נעילה מעורבת בבורסה; טבע נפלה 3.5%, מזור זינקה 7.2%

היום חל עדכון במדדי הבורסה - שלב טרום הנעילה החל מוקדם יותר, מניות סלקום ופרטנר יוצאות ממדד המעו"ף ונכנסות אליו פרוטרום ומליסרון ■ הלמן-אלדובי: "הדולר צפוי להתחזק למול השקל בשבועות הקרובים"

בורסת תל אביב/ צילום אילוסטרציה: איל יצהר
בורסת תל אביב/ צילום אילוסטרציה: איל יצהר

הבורסה בת"א ננעלה היום (א') במגמה מעורבת, ברקע לשווקים בחו"ל שנפלו בסוף השבוע בשל המשך הצניחה במחיר הנפט, שגררה מטה את סקטור האנרגיה.

נזכיר כי עדכון מדדי המניות בבורסה החל היום ויימשך גם מחר, לכן, שלב טרום הנעילה החל מוקדם יותר, ב-15:55. מניות סלקום ופרטנר יוצאות ממדד המעו"ף ונכנסות אליו פרוטרום ומליסרון .

אורי גרינפלד, הכלכלן והאסטרטג הראשי של פסגות, מציין היום בסקירתו השבועית כי הסיכון שסקטור האנרגיה האמריקאי יהפוך ללא רווחי הוא כמובן סיכון שרלוונטי למשק האמריקאי כולו. התפתחות התעשייה בשנים האחרונות תרמה לא מעט להתאוששות הכלכלה וקשיים בה עלולים לקזז לא מעט מהתרומה החיובית שנובעת ממחירי הדלק הנמוכים. פגיעה בסקטור ומעבר לתהליכי התייעלות עלולים לפגוע גם בהתאוששות המהירה בשוק העבודה. לבסוף, החשש מקשיי נזילות של חברות האנרגיה (כפי שבא, כאמור, לידי ביטוי בעליית מרווחי התשואות בשוק ה-HY) מגביר את הפחד מההשפעות על שוק ה-CDS בפרט ועל סקטור הפיננסים בכלל.

על אף כל הנאמר מעלה "אנו מעריכים כי בטווח הבינוני, החשש מפגיעה בת קיימא בשוקי המניות היא מוגזמת. מנקודת מבט כלכלית, העובדה שמחיר הנפט הנוכחי הוא בעייתי גם עבור מדינות אופ"ק וגם עבור תעשיית הנפט האמריקאית הופכת את המחיר הנוכחי לנמוך יותר ממחיר שווי המשקל. במילים אחרות, ההיצע יקטן או כאשר מדינות אופ"ק יכנעו ויחתכו את התפוקה או כאשר חברות נפט אמריקאיות יקלעו לקשיים ויעצרו את פעילותן. בהנחה שהביקוש לנפט לא ירד הרי שהקיטון ההיצע יתמוך בתיקון כלפי מעלה הרמת המחירים", אומר גרינפלד.

כאמור, מדדי המניות בוול סטריט ירדו ביום ו' בשל המשך הצניחה במחיר הנפט ששולחת מטה את מניות האנרגיה. מחיר חבית נפט מסוג WTI נפל בכ-3.6% ל-57.8 דולר לחבית והשלים צניחה שבועית של 12%. מדד S&P 500 סגר שבוע בירידה של 3.5%.

"ירידות נוספות במחיר הנפט עלולות להשפיע על מדיניות הריבית של הפד עקב ירידה בציפיות האינפלציוניות", מעריכים היום בבית ההשקעות הלמן-אלדובי. "השבוע האחרון היה אחד השבועות הגרועים ביותר בשוק ההון בארה"ב בשנים האחרונות. המדדים ירדו בחדות בהשפעת הידרדרות מחיר הנפט מתחת ל-58 דולר לחבית, בעקבות פרסום צפי ל-2015 לביקוש לנפט הנמוך ביותר מזה 12 שנה".

בהלמן-אלדובי מוסיפים כי בתקופה הקרובה הדולר ימשיך להתחזק מול השקל ומחירי הדיעות יעלו: "הקפאת הרפורמות המתוכננות בתחום הנדל"ן, כפועל יוצא מפיזור הכנסת, יחזירו את הקונים למשרדי המכירות ויתמכו בהמשך מגמת העלייה במחירי הדיור... חוסר הוודאות הפוליטית, עקב ההכרזה על בחירות מוקדמות, משפיעה על שוק האג"ח המקומי וצפויה להגביר את התנודתיות. הדולר צפוי להתחזק למול השקל בשבועות הקרובים".

סוכנות הדירוג פיץ' חתכה ביום שישי את דירוג האשראי של צרפת לרמה של "AA", מרמה קודמת של "+AA". זאת, מכיוון שהיעד הנוכחי של המדינה לצמצום הגרעון אינו מספק. במבט קדימה, פיץ' ציינה כי התחזית הכלכלית של צרפת חלשה, וכי התמ"ג שלה צפוי לצמוח השנה בקצב איטי יותר מהממוצע של גוש האירו - "לראשונה מזה ארבע שנים". תחזית הדירוג לטווח ארוך נותרה יציבה, עם זאת.

ירידות בטבע, אופקו ופריגו

מניות טבע , פריגו , נייס ואופקו רשמו ירידות חדות על רקע פערים שליליים מול ניו יורק. דלק קבוצה , אבנר ודלק קידוחים ירדו על רקע המשך הצניחה במחירי הנפט.

מנגד, פלוריסטם ופרטנר עלו על רקע פערים חיוביים.

קבוצת אי.די.בי בוחנת אפשרויות שונות למכירת השליטה או חלקים קטנים יותר מחברת כלל ביטוח . זאת, לאחר שהממונה על שוק ההון, ביטוח וחסכון במשרד האוצר, דורית סלינגר, הבהירה כי היא רואה קושי לאשר את הבקשה לקבלת היתר שליטה בכלל ביטוח, בעיקר נוכח העובדה שהחברה אינה עומדת בקריטריונים שנקבעו במסמך המדיניות לשליטה בגוף מוסדי מחודש פברואר 2014, ועל כן הסיכויים שהממונה תאשר את הבקשה במתווה הקיים עד לסוף החודש נמוכים.

משרד החקלאות והסביבה בספרד פנה לחברה נכדה של כיל בבקשה לקבל הבהרות על הנזקים הסביבתיים שעלולים להיגרם בשל הרחבה מכרה האשלג ב-Suria. כך דווח באתר "Natural" הספרדי. לפי הדיווח, המשרד פנה לחברת Iberptash, החברה הנכדה של כיל בספרד שמתכננת להרחיב את המכרה, בדרישה לעבור בדיקות סביבתיות מחמירות בטרם יינתן לה אור ירוק להרחיב את המכרה (פרויקט "הפניקס").

הבוקר פרסמו השותפויות רציו והזדמנות את דו"ח המשאבים שביצעה החברה האמריקאית NSAI עבור פרוספקט "רועי" הנמצא ברישיונות "נטע ורועי" בהם מחזיקה רציו בכ-70%, הזדמנות 10% ואדיסון כ-20%. דו"ח NSAI מעריך כי פוטנציאל הגז (האומדן הטוב ביותר) בפרוספקט מגיע לכ-3.2 Tcf כאשר הטווח עומד על בין 1.9 Tcf ל-5 Tcf. במידה והקידוח אכן ימצא גז טבעי בהיקפים אלו, "רועי" ו"נטע" יהפכו למאגר השלישי בגודלו בתוך השטח הימי הישראלי (אחרי לוויתן-21.9 Tcf ותמר-11 Tcf), והרביעי בגודלו באגן הלבנט.