1,200 יח"ד מוזלות במודיעין? ראש העיר לא עודכן

חיים ביבס: "הם לא יכולים להוציא מכרז ל-1200 דירות מוזלות, אני הסברתי להם. הכסף שהם צריכים להביא מהבית כדי שאני אסכים גבוה מאוד. זה במרכז העיר ובמקום כזה לפחות 60% מהדירות יצטרכו להיות תחת המחיר המלא"

חיים ביבס / צילום: איל יצהר
חיים ביבס / צילום: איל יצהר

רק לפני יומיים הכריזו במשרד הבינוי כי במודיעין-מכבים-רעות מתוכנן לצאת בשבועות הקרובים מכרז ל-1,200 דירות מוזלות במסגרת מחיר מטרה, והיום מתברר שראש העיר שבה מתוכננים לצאת המכרזים לא עודכן בכך. בשיחה עם "גלובס" תוהה ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות, חיים ביבס, המכהן גם כראש מרכז השלטון המקומי, כיצד מתכנן משרד הבינוי לשווק את המכרזים ללא ידיעתו ומסביר גם מדוע הוא מתנגד לשיווק מכרזי מחיר מטרה בהיקף נרחב בכל עיר.

"הם לא יכולים להוציא מכרז ל-1200 דירות מוזלות, אני הסברתי להם. הכסף שהם צריכים להביא מהבית כדי שאני אסכים גבוה מאוד. זה במרכז העיר ובמקום כזה לפחות 60% מהדירות יצטרכו להיות תחת המחיר המלא. בכל מקרה בלי ההסכמה שלי זה לא יקרה ויש לנו פגישה רק ב-15 בחודש ושם דברים יוכרעו".

ביבס סבור הן כראש העיר והן בכובעו השני כראש השלטון המקומי שלתוכנית מחיר מטרה כמה בעיות: "זו תוכנית טובה שנותנת תמריץ, אבל יש שני דברים עיקריים שצריך לשנות. אסור שיהיו מכרזי מחיר מטרה בהיקף גדול מדי בכל מתחם או בכל עיר. זה צריך לעמוד ביחס של 30% מחיר מטרה לעומת מכרזים רגילים. אם יהיה ריכוז גדול מדי של מכרזים כאלו תהיה בעיה לרשות המקומית כי היא תפסיד הכנסות. ערכי הקרקע שמהם גוזרים את ההנחה זה הכסף שאמור להגיע כהיטלים לבניית מוסדות ציבור, חינוך תשתיות וכד'. זה ילך לאיבוד. בנוסף, פרסום מכרזי מחיר מטרה בהיקף גדול מדי יפגע בפריפריה. אם המחיר באופקים או בבאר שבע יהיה זהה לזה שבמודיעין או בראש העין, זה יוביל אנשים לקנות במרכז וזו טעות".

תוכנית מחיר מטרה מתייחסת לאובדן הכספים של הרשות המקומית במכרזים ומציעה פתרון בדמות חלף היטל השבחה, אולם ביבס אומר: "מדובר בהיקפים גדולים ולהערכתי המדינה לא תעמוד בזה. אם יש להם כ"כ הרבה כסף היו יכולים לבנות לבד לזכאים דירות מוזלות, או שייתנו לי ואני אבנה".

ממשרד הבינוי נמסר כי "אנחנו מתפלאים על דבריו של ביבס. שיווק הקרקע הנרחב במודיעין במסגרת הסכם הגג נעשה בתיאום מלא עמו לכל אורך הדרך".