זעם בוועד בנק לאומי על דברי דודו זקן בוועידת "גלובס"

יו"ר ועד העובדים בבנק לאומי, מירי רובינו, במכתב למפקח על הבנקים בעקבות דבריו על הסכם השכר בבנק: "במקום שתעלה בכל במה ותהלל את העובדים אשר בזכותם המפקח על הבנקים יכול להתעסק בכנסים, אתה בוחר ליישר קו עם גורמים פופוליסטיים ולתקוף את העובדים"

מירי רובינו / צילום: יונתן בלום
מירי רובינו / צילום: יונתן בלום

על רקע דבריו אתמול בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" בנוגע לציפיותיו מהסכם השכר המתגבש בבנק לאומי, קיבל היום (ב') המפקח על הבנקים דודו זקן מכתב זועם מיו"ר ועד העובדים בבנק, מירי רובינו. במכתב, שכותרתו "השתלחות בעובדי הבנקים", תקפה רובינו את זקן בטענה כי "פעם נוספת אנו מתעוררים לגל כותרות מפיך התוקפות את עובדי הבנקים, הפעם בתירוץ של 'הטייס האוטומטי'".

"המערכת הבנקאית בישראל עברה מספר זעזועים בשנים האחרונות - יו"ר בנק בדרך לכלא, מחיקות ענק בגלל הסתבכות באשראי לגורמים מסוימים בארץ ובחו"ל, תדמית שנפגעה בגלל קשרים עם טייקונים ועוד. מה שמחזיק את המערכת הבנקאית יציבה בכל הסערות הם עובדי הבנקים אשר עושים את עבודתם מדי יום וללא כותרות", כתבה רובינו לזקן. "במקום שתעלה בכל במה ותהלל את אותם עובדים אשר בזכותם המפקח על הבנקים יכול להתעסק בכנסים, אתה בוחר ליישר קו עם גורמים פופוליסטיים ולתקוף את העובדים".

רובינו הציעה למפקח על הבנקים לבדוק את הנתונים בנוגע לטייס האוטומטי, שהינו המנגנון הקובע את היקף העלייה בשכר: "אתה יודע בדיוק מהי המשכורת ממוצעת בבנק ומהי התוספת ממוצעת לעומת מנהלי הבנקים (שקולך אינו נשמע בנושא זה), או מקבילים בענפי ההיי-טק ושוק ההון - ואפילו אצלך בבית, בבנק ישראל", כתבה.

את מכתבה חתמה בתקווה "שהמתקפה הזו איננה קריצה למעסיקים עתידיים, כפי שעשו קודמיך בתפקיד".

כאמור, את המכתב שלחה רובינו בתגובה לדברים שאמר אתמול זקן במושב "הדור הבא של הבנקאות" בוועידת ישראל לעסקים. בין היתר, נשאל המפקח על הבנקים באשר לציפיות שלו מהסכם השכר, שמגבש בימים אלה בנק לאומי, בניהולה של רקפת רוסק עמינח עם ועד העובדים.

"הציפיות פשוטות וברורות מאוד", השיב זקן. "בסביבה האינפלציונית האפסית בה מצוי המשק אין מקום לגידול שנתי בשכר בשיעור של כ-5.8%. אין לכך דוגמא דומה בענפי המשק האחרים ואין סיבה שתהיה בבנקאות, בפרט שהמשך קיומו של מנגנון הטייס האוטומטי עלול ליצור סיכונים בפעילות הבנק. המערכת הבנקאית צריכה להתאים את עצמה, לא רק בצד הנכסים אלא גם בצד ההוצאות", המשיך זקן.

עוד הוא הוסיף: "הסביבה השתנתה - זו סביבה מורכבת, רב מימדית, ולכן רמות הסיכון בה גבוהות מבעבר. לא מדובר רק על הסביבה האינפלציונית אלא גם על הסביבה התחרותית במגזר הפיננסי, שהולכת וגוברת".