ריבלין: "המועדון הכלכלי הישראלי סגור בפני בני הפריפריה"

"רבים מדי מאזרחי ישראל מרגישים היום שהם כבר לא חלק מה'אנחנו', כשמדברים על כולם לא מדברים עליהם, כשמציינים את העתיד לא מתייחסים אליהם"

ראובן ריבלין / צילום: יוסי זמיר
ראובן ריבלין / צילום: יוסי זמיר

בכנס שדרות לחברה וידידות שנערך במכללת ספיר, התייחס היום (ד') נשיא המדינה ראובן ריבלין לסוגיית הפערים החברתיים-כלכליים בין תושבי המרכז לפריפריה, וטען כי "המועדון הכלכלי הישראלי סגור בפני בני הפריפריה".

"בימים בהם עולה המתח בין הציבורים השונים בחברה הישראלית, קיומו של כנס שדרות בעיר שדרות ובמכללת ספיר מהווה עבורי הכרזת ניצחון של התקווה והחזון על הטרור והייאוש. באמונה ביכולת של כל אזרח מהשורה להשפיע, לייצר מציאות שוויוניות יותר" אמר ריבלין בפתח דבריו.

ריבלין אמר כי "בחלום האמריקאי בן מהגרים עני מתחיל כנער שליחויות ומסיים כמיליונר מצליח. מהו החלום הישראלי שלנו? אני מאמין שהחלום הישראלי הוא חלום של יחיד ושל יחד, חלום אינדיבידואלי של מימוש עצמי כמו גם מימוש קולקטיבי. רבים מדי מאזרחי ישראל מרגישים היום שהם כבר לא חלק מה'אנחנו', כשמדברים על כולם לא מדברים עליהם, כשמציינים את העתיד לא מתייחסים אליהם. ישנו מרחק רב מדי בין מוקדי ההשפעה והכוח לבין אזרחי ישראל, אזרחים שמחוברים בכל הווייתם להוויה הישראלית אך מרגשים ש'מי שלא מקושר לא מחובר'.

"ישנם חסמים רבים שעומדים בפני צעירה מהפריפריה. גם אם תזכה לחינוך נאות, לא בטוח שתהיה לה את רשת הקשרים כדי לפרוץ קדימה ולכן היא חשה שהיא מודרת מהחלום הישראלי. איננו יכולים להרשות לעצמנו שהיה כאן מועדון שפתוח רק למי שנולד במעמד הנכון. המועדון הכלכלי הישראלי סגור בפני בני הפריפריה, פתיחת שעריו היא צורך כלכלי וחברתי, זה חיוני ליצירת תקווה. הצמיחה העתידית של המשק הישראלי לא תוכל להתבסס על אותו מעגל סגור, המערכת הכלכלית חייבת לקבל את המוכשרים ביותר. ההון האנושי שלנו היה מאז ומעולם הקלף הכי חזק שלנו והוא לא תחום רק לאזור שבין חדרה לגדרה. החלום הישראלי הוא זה שבו כל אחד ואחת מאיתנו יישפט על פי קישוריו ויכולותיו.

"אני עומד לפניכם ומדבר אתכם על החלום הישראלי כי אתם היושבים כאן הם אלו העמלים על הפיכתו לחלום למציאות. אתם היודעים כי ביסוס חלום כה נגיש ובר השגה הוא צורך חיוני ואתגר המונח לפתחנו. אמנם לממשלה תפקיד חשוב בהנגשת מוקדי הכוח בישראל על ידי רגולציה, סבסוד, הקפדה על שקיפות המערכות הציבוריות ויצירת מערכות לשיתוף הציבור, אך השנים לימדו שלא רק הממשלה - גם לחברה האזרחית תפקיד במשימה. כי הדרך לשינוי אמיתי עוברת דרך יצירת מחויבות פנימית אצל העומדים בשער, אלו המכריעים אם לפתוח את השער או להשאירו סגור - אנשי החברה האזרחית ובתוכם המעסיקים הגדולים המשפיעים על המשק הישראלי. בידיהם המפתח, בידי הוועדים הגדולים, הבנקים, חברות התרופות וחברות הביטוח, זכייני הערוצים, משרדי הפרסום - כל אלו, הם שיקבעו אם החברה הישראלית תוכל להציע חלום ישראלי נגיש לא רק ליוצאי גוש דן, אלא גם לבחור הצעיר מדימונה או לבחורה מכפר קאסם. ישנם רגעים בהם חברה צריכה לדעת שגודל האתגרים מחייבים אותה למאמץ משותף בו כולם לוקחים חלק - אתגרים בהם האחריות היא על כתפי כולנו ולא רק הממשלה, וזו היא המחויבות לחברה הישראלית מגוונת ומעוררת השראה, אני שותף שלכם בהגשמת החלום".