כמות הנפט שדלפה בערבה: כמעט פי 2 מההערכות

בשבוע שעבר העריכו כי כשלושה מיליון ליטרים של נפט דלפו מצינור קצא"א באזור באר אורה, אולם לפי מידע מעודכן שהועבר למשרד להגנת הסביבה עולה כי דלפו כחמישה מיליון ■ באזור הוקמו סכרים למנוע את התפזרות הזיהום

דליפת נפט באילת / צילום מסך
דליפת נפט באילת / צילום מסך

מנתונים שהעבירה אמש (א') חברת קצא"א (קו צינור אילת-אשקלון) למשרד להגנת הסביבה עולה כידליפת הנפט בשבוע שעבר חמורה פי שניים מהערכות ראשונית. באסון שאירע ביום חמישי האחרון באזור היישוב באר אורה, כ-20 קילומטרים מצפון לאילת, דלפו כחמישה מיליון ליטרים של נפט גולמי, בניגוד לדיווחים ראשונים שהעריכו דליפה של שלושה מיליון ליטרים.

עוד דיווחה החברה אתמול כי עד כה נשאבו כשני מיליון ליטרים של נפט מהשטח, ושפונו כ-13 אלף טון של קרקע מזוהמת. המשרד להגנת הסביבה נערך לשיטפון שעלול להתרחש מחר עם ציוד ספיגת זיהום מתוגבר. כמו כן, נבנו סכרים בשטח שמורת עברונה על מנת למנוע מהזיהום להגיע למפרץ אילת במקרה של שיטפון.

"החשש שלנו הוא ששיטפון יסחוף איתו מזהמים, וחלק מהדלק שעדיין נמצא על הקרקע, ויסיע אותם לכיוון מפרץ אילת", הסביר מנהל מחוז הדרום במשרד להגנת הסביבה, גיא סמט. "להגעה למפרץ עלולה להיות משמעות אקולוגית כבדה, אפילו גם לשוניות. לכן, מה שאנחנו עושים כרגע הוא לפנות כמה שיותר קרקע מתוך השמורה אל אתרים שהכשרנו אותם היום כדי למנוע הסעה של חומרים לכיוון המפרץ". לדבריו, "אנחנו ממש במרוץ נגד הזמן להספיק להוציא את רוב החומר שנמצא בתוך השמורה כדי למנוע ממנו להגיע למפרץ".

תושבת אילת הגישה אתמול לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה ייצוגית בשם כל תושבי אילת נגד חברת קצא"א בגין אחריות לאסון דליפת הנפט על סך כולל של 380 מיליון שקלים. את התביעה הגישה ליזה מליש באמצעות עו"ד דוד מנע, ובה היא מאשימה את קצא"א בגרימת מפגע סביבתי, רשלנות, הפרת חובה חקוקה ופגיעה אקולוגית.

מליש דורשת מקצא"א 200 מיליון שקלים לשיקום הטבע, בהתאם להערכות המשרד להגנת הסביבה ורשות שמורות הטבע והגנים, ועוד 180 מיליון שקלים עבור 48 אלף תושבי אילת, בגין הנזק הבריאותי ואי הנוחות שנגרמו להם עקב האסון האקולוגי.