העת גם תכנית מחיר מטרה לא תצא לדרך".

עוד הוסיף דנוס כי: "קריאתי אינה בשם הפוליטיקה, לא זו הישנה ובוודאי לא החדשה. אנו מדברים על הציבור הישראלי שמצטופף על הגדר, ממתין לשינויים שהובטחו לו ובלהט האירועים במדינה, אף אחד לא טורח לספר לו שמה שהובטח, אולי יגיע ואולי לא, אולי בסוף מרץ ואולי לא. החשש הגדול הוא שענייני שוק הנדל"ן, בהעדר מוביל ומושל, ייצאו מכלל שליטה וששוב הציבור ישלם את המחיר. ביום שאחרי המבול, אף אחד לא יוכל לומר שלא ידע ולא הוזהר שוק הנדל"ן מצוי במצב מסוכן, תלוי על בלימה, באין נהג בקטר המחירים".

נזכיר שתוכנית מחיר מטרה קיבלה כבר את כל האישורים הנחוצים להפעלתה ועברה גם את אישור מועצת מקרקעי ישראל. הדבר היחידי שמונע ממנה לצאת אל הפועל הוא העובדה ששר הבינוי אורי אריאל ושר האוצר יאיר לפיד החליטו כי הפעלתה של התוכנית כפוף לאישור תוכנית מע"מ אפס בכנסת. כל עוד תוכנית המע"מ מתעכבת, כך גם ממתינים מכרזי מחיר מטרה על המדף. שתי התוכניות, מחיר מטרה ומע"מ אפס אושרו בקבינט הדיור כבר בחודש מארס, לפני שמונה חודשים, ומאז ממתין הענף כמו גם הרוכשים להטבות. אם תוכנית מחיר מטרה לא הייתה תלויה באישור המע"מ שמתעכב בגלל לחצים ואי הסכמות פוליטיות היו יכולים לצאת כבר מכרזים במסגרת מחיר מטרה לפני חודשים. בניגוד למע"מ אפס שייכנס לתוקפו ברגע שיעבור בכנסת, את הדירות המוזלות של מחיר מטרה יהיה ניתן להתחיל ולרכוש רק ביום קבלת היתר בניה לפרויקט, כשנה וחצי לפחות מיום פרסום המכרזים הראשונים, שכאמור טרם פורסמו.