חילוקי דעות בין ארה"ב ואירופה בנוגע למהלך הפלסטיני באו"ם

ניסיון פלסטיני להשיג את תמיכת מועצת הביטחון במתווה מהיר לפתרון הסכסוך עם ישראל מעורר חילוקי דעות בין אירופה לארה"ב, בעיקר בנוגע למועד בו תובא ההצעה לדיון

ג'ון קרי / צילום: רויטרס
ג'ון קרי / צילום: רויטרס

מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי אמר אמש (ו') כי הוא מעוניין בהפחתת המתיחות הגואה על רקע הצעת החלטה שהוגשה לאו"ם ומטרתה סיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני. "גורמים רבים מושכים בכיוונים מנוגדים. השאלה היא אם נוכל להביא את כולם למשוך יחד לאותו הכיוון", אמר קרי בהתייחסות לנושא במהלך ביקור שערך בקולומביה.

הפלסטינים מנסים להשיג את תמיכת מועצת הביטחון של האו"ם במהלך שיביא לנסיגת בזק ישראלית משטחי הגדה עד לחודש נובמבר 2016. ירדן, שהגישה את נוסח ההצעה הודיעה כי היא מקווה שההצעה תובא להצבעה כבר בשבועות הקרובים.

קרי שוחח על המהלך עם גורמים רשמיים רבים באירופה, בניסיון למצוא נוסחה משותפת שתהיה מקובלת על כל הגורמים. נושא עיקרי למחלוקת בין הגורמים המעורבים נוגע למועד בו תובא ההצעה לאישור, כאשר גורמים אירופים סבורים שעדיף להעביר החלטה בנושא עוד בטרם ייערכו הבחירות בישראל.

בשבוע הבא צפוי קרי להיוועד ברומא עם נתניהו. מזכיר המדינה ייפגש ביום שני גם עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב. השניים צפויים לדון בהצעה לסיום הסכסוך, כמו גם במשבר באוקראינה ובמלחמת האזרחים בסוריה.

אמש שוחח קרי עם אבו מאזן והביע את תנחומיו על מותו של הבכיר הפלסטיניזיאד אבו-עין, שמת ביום רביעי האחרון במהלך הפגנה שהתקיימה סמוך לרמאללה.