מי יזכה בארנונה של שדה הניסויים הסודי של רפאל?

ועדת גבולות קבעה ששדה הניסויים שדמה יועבר לתחומה של מועצת ערבה תיכונה ■ ברמת הנגב זעמו ועתרו לבג"ץ

שרביט קסמים / הדמיה: רפאל
שרביט קסמים / הדמיה: רפאל

ראש המועצה האזורית ערבה תיכונה, אייל בלום, דורש מראש המועצה האזורית רמת הנגב, שמוליק ריפמן, להתפטר מתפקידו כיו"ר מרכז המועצות האזוריות בנימוק שנקלע למצב של ניגוד עניינים. קריאתו של בלום באה בעקבות עתירה לבג"ץ שהגישה באחרונה מועצת רמת נגב נגד משרד הפנים והוועדה לקביעת שטחי השיפוט של רשויות מקומיות בדרום, בראשות פרופ' ערן רזין, על החלטתה להעביר את שטח שדה הניסויים של חברת רפאל, שדמה, ממועצת רמת נגב למועצת ערבה תיכונה.

ועדת רוזין הוקמה בניסיון לקדם צדק חלוקתי חדש, כך שרשויות מקומיות "עניות" ירחיבו את הכנסותיהן מארנונה מבסיסים של צה"ל וממתקני תשתית ותעשייה. עבור מועצת ערבה תיכונה, זאת הייתה הזדמנות פז: בעוד ההכנסה השנתית של מועצת רמת נגב מארנונה מוערכת ב-60 מיליון שקל, הכנסת מועצת ערבה תיכונה מסתכמת ב-20 מיליון שקל. ועדת רזין בחנה את הנושא, קיימה ישיבות וסיורים בשטח וקבעה בין השאר כי שדמה יועבר מרמת הנגב לערבה תיכונה.

שדה הניסויים של רפאל משמש את החברה וגופים ביטחוניים נוספים לבחון מערכות נשק חדשות: טילים, פצצות ומערכות רגישות שראוי לבחון באזורים מרוחקים. בין המערכות שרפאל בוחנת בשדה נמנות כיפת ברזל ומערכת יירוט הרקטות, שרביט קסמים. עבור המועצות האזוריות בדרום שדה הניסויים חשוב מסיבה נוספת: ארנונה של מיליון שקל בשנה.

באוגוסט אימץ שר הפנים לשעבר, גדעון סער, את המלצות ועדת רזין ובמועצה האזורית ערבה תיכונה, שבה כ-3,000 תושבים בשבעה ישובים, הביעו שביעות רצון. זאת, למרות שהוועדה דחתה את דרישתה לכלול בשטח השיפוט גם את אתר הפוספטים אורון של כיל והחליטה כי החברה תמשיך לשלם את הארנונה על אתר זה לרמת הנגב. אלא שברמת הנגב אהבו את ההחלטה פחות, ועתרו לבג"ץ בדרישה להוציא לעצור את יישום המלצות ועדת רזין, בטענה שהוועדה התעלמה מהסכמי עבר, שבמסגרתם ויתרה על מקורות הכנסה של מיליוני שקל בשנה.

המאבק המשפטי שעליו החליט ריפמן, עורר את זעמו של השכן בלום: "ריפמן יוצא נגד המועצות האזוריות שאותן הוא מייצג. מדובר בניגוד עניינים. ההתנהלות של ריפמן לאורך השנה האחרונה, במסגרת הדיונים בוועדות לבחינת הצדק החלוקתי בנגב מנותקת מהמציאות ומהתהליכים ההיסטוריים בכל הקשור בצורך להכיר כי יש אי צדק זועק לשמיים שיש לתקנו".

במכתב שבלום שיגר לריפמן, כתב בין השאר, כי "התנהגותך מול שכניך, עמדותיך במהלך עבודת ועדת הגבולות והקש האחרון - הגשת בג"ץ נגד ההחלטה, מעידים כי המרחב הכפרי כלל אינו בראש מעיניך, אלא רק טובת המועצה האזורית רמת הנגב. לכן אני קורא לך לסיים את תפקידך כמייצג כלל המועצות האזוריות ולאפשר כניסתו לתפקיד של יו"ר אחר, שטובת כלל המרחב הכפרי עומדת מול עיניו... הנזק שאתה גורם לכלל המועצות האזוריות בבג"ץ זה, שחלקן נמצאות עדיין בתהליכים בוועדת גבולות, יהיה בלתי הפיך ולו רק מעצם העובדה שיו"ר מרכז המועצות האזוריות מתנהג כקוזק נגזל ומתעמת חזיתית עם משרד הפנים, הרשויות המקומיות וקולגות בהתיישבות הכפרית".

ריפמן לא איחר להגיב: "אין זה סגנון שמתאים לראש מועצה משכיל כמוך", כתב. בלום, בן 40, הוא דוקטור לביולוגיה ממכון ויצמן, בן קיבוץ חצבה ובשנתיים האחרונות מכהן כראש המועצה האזורית ערבה תיכונה. במכתבו, מפרט ריפמן סיכומים מהעבר על חלוקת הכנסות עם רשויות מקומיות אחרות בנגב, ירוחם ומצפה רמון. אחת מהן מדברת על העברת קריית ההדרכה של צה"ל בצומת הנגב לשטח השיפוט של ירוחם: "לאור ההסכמות ההיסטוריות שאליהן הגעתי, כיצד ועל בסיס מה ניתן להטיח בי כי הייתי עסוק במאבקים מכוערים מול הרשויות השכנות? פעלתי באחריות המתבקשת לתפקידי לקבוע עדיפויות אך גם להציב מגבלות. לאור המגבלות הנדרשות, סברתי שמועצת ערבה תיכונה, על הדירוג הסוציו-אקונומי הגובה שלה, איננה זכאית לסכום נוסף, לא כל שכן לקבל סכומים מרמת הנגב".

ריפמן הוסיף וכתב לבלום כי ההסכמות של רמת הנגב עם שכנותיה לחלוקת ההכנסות מחייבות אותו להחיל על המועצה שבראשה הוא עומד צמצומים תקציביים עמוקים שגם יפגעו בשירותים הניתנים לתושבים וביכולתה של המועצה להתמודד עם שורה ארוכה של אתגרים. "לכן, לא אתן יד גם למצב שבו יחולקו כספים ושטחים לרשויות שאינן זכאיות לכך", הבהיר ריפמן. לשאלת "גלובס", ריפמן ענה: "אינני מתכוון להתפטר".

במועצת ערבה תיכונה מסתכלים על רמת הנגב המבוססת, על כספי הארנונה שנכנסים אליה מדי שנה מבסיסים ומתקנים רבים של צה"ל ורואים בסידור הזה סוג של "מתנה": "מדובר בכסף שנכנס למועצה, כמעט עם אפס מאמץ. חוץ מפינוי של אשפה, המועצה לא נותנת לבסיסים האלה שירותים. זה לא כמו המקרה שבו מועצה איזורית תמר מכניסה המון ארנונה מבתי המלון והמתקנים התעשייתיים של כיל בים המלח. שם היא נדרשת לתת המון שירותים. זה לא קורה ברמת הנגב", מסביר בכיר במועצת ערבה תיכונה. אלא שבכיר במועצת רמת הנגב מזהיר: "המספרים יכולים לבלבל. הפיזור של היישובים שלנו הוא על שטח עצום. כל דבר כרוך בהתנעה של מכוניות ואוטובוסים. להוביל ילדים לבתי ספר מרוחקים. לגשת ליישובים בפתחת ניצנה. הוצאות הדלק שלנו גבוהות מאוד, מה גם שאנחנו נדרשים להעביר חלק מהכנסות הארנונה שלנו לרשויות אחרות, שלא מצליחות להכניס די כסף מארנונה".

בלשכתו של ריפמן אמרו שלשום (ב') כי יש בכוונתו לנהל את המאבק המשפטי בהמלצות ועדת רזין עד תום, ואילו בלום מצדו, מבטיח שלא ירים ידיים: "אנחנו ננצח במאבק בבג"ץ, אין לי ספק. מדובר כאן במהלך שאינו ראוי", אמר ל"גלובס".