דיינרס חלקה דיבידנד ב-25 מיליון ש' לאלון הרבוע הכחול

דיינרס מחלקת דיבידנד בגובה חריג של 100 מיליון שקל, שהקטין לה את ההון העצמי בכ-35% ■ הדיבידנד ישפר את הנזילות של אלון הריבוע הכחול

דודי ויסמן שרגא בירן / צילום: יונתן בלום ותמר מצפי
דודי ויסמן שרגא בירן / צילום: יונתן בלום ותמר מצפי

קצת נחת לדודי ויסמן ושרגא בירן המתמודדים עם לא מעט בעיות בימים אלה. קבוצת דור אלון רבוע כחול שבשליטתם קיבלה באחרונה דיבידנד של 25 מיליון שקל מחברת כרטיסי האשראי דיינרס, שבה היא מחזיקה בשותפות עם חברת כרטיסי האשראי כאל.

זו הפעם הראשונה שדיינרס מחלקת דיבידנד. הדיבידנד חולק בד בבד עם הסכם שליטה חדש בדיינרס שעליו חתמו הצדדים. דיינרס חילקה בסך הכול דיבידנד של 100 מיליון שקל: כאל קיבלה 75 מיליון שקל מתוכו, וקבוצת דור אלון את השאר. הקבוצה קיבלה רק 25% מהדיבידנד על אף שהיא מחזיקה ב-49% מהמניות, בשל הרבדים השונים בהון החברה.

מדובר בדיבידנד חריג ביחס לגודלה של דיינרס, שהרוויחה אשתקד 41 מיליון שקל. הדיבידנד הביא לכך שההון העצמי של דיינרס ירד בכ-35% לעומת הרבעון שקדם לו, ועמד על 166 מיליון שקל בסוף ספטמבר, לעומת 260 מיליון שקל ביוני. למרות זאת, נציין כי לא מדובר בחריגה מעבר ליתרת הרווחים שניתן לחלק אותם כדיבידנד בדיינרס. בחברה לא פוסלים כי בעתיד יוציאו לפועל חלוקה נוספת של דיבידנד לבעלי המניות, על אף שבדיינרס מתכננים השקעות רבות בשנים הקרובות לצורך צמיחת החברה, המחזיקה כיום בנתח שוק של 2% בלבד. בהקשר זה, נזכיר כי בדיינרס מתכננים לשלש את היקף הפעילות תוך 3 שנים.

מבין בעלי המניות של דיינרס, מי שזקוקה יותר לדיבידנד היא קבוצת דור אלון הרבוע הכחול. לקבוצה חוב בהיקף לא מבוטל, והיא סיימה את תשעת החודשים הראשונים של 2014 עם הפסד של כ-29 מיליון שקל. בין היתר, דור אלון מחזיקה ברשת הקמעונאות מגה המתמודדת עם ירידה משמעותית ברווחיות בשנים האחרונות. קבלת הדיבידנד מסייעת לה לשפר במקצת את הנזילות של הקבוצה.

באשר לכאל, הרי שבה בשעה שמבחינתה הדיבידנד משני, היא מרוויחה בעיקר משינוי הסכם השליטה החדש. בהסכם זה השתנה מנגנון ההיפרדות בין הצדדים. עד כה, לקבוצת דור אלון הייתה אופציית מכר (PUT) שבה יכולה הייתה לחייב את כאל לרכוש את מניותיה בדיינרס. בהסכם החדש התחייבות זו בוטלה, ונקבע מנגנון אחר להיפרדות במידת הצורך.

ביטול האופציה מאפשר לכאל להסיר ממצבת ההתחייבויות במאזן שלה את האופציה, שם היא הוצגה כהתחייבות של 83 מיליון שקל, וכן היא כבר לא תצטרך להכליל שינויים בשווי האופציה בדוח הרווח וההפסד שלה. סכום זה הועבר לסעיף זכויות שאינן מקנות שליטה. בצד הטוב פחות מבחינת כאל, כעת רווחי דיינרס לא יוצגו במלואם בדוחות כאל, והחברה תכיר רק ב-51% מהם (בהתאם לסך החזקתה), מה שמבחינה חשבונאית יפגע בשורת הרווח של כאל.

לקבוצת דור אלון שיתוף פעולה נרחב עם כאל. מלבד ההחזקה המשותפת בדיינרס, השתיים מחזיקות גם במועדון לקוחות משותף - מועדון YOU. במסגרת הסכם השליטה הוחלט גם להאריך את השותפות במועדון עד 2019. כמו כן, קבוצת דור אלון פעילה בכרטיס האשראי המשותף של דיינרס ואל על שהושק לפני שלושה חודשים.

לוויסמן ולבירן לא מעט אתגרים בתחום הפיננסים. השניים מחזיקים בחברת הנדל"ן רוזבאד שנקלעה למצוקה קשה, ועד כה עמדו מאחוריה והזרימו לה יותר מ-200 מיליון שקל. בד בבד הם מחזיקים בקבוצת דור אלון באמצעות חברת אלון הפרטית, שבה קיים חוב גבוה של יותר מ-2 מיליארד שקל. קבוצת אלון רבוע כחול ישראל אמנם נחשבת יציבה ובעלת דירוג חוב גבוה, אך גם לה לא חסרים אתגרים ובראשם הטיפול ברשת מגה המקרטעת.