יועצו של אובמה: "ישראל תעקוף את ארה"ב באי-שוויון"

ד"ר ג'ייסון פורמן בוועידת ישראל לעסקים 2014: "כלכלת ישראל יוצאת דופן בעולם כי בה לא היה משבר כלכלי חמור, כי הקשבתם לעצות של סטנלי פישר"

ג'ייסון פורמן / צילום: תמר מצפי
ג'ייסון פורמן / צילום: תמר מצפי

ד"ר ג'ייסון פורמן, יו"ר מועצת היועצים הכלכליים של הבית הלבן ויועצו הכלכלי הבכיר של הנשיא ברק אובמה, מעריך כי ישראל תעקוף את ארה"ב באי-שוויון וקורא לגוון את יסודות צמיחת התמ"ג במשק.

בהתייחסו לכלכלת ישראל בוועידת ישראל לעסקים 2014 אמר פורמן כי על ישראל "לפתוח יותר את הסחר, במיוחד בחקלאות, מה שייתן גיוון רב יותר". הוא התייחס גם לסוגיית האי-שוויון ואמר: "ישנה התרחבות בנושא הזה. ישראל נמצאת ממש מאחורי ארה"ב באי-שווין, אך הפערים מעמיקים והיא תעבור את ארה"ב".

לדבריו, "השנה הזו הייתה חזקה עבור ארה"ב בתחומי שוק העבודה, התמ"ג והגירעון. מנגד, הכלכלה האירופית נותרה יציבה בלבד והכלכלה היפנית חוותה ירידה בצמיחה".

פורמן הציג גרף שמצביע על כך שמתוך 18 כלכלות מתקדמות, 10 כלכלות מתקדמות נמצאות במצב טוב יותר מכפי שהן היו לפני המשבר הכלכלי. "ישראל כמובן יוצאת דופן, כי בה לא היה משבר כלכלי חמור, כי הקשבתם לעצות של סטנלי פישר", אמר.

פורמן הוסיף כי מרבית הכלכלות הצומחות עברו את שיא התפוקה שלהן לפני המשבר, אך ציין כי הצמיחה בהן מתנדנדת.

"ברוב הכלכלות המתקדמות, קרן המטבע לא רואה שינוי חד בצמיחה בשנים הקרובות, אולם בכלכלות הצומחות יש ירידה משמעותית בתחזית הצמיחה חמש שנים קדימה", אמר פורמן. הוא הסביר כי הסיבה לכך היא התפוקה היורדת במדינות הללו.

לדברי פורמן, "עוד אספקט של הפרודקטיביות, הוא האופן בו זה מתבטא בכלכלה העולמית. אפשר לראות שיש עלייה משמעותית בנפח המסחר הגלובלי מ-1987 עד 2007. במשבר, הסחר הצטמצם יותר מאשר במיתון הגדול". עכשיו, לדבריו, יש יציבות בצמיחה של הסחר, "וזה מדאיג".

פורמן התבקש להתייחס לסוגיית העלאת שכר המינימום ככלי למלחמה באי-שוויון ואמר: "תלוי מה שכר המינימום. בארה"ב הוא נמוך יותר ממדינות רבות. בשכר מינימום כמו שלנו, העלאה תעזור כך שיותר אנשים יחוו צמיחה, ומחקר כלכלי רב הוכיח שזה לא יעלה למשק הרבה כסף".