חינוך גבוה: גוגל עוקפת את אפל בבתי הספר בארה"ב

הכרומבוקים של ענקית החיפוש עקפו לראשונה את האייפדים של אפל

אפל איבדה את היתרון ההיסטורי שלה על גוגל בבתי הספר בארה"ב, לאחר שהלפטופים של גוגל, שמכונים כרומבוקים (Chromebooks) עקפו את מכשירי האייפד לראשונה והפכו למכשיר החדש הפופולרי ביותר בתחום החינוך.

גוגל מכרה 715,500 לפטופים מוזלים לבתי ספר בארה"ב ברבעון השלישי של 2014, זאת בהשוואה ל-702,000 מכשירי אייפד, כך על פי חברת חקר השוק IDC. הכרומבוק, שנמכר במחיר התחלתי של 199 דולר ליחידה, נכנס לשוק לפני כשנתיים וכבש מאז יותר מרבע מהשוק.

זוהי הפעם הראשונה שגוגל עקפה את יריבתה מבחינת המכירות בשוק זה והיא מחזקת את אחיזתה בשוק החינוך הרחב יותר, שכולל גם מוסדות להשכלה גבוהה. גוגל קרובה גם לסגור את הפער ממובילת השוק, מיקרוסופט.

שוק החינוך בארה"ב, שהיקפו עומד על מיליארדים רבים של דולרים, הפך לזירת קרב עבור יצרני חומרה המנסים להשיג את נאמנותם של צרכני הדור הבא. באופן מסורתי, המכשירים מבוססי החלונות הם ששלטו בשוק, לאחר שהגיעו אליו עשורים אחדים לפני מכשירי האייפד והכרומבוקים, אולם יותר ויותר בתי ספר עוברים לחלופות זולות יותר.

"הכרומבוקים הולכים וצוברים תאוצה", כך אומרת רג'אני סינג, אנליסטית בכירה ב-IDC. "הצמיחה של המוצר מדאיגה את אפל מבחינת עתיד האייפד".

סמסונג, HP, דל ואייסר מייצרות את הכרומבוקים והן פעילות בקידום המכשיר בבתי ספר, כך הוסיפה. סוד המשיכה הוא עלויות ראשוניות נמוכות יותר והקלות שבה ניתן לתפעל את המכשיר מבחינתן של מחלקות המחשבים בבתי הספר, זאת בהשוואה למכשירי הטאבלט היקרים יותר של אפל, שמחירם ההתחלתי עמד בשנה שעבר על 379 דולר (לאייפד אייר), לאחר הנחות למגזר החינוך.

למרות שמסך המגע של האייפד הופך אותו למכשיר גמיש, המקלדת המשולבת בכרומבוק מהווה גם היא גורם משיכה. "ככל שהגיל הממוצע של התלמיד עולה, הצורך במקלדת גובר", כך אומרת סינג.

אפל עדיין מובילה במקצת על גוגל בבתי ספר ומכללות אם כוללים בספירה את מכירות מחשבי הלפטופ של אפל, שמבוססים על מערכת ההפעלה OS X.

אולם הממצא של IDC הוא הסימן האחרון לכך שהצמיחה המהירה במכירות של האייפד ומאיטה באופן גורף, גם בשוק שהיה חזק היסטורית מבחינת החברה.

האייפד הפך למוצר בעל הצמיחה המהירה ביותר בתולדות אפל בשנים שלאחר השקתו ב-2010, אך ההכנסות של אייפד ירדו ב-14% ברבעון השלישי של 2014 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, לאחר שלקוחות לא מיהרו לשדרג את המכשירים שלהם באותה מהירות שבה קיוו האנליסטים.

החברה עשתה מאמץ להכניס את מכשירי האייפד לבתי הספר, אך התוצאות לא היו אחידות. תוכנית להעניק מכשיר אייפד לכל תלמיד במחוז לוס אנג'לס העצום - השני בגודלו בארה"ב - נכשלה בשנה שעברה בעקבות מחלוקת על תהליך המכרז.

חברת פירסון, שמחזיקה בפייננשל טיימס, כרתה הסכם שותפות עם אפל, בהיקף של 500 מיליון דולר, לספק את הלומדות. מאז החליט מחוז לוס אנג'לס לבחור במחשבי הכרומבוק ובמחשבי לפטופ מבוססי חלונות במקום במכשירי האייפד.

"להיט מיידי"

טים קוק, מנכ"ל אפל, אמר בראשית השנה כי האייפד היה "להיט מיידי" בתחום החינוך, לאחר שיותר מ-13 מיליון מכשירים נמכרו ללקוחות בשוק זה באופן ישיר בארבע השנים הראשונות במחצית הראשונה של השנה, עלייה לעומת 8 מיליון בראשית 2013.

אפל, שסירבה להגיב, עדיין שולטת במכירות הטאבלט בשוק החינוך, כך על פי IDC. יותר מ-75,000 אפליקציות חינוכיות זמינות ב-App Store, מורים יכולים ליצור קורסים ב-U app החינמית שב-iTunes, ויצרני תוכנות יכולים ליצור ספרי לימוד משלהם עבור חנות ה-iBooks.

המחשבים האישיים והטאבלטים
 המחשבים האישיים והטאבלטים