ד"ר ניק באטלר: אסור לישראל לייצא גז, רק לצרוך אותו

באטלר אמר את הדברים בוועידת ישראל לעסקים 2014 ■ גדעון תדמור, יו"ר דלק קידוחים ומנכ"ל אבנר חיפושי נפט, השיב לו ואמר שהשוק בישראל לא גדול מספיק על מנת להצדיק את פיתוח מאגר "לוויתן" שעלות פיתוחו יכולה להגיע עד 7 מיליארד דולר

פאנל מחפשים אנרגיה לצמיחה / צילום: אוריה תדמור
פאנל מחפשים אנרגיה לצמיחה / צילום: אוריה תדמור

"כבר בשנת 2020 צפוי מחסור בנפט בעולם", טען מנהל תחום האנרגיה, השווקים והביטחון בסוכנות האנרגיה הבינלאומית, קייסוקה סדמורי, בוועידת ישראל לעסקים 2014 של "גלובס" היום (א') במלון אינטרקונטיננטל בת"א.

"היום יש בעולם עודף היצע של נפט שנוצר כתוצאה מהפקת נפט בשיטות חדשניות לא קונבנציונאליות כמו למשל הפקת נפט מפצלים בארה"ב", טען סדמורי והוסיף: "אולם לאור מחיר הנפט הנמוך צפויה הפקת הנפט לרדת כבר בשנים הקרובות, בעיקר בארה"ב וקנדה, ולכן צפוי המחסור בשנים הקרובות".

בנוגע לגז טבעי טען סדמורי כי החששות מהפרעות בזרימת הגז מתמתנים מעט לאור מספר המדינות אשר מספקות את הגז ומספר האתרים הגדל בהם ניתן להנזיל אותו (LNG).

"גז טבעי נוזלי משפר את הביטחון של אספקת הגז", טען סדמורי והוסיף כי כבר היום באוסטרליה יש 7 פרויקטים של מתקנים להנזלת הגז. לדבריו, "במקרים בהם פוסקת זרימת הגז הרציפה, למשל, יכולות המדינות אשר ברשותן מתקן שהופך גז טבעי נוזלי למצב גזי לייבא מכליות של גז נוזלי, להפוך אותו חזרה לגז, ולצרוך אותו".

בקשר לפיתוח מאגר "לוויתן" טען סדמורי כי הדבר החשוב ביותר לעולם האנרגיה הוא סביבה יציבה "אולי מעט התערבות ממשלתית היא נכונה, אבל הכי חשוב היא יציבות שתעודד השקעות בחיפוש ופיתוח מגארי גז".

ד"ר ניק באטלר, דיקן מכון המדיניות Kings College London ומנהל בלוג האנרגיה ב"פייננשל טיימס", טען כי ישראל צריכה להתמקד בצריכה מקומית של גז במקום לנסות לייצא אותו: "אם הפוליטיקה מאפשרת לעשות עסקאות גז עם מצרים וטורקיה כך יהיה, אך אני סבור שהכי חשוב הוא להשתמש בגז לצרכים פנימיים". עוד הוסיף באטלר כי מבחינת עלות, זול יותר לבנות צינור גז לישראל ולא למצרים.

לדבריו של באטלר הגיב גדעון תדמור, יו"ר דלק קידוחים ומנכ"ל אבנר חיפושי נפט, אשר טען שהשוק בישראל לא גדול מספיק על מנת להצדיק את פיתוח מאגר "לוויתן" שעלות פיתוחו יכולה להגיע עד 7 מיליארד דולר: "אנו נמצאים במגעים מתקדמים למכור גז לשני מתקני הנזלה במצרים כמו גם לשוק המצרי המקומי. אני מאמין שיהיה אפשר לראות עסקאות אלו נחתמות כבר בזמן הקרוב. העסקאות האלה הן כלכליות משום שמתקני ההזנלה קיימים כבר ועלות הקמתם נעשתה כבר לפני שנים רבות".

בקשר לפיקוח על מחירי הגז טען תדמור כי כל מדינה אשר פיקחה אי פעם על מחירי הגז מצאה עצמה לבסוף נאלצת לייבא גז במחירים יקרים יותר. "כך קרה במצרים וגם בארגנטינה", אמר תדמור.

לדבריו של תדמור הצטרף גם ביני זומר, מנכ"ל נובל אנרג'י בישראל, אשר טען כי לגז באדמה אין כל ערך והדבר החשוב מכל הוא להביא אותו לחוף הישראלי: "הייתי רוצה שהגז יגיע לישראל, אבל אני לא יכול לפתח את מגר לוויתן לפני שאדע איזה מחיר אני מקבל עבורו". טען זומר והוסיף כי התלונה של התעשיינים בישראל הוא לא כי מחיר הגז הוא גבוה מדי אלא שלא מגיע להם גז".

על דבריהם של האחרונים הגיב ח"כ אבישי ברוורמן, יו"ר ועדת הכלכלה, ואמר כי חשוב לפקח על מחירי הגז יותר מאשר על מחירי הסויה: "מאגרי כריש ותנין צפויים לספק רק 10% מהגז, ולכן ברור שיש לפקח על המחיר של מאגר לוויתן... אם זה נראה כמו ברווז ומדבר כמו ברווז - זה ברווז. ברור שמדובר במונופול שחשוב לפקח על המחירים שלו".