הסכמה על מחיר מטרה: זוגות צעירים יקבלו עדיפות

סוכם כי יופחת המחיר המקסימלי לדירה מוטבת כך שיעמוד על 1.9 מיליון שקל (לדירת 100 מ"ר) וכן כי מחיר הדירות הקובע לצורך חישוב ההנחה יעודכן למחיר העדכני ביותר הידוע ■ יציאת התוכנית לפועל עדיין מותנית באישור היועמ"ש

אורי אריאל / צילום: איל יצהר
אורי אריאל / צילום: איל יצהר

לאחר ההתנגדות של משרד האוצר לקידום תוכנית מחיר מטרה, והטענות של משרד הבינוי כי ניתן לקדם את התוכנית למרות ביטול תוכנית מע"מ אפס, התקיימה היום פגישה מכרעת בין שני הצדדים.

במסגרת הפגישה סיכמו אנשי אגף תקציבים עם מנהל רשות מקרקעי ישראל בנצי ליברמן, מנכ"ל משרד הבינוי שלמה בן אליהו ויו"ר המועצה הלאומית לכלכלה יוג'ין קנדל על שינויים בתכנית מחיר מטרה שיאפשרו על פניו יציאה לדרך של התוכנית.

חשוב לציין שהסכמות אלו עדיין כפופות להחלטתו של היועץ המשפטי לממשלה , יהודה ויינשטיין, בנוגע לאפשרות של משרד הבינוי להוציא את התוכנית לפועל וזאת בעקבות השאלה האם מדובר בהחלטה שניתן לקבל בתקופת בחירות. ממשרד המשפטים נמסר כי היועץ המשפטי לממשלה טרם הכריע בנושא.

ההסכמות שגובשו בין אגף תקציבים באוצר לבין נציגי משרד הבינוי כוללות מספר שינויים בנוסח התוכנית המקורית של משרד הבינוי. בין היתר מדובר במתן העדפה לזוגות צעירים מחוסרי דירה על פני משפרי הדיור. כזכור, התוכנית המקורית, שהייתה אמורה להיות תוכנית משלימה למע"מ אפס, הייתה אמורה לאפשר הן לרוכשי דירה ראשונה והן למשפרי דיור לרכוש דירות מוזלות. לאחר שמע"מ אפס ירד מהפרק, התנגדו אנשי האוצר לסעיף זה וטענו כי יש לשנות את הקריטריון ולייעד אותה לרוכשי דירה ראשונה בלבד. על פי הסיכום אליו הגיעו הצדדים, יוקצו כ-70% מהדירות המוזלות למחוסרי דירה כאשר חלקם של משפרי הדיור יוגבל ל-30% מסך הרוכשים.

עוד במסגרת הסיכומים בין האוצר למשרד הבינוי, הוחלט גם על שני שינויים נוספים משמעותיים בנוסח מכרזי מחיר מטרה, שינויים המתייחסים למחיר המקסימלי של דירה מוזלת כמו גם רף המחיר ממנו תיגזר ההטבה. כך, למרות שבנוסח המקורי המחיר הממוצע של דירה ממנו תיגזר ההנחה היה אמור להיות נכון למחירי הדיור בשנת 2013, כעת הוא ייקבע על ידי מחירי הדירות הממוצעים נכון ליום אישור ההחלטה המחודשת כעת. כלומר, מחירים הגבוהים בכ-8% מהמחיר המקורי שהיה אמור להיות. עוד נקבע בסיכום בין המשרדים כי יופחת המחיר המקסימלי לדירה מוטבת כך שיעמוד על 1.9 מיליון שקל בלבד (לדירת 100 מ"ר) מדובר בשינוי מההצעה המקורית שקבעה רף גבוה יותר של 20 אלף שקל למ"ר וכעת נקבע רף נמוך יותר בגובה 19 אלף שקל למ"ר. נציין כי שתי החלטות אלו מפחיתות למעשה את היקף ההטבה האפשרי בדירות המוזלות של מחיר מטרה, כלומר, הפסד הכנסות נמוך יותר לאוצר.

בנוסף, למרות שבמשרד הבינוי הכריזו כי בכוונתם לבטל את המכרז במודיעין לבניית 1,725 יחידות דיור שנמצא כעת באוויר ולפרסמו מחדש בהתאם למכרזי מחיר מטרה, במסגרת הסכמות מכרז זה לא יבוטל וימשיך להתקדם ללא מחיר מטרה. כך, רק מכרזים חדשים שייצאו לדרך יוכלו לכלול את התוכנית החדשה.

ממשרד האוצר נמסר היום כי "החשש של משרד האוצר היה כי תכנית מחיר מטרה, שיועדה הן למשפרי דיור והן לחסרי דירה ללא מתן כל עדיפות לחסרי דירה, תגיע ברובה למשפרי דיור, להם יכולות פיננסית עדיפה ומספרם גדול משמעותית. ההסכמות שהושגו על שינויים בתכנית מתמודדות עם חשש זה".

הסכמות נוספות אליהן הגיעו הצדדים גם מאפשרות למשרד הבינוי להוציא מספר גדול יותר של מכרזים ממה שנקבע מראש וגם לפרסם מכרזי מחיר מטרה במקומות נוספים בהם לא יכלו לפרסם אותם בשל ההגבלה שנקבעה על מחיר מינימאלי לקרקע ליחידת דיור. כך, במקור נקבע כי מכרזי מחיר מטרה יוכלו להתפרסם רק במקומות בהם ערך הקרקע עומד על למעלה מ-80 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור וכעת על פי הסיכומים יעמוד סכום זה על כ-60 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור בלבד.

ממשרד הבינוי נמסר היום כי: "פקידי האוצר הבינו כי אי אפשר לעצור תכנית ממשלתית טובה ובשלה הנתמכת על ידי כלכלנים בכירים, נגידת בנק ישראל, המועצה הלאומית לכלכלה ושוק הנדל"ן עצמו. ההבנות שהושגו היום מבטאות את קיום ההבטחה להוריד מחירים על ידי פעולות דרמטיות. עם המציאות החדשה של נפילתו של חוק מע"מ אפס היינו נחושים להמשיך בתכניות ועשינו את ההתאמות הנדרשות למצב החדש, כך שיינתן פתרון משמעותי לרוכשי דירה ראשונה, לצד משפרי הדיור".

במקביל, פנה היום שר הבינוי אורי אריאל ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לקיים דיון דחוף בשאלה האם ניתן יהיה לקדם את תוכנית מחיר מטרה. "אבקשך לקיים דיון דחוף עוד היום (א'), על מנת שנוכל להעלות מחר במועצת מקרקעי ישראל לדיון את תיקון ואישור הצעת המחליטים בנושא מחיר מטרה", כתב השר אריאל לווינשטיין.

השינויים במחיר מטרה
 השינויים במחיר מטרה