נתניהו: "לא אסבול אופוזיציה בממשלה"

(עדכון) - נתניהו כינס מסיבת עיתונאים ונימק את ההחלטה להקדים את הבחירות ■ מוקדם יותר הערב הודיע על פיטורי לפיד ולבני: "הממשלה הזו נכפתה עליי בגלל תוצאות הבחירות; לבני ולפיד הם פוליטיקה ישנה"

בנימין נתניהו ויאיר לפיד / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו ויאיר לפיד / צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס הערב (ג') מסיבת עיתונאים מיוחדת בה נימק את ההחלטה לפזר את הכנסת, לפטר את השרים לפיד ולבני ולהקדים את הבחירות. "מתוך הממשלה הנוכחית אי אפשר להנהיג את המדינה", הסביר נתניהו. "התפקיד שלי כראש הממשלה הוא לדאוג לאזרחים, להוריד את יוקר המחייה ולדאוג לביטחון, ומתוך הממשלה הנוכחית לא יכולתי לבצע זאת".

נתניהו המשיך ואמר כי "אומנם בצוק איתן הובלתי בהרמונייה עם כל שרי הממשלה את מהלכי הלחימה, מתוך ראייה כוללת ושמירה על ביטחון המדינה, אך בממשלה הזאת היה קשה לעשות את כל הדברים הדרושים לביטחונה של המדינה. הממשלה הזו נכפתה עלי בגלל תוצאות הבחירות משום שהמפלגה בהנהגתי לא קיבלה מספיק מנדטים. ולכן, היו בממשלה הזאת חיכוכים וכיוונים מנוגדים. היא התנהלה תחת איומים, אולטימאטום והתקפות בלתי פוסקות מתוך הממשלה על הממשלה ועל העומד בראשה".

בהמשך דבריו נתניהו תקף את לבני ולפיד, האשים אותם בחתרנות ובכך שהם מדברים הרבה על פוליטיקה חדשה אך בפועל "הם הפוליטיקה הישנה במלוא כיעורה". "הם ניסו לעשות עליי פוטש", הוא האשים.

ראש הממשלה עבר לתקוף את ההתנהלות והעמדות המדיניות של לפיד ואמר כי "חצי שנה לאחר הקמת הממשלה לפיד אמר שהוא שמח למראית המנגינה החדשה מאיראן. שבוע לאחר מכן, כשהוריתי למשלחת ישראל באו"ם להחרים את נאום רוחאני, אמר לפיד: החרמת הנאום היא טעות. בראיון אחר אמר כי אין צורך שהפלסטינים יכירו בישראל", האשים נתניהו ועבר לתקוף את לבני. "בחודש מאי השנה היא נפגשה עם אבו מאזן בניגוד גמור להחלטת הקבינט ובניגוד להחלטה מפורשת שלי שלא לקיים את הפגישה".

בסיום מסיבת העיתונאים, נתניהו טען כי בניגוד לשמועות, הוא לא רקם דילים פוליטיים עם המפלגות החרדיות וקרא לפזר את הכנסת במהרה ולערוך בחירות.

בעקבות הסערה הפוליטית וההחלטה להקדים את הבחירות, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין זימן את כל ראשי סיעות הכנסת ללשכתו, מחר (ד׳) ב-10:00. זאת במטרה לקבוע תאריך מוסכם לבחירות כלליות.

"לא אסבול יותר אופוזיציה בתוך הממשלה"

מוקדם יותר הערב נתניהו הנחה את מזכיר הממשלה, אביחי מנדלבליט, להוציא מכתבי פיטורים לשר האוצר יאיר לפיד ולשרת המשפטיפ ציפי לבני. נתניהו אמר: "בשבועות האחרונים, לרבות ביממה האחרונה, תקפו השרים לפיד ולבני בחריפות את הממשלה בראשותי. לא אסבול יותר אופוזיציה בתוך הממשלה, לא אסבול שרים שתוקפים מתוך הממשלה את מדיניות הממשלה והעומד בראשה. אקרא לפיזור הכנסת בהקדם כדי ללכת לעם ולקבל ממנו מנדט ברור להנהיג את ישראל".

לנוכח פיטורי שר האוצר לפיד, הודיעו על התפטרותם גם יתר שרי מפלגת יש עתיד. נתניהו צפוי למנות במקומו של לפיד לתקופת המעבר את ישראל כץ.

במפלגת יש עתיד מסרו בתגובה כי:"ראש הממשלה כשל בניהול מדינת ישראל ובטיפול בצרכים של הציבור הישראלי. האקט המבוהל של פיטורי השרים הוא מעשה של פחדנות ואיבוד עשתונות. צר לנו כי ראש הממשלה בחר לנהוג בחוסר אחריות לאומית ולגרור את מדינת ישראל למערכת בחירות מיותרת שתסב נזק לכלכלה ולחברה הישראלית והכל מתוך שיקולים פוליטיים קטנים, חולשה וכניעה לחרדים, לחברי מרכז ולקבוצות אינטרסים. בשיחה שנערכה בין רה"מ ליו"ר מפלגת 'יש עתיד', אמר לפיד: "אני מצפה ממך שתנהג באחריות ותפסיק לגרור את צה"ל ולוחמיו למערכת הבחירות ולצורכיך הפוליטיים".

הכנסת ה-19 צפויה לסיים בשבוע הקרוב את כהונתה. לאחר שפגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד נכשלה אתמול (ב'), צפויה מליאת הכנסת להתכנס מחר (ד') ולהצביע על פיזורה בקריאה טרומית. להצעת החוק שהגישו מרצ והעבודה צפויה להצטרך סיעת הליכוד ובכך תיסלל הדרך להקדמת הבחירות לכנסת, במארס 2015.

הפגישה אמש עם ראש הממשלה תפסה את לפיד מופתע. בסביבתו הניחו שראש הממשלה יסכים להיכנע לתכתיבי יש עתיד, אולם נתניהו הגיע לפגישה עם תנאים מוכנים מראש שלהם ידע כי לפיד לא יוכל להיעתר, ובראשם ויתור על חוק הדגל של יש עתיד - מע"מ אפס.

נתניהו דרש בפגישה מלפיד "להפסיק את ההשתלחות והחתרנות נגד הממשלה שהוא חבר בה, לרבות הביקורת על הבנייה בירושלים והיחסים עם ארה"ב; להעביר כפי שסוכם 6 מיליארד שקל לתקציב הביטחון המיועדים לאימונים ולהצטיידות, בין השאר בכיפות ברזל ונגמ״שים ממוגנים; לשחרר את התקציב עבור הירידה של בסיסי צה"ל דרומה, כפי שתוכנן מראש; לתמוך בחוק הלאום שמנוסח על בסיס העקרונות, שהציג ראש הממשלה בממשלה; להקפיא את תכנית מע"מ 0%, וב-3 מיליארד שקלים שזה חוסך בשנה ולהביא פתרונות דיור אמיתיים שיורידו את מחירי הדיור ולא יעלו אותם; וחלופות להורדת יוקר המחיה כמו הורדת המע"מ על מוצרי מזון בסיסיים".

נתניהו הגיע לפגישה עם לפיד כשהוא נחוש לפרק את הקואליציה, כשברקע חששו של כי המפלגות החרדיות יצטרפו לממשלה חלופית עוד בכנסת הנוכחית - בלעדיו, ולמעשה ידיחו אותו מראשות הממשלה. לאחר שהתברר שאתמול בבוקר נמשכות הפניות לחרדים להצטרף לגוש "אנטי-נתניהו" שיחליף את רה"מ עוד בקדנציה הזו, החליט נתניהו שכדי לשמר את הברית עם החרדים - אין מנוס מהקדמת הבחירות.

אריה דרעי, יו"ר ש"ס, אמר היום כי "היו שני דילים, מימין ומשמאל. אתמול עוד ניסו לשכנע אותי להקים ממשלה בלי נתניהו. אמרנו כל הזמן שנשב בממשלה חלופית רק אחרי הבחירות".