החקירה נגד קוקה-קולה: המנכ"ל איציק תמיר נחקר באזהרה

כפי שנחשף ב"גלובס", רשות ההגבלים חוקרת חשד כי קוקה-קולה ישראל ניצלה את כוחה המונופוליסטי ■ תמיר הוא הדרג הבכיר ביותר שנחקר בפרשה

איציק תמיר מנכל קוקה קולה  / צלם: תמר מצפי
איציק תמיר מנכל קוקה קולה / צלם: תמר מצפי

חקירת רשות ההגבלים העסקיים נגד החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה-קולה ישראל) מסתעפת: ל"גלובס" נודע כי השבוע הרחיבה הרשות את החקירה וזימנה שורה של בכירים בחברה לחקירה נוספת שהתנהלה תחת אזהרה. בין הנחקרים גם מנכ"ל קבוצת קוקה-קולה ישראל, איציק תמיר, שהוא הדרג הבכיר ביותר שנחקר בפרשה. תמיר משמש גם כיו"ר איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים.

החברה המרכזית לייצור משקאות מסרה בתגובה לדברים כי "החברה מקדמת בברכה כל בדיקה של הרשות להגבלים עסקיים, איתה החברה נמצאת בקשר שוטף. החברה מקפידה על קיום כל הוראות חוק ההגבלים העסקיים הקפדה יתרה, ולא ידוע לחברה כי נפל איזשהו פגם במעשיה".

כפי שנחשף ב"גלובס", רשות ההגבלים פתחה בחקירה נגד קוקה-קולה ישראל בחשד כי ניצלה את כוחה המונופוליסטי בתחום המשקאות והפרה את המגבלות החלות עליה כמונופול. החקירה התנהלה במשך זמן כחקירה סמויה, אך בחודש פברואר 2014, ולאחר שהצטבר בידי רשות ההגבלים מידע ראשוני מספק, הפכה החקירה לגלויה. אז גם תפסה רשות ההגבלים חומר רב במשרדי החברה וזימנה שורה של בעלי תפקידים בחברה לחקירה.

לפי החשד, קוקה-קולה ישראל ביצעה התניות צולבות. במסגרת זו קידמה החברה את מכירת מוצרי טרה באמצעות התנאים המסחריים על מותגי המונופול של החברה, ובראשם קוקה-קולה, שבגינו היא מוכרזת כמונופול.

החשדות לכאורה מיוחסים לפעילותה של החברה הן ברשתות השיווק והן בשוק המוסדי, כמו למשל ברשתות הקפה. כך למשל, לפי החשד, החברה התנתה את מתן ההנחות על מותגי קוקה-קולה ברכישת מוצרי טרה. לחילופין, החברה איימה לכאורה על גורמים בשוק המוסדי כי אם לא ירכשו מוצרי טרה, לא יקבלו הנחות על קוקה-קולה.

התרחבות החקירה השבוע התקבלה בהפתעה רבה במטה החברה, כמו גם העובדה שהרשות בחרה לחקור גורמים שלא נחקרו בפעם הקודמת, וזאת במקביל לחקירה נוספת של גורמים שנחקרו גם בסבב הקודם.

לדברי מקורות, ברשות ההגבלים מצוי חומר חקירה רב, והחקירה המתנהלת מורכבת ורגישה. עם זאת, המקורות הוסיפו כי ברשות עדיין לא יכולים לומר בוודאות אם החומר שבידם מספיק כדי לבסס כתבי אישום. ברשות ההגבלים אמרו היום בתגובה כי היא אינה מתיחסת לחקירה מתנהלת.

קבוצת קוקה-קולה ישראל היא חברה פרטית הנמצאת בבעלותו של מוזי ורטהיים. תמיר משמש כאמור כמנכ"ל הקבוצה, ואילו בתפקיד נשיא הקבוצה מכהן רוני קוברובסקי.

הקבוצה מחזיקה בבעלות מלאה על החברות טרה, פריגת, נביעות ומבשלות בירה ישראל, המשווקת את מותגי הבירה קרלסברג, טובורג, סטלה ארטואה, גינס ועוד. בנוסף, לקבוצה יש פעילות ברומני.