זה לקח לו כמעט שבוע: נתניהו מגיע לאזור דליפת הנפט

רה"מ נתניהו מבקר בעברונה 6 ימים לאחר שהאסון האקולוגי החמור בתולדות ישראל אירע

דליפת הנפט בערבה  / צילום: רחלי זבולוני

ראש הממשלה נתניהו נוחת היום (ג') בעברונה על מנת לסייר באזור שהושפע מאסון הנפט. זאת, 6 ימים לאחר שהאסון האקולוגי החמור בתולדות ישראל אירע.

בינתיים, בישיבת הערכת מצב שהתקיימה כעת בראשות מנהל מחוז דרום במשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, דווח כי רוב הזיהום הוצא מהשמורה וכן כי כל תוצאות מדידות האוויר בבאר אורה ובאילת עד כה יצאו תקינות.

עוד דיווח סמט כי היום תוצב בבאר אורה ניידת איכות אוויר שתמדוד את האוויר בזמן אמת. מבדיקות שנערכו עד כה עולה כי בתוך השמורה ישנם 430 עצי שיטה שנפגעו מהנפט. אנשי אגף ים וחופים של המשרד להגנת הסביבה פרשו חוסם התפשטות נפט בחלקו הצפוני של מפרץ אילת, מול פתח ניקוז השיטפון הצפוי לים.

עמותת צלול מצננת מעט את השמחה, וטוענת כי למרות שהוצא רוב הזיהום, ולמרות שפונו 20,000 טון של קרקע מזוהמת רוב בנפט נספג באדמה, ולכן אסור לנוח על זרי הדפנה "הזיהום הפוטנציאלי לאלמוגי ים סוף הוא לא רק משיטפון עכשיו, משום שרוב הנפט כבר נספג באדמה, ואז גם בעוד חודש וגם בעוד שנה ושנתיים, במידה ויהיו שיטפונות, זה יכול להרוס את האלמוגים", טוענת מנכ"לית העמותה מאיה יעקבס.

לדבריה, "חשוב להקפיד שקצא"א ידאגו לניקוי מושלם, ושלא יתנו להם להתחמק כשאור הזרקורים ירד מהם. אנחנו שומעים עדויות על כך שארי הזיהום בנחל צין הם לא טיפלו כמו שצריך, ואנחנו לא מוכים שאותו אסון יקרה לנו שוב".בנוגע להמשך הטיפול בקרקע טוענת יעקבס כי יש לחייב את קצא"א להביא מומחים בינלאומיים שיודעים איך לטפל במצבים כאלה "המדינה חייבת לחייב אותם. ממה שאני מבינה רשות הטבע והגנים יגייסו מתנדבים אשר בזהירות יגרדו את החול מסביב לצמחים. אבל בשביל זה צריך מישהו עם ניסיון בינלאומי בדברים האלה".

במסגרת עבודות הקמת שדה התעופה בתמנע, קצא"א התבקשה לבצע עבודות להסטת קטע קו 42 מאילת לאשקלון באזור בו אמור לקום שדה התעופה. עקב מה שנראה כתקלה טכנית שסיבותיה עדיין אינן ברורות אירעה הדליפה בקו, אשר במסגרתה דלפו 5 מיליון ליטרים של נפט גולמי.

בעת האירוע התקבלה במערכת בקרת הדליפות של החברה התרעת דליפה וניתנה פקודת מידית לסגירת המגופים שתוחמים את קטע הקו. המגופים נסגרו ובודדו את הקטע שדלף משאר תכולת הצינור. בעקבות סגירת המגופים הזרימה נעצרה אולם חלק מכמות הדלק שהייתה כלואה בין המגופים בקטע הפגוע דלף.

מקצא"א נמסר בתגובה: "קצא"א מהווה שער האנרגיה של מדינת ישראל, ומפעילה מאות קילומטרים של קווים שמשמשים את משק האנרגיה ומספקת את רוב התזקיקים במדינת ישראל לבתי הזיקוק וגורמים נוספים ופעילותה חיונית לתפקוד המשק והיא עושה עבודתה באופן אמין ויעיל במשך עשרות שנים".

עוד נמסר כי "החברה אינה מקילה ראש באירוע ובתוצאותיו, מצרה על הנזק שנגרם ותעשה ככל הנדרש על מנת להשיב את המצב לקדמותו. קצא"א פועלת על פי הנחיות רטג והמשרד להגנת הסביבה, ותהיה מוכנה לשכור ולממן כל מומחה בינלאומי או מקומי שהמשרד להגנת הסביבה יחשוב לנכון".